Sisällissotaa käsittelevistä teoksistaan tunnettu Anneli Kanto kirjoitti romaanin Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista

Anneli Kannon Rottien pyhimys (Gummerus) kertoo fiktion keinoin Suomen laajimpien ja alkuperäisimpien seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Hersyväjuonisessa romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

Anneli Kanto (kuva: Marek Sabogal)

Kun lakkasin kokonaan pelkäämästä ja uskalsin katsella alkoi kuvilla täytetty seinä tuntua niin ihmeelliseltä että se oli kaunista tai enemmän kuin kaunista. Se oli suurta ylitse ymmärryksen.

Hattulan kirkon maalaaminen oli valtava urakka. Kirkkomaalareiden tavoite oli mittava: selittää kuvilla koko maailma, aina luomisesta viimeiseen tuomioon asti. Jotta työ valmistuisi ajoissa, maalareiden on pakko pestata ryhmäänsä omituisena pidetty tyttö, Pelliina, koska hän osaa piirtää. Kirkko, työtoveruus ja kesä mullistavat kaikkien elämän.

Anneli Kanto näkee runsaan kuvallisuuden yhdistävän keskiaikaa ja meidän aikaamme. ”Keskiajalla lukutaito oli vain harvalla ja siksi kuvilla oli suuri merkitys tiedonvälityksessä. Nykyään puhutaan taas paljon lukutaidon rapautumisesta ja suositaan kuvallisuutta viestimisessä”, hän toteaa.

Anneli Kanto on tamperelainen kirjailija ja käsikirjoittaja. Hänen esikoisromaaninsa Piru, kreivi, noita ja näyttelijä (2007) oli Runeberg-palkintoehdokkaana. Vuonna 2008 ilmestyneestä romaanistaan Veriruusut Kanto sai Gummeruksen Kaarlen palkinnon ja se dramatisoitiin sekä KOM-teatteriin että Tampereen Työväen Teatteriin. Pyöveli (2016) oli Tulenkantaja-palkintoehdokas ja Lahtarit (2017) sai Tampereen kaupungin palkinnon. Kannon näytelmistä uusin, Punaorvot (Helsingin kaupunginteatteri), otettiin vastaan kiittävin arvioin.

Anneli Kanto: Rottien pyhimys
myös äänikirjana, lukija Erja Manto

Anneli Kanto (kuva: Marek Sabogal)

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta8.4.2021 08:43:00 EEST | Tiedote

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan25.3.2021 08:52:43 EET | Tiedote

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.

Ajankohtainen romaani äidiksi tulemisesta pitää sisällään omakohtaisia kokemuksia synnytysväkivallasta18.3.2021 11:15:33 EET | Tiedote

Anna-Liisa Ahokummun toinen romaani Kolme rukousta äidille (Gummerus) käsittelee äitien ja tytärten ketjua, synnytysväkivaltaa ja kriisejä elämän käännekohdissa. Romaani kuvaa yhteyden katkeamista ja ensimmäistä lastaan synnyttävän Eveliinan yksinäisyyttä ja kipua. Toisessa aikatasossa seurataan nuoren Anjezën kasvutarinaa ajalta ennen kuin häntä aletaan kutsua Äiti Teresaksi.

Kustantaja, filosofian kunniatohtori ja Gummeruksen entinen toimitusjohtaja Pekka Salojärvi on kuollut13.3.2021 11:22:25 EET | Tiedote

Pekka Salojärvi syntyi kustantajaperheeseen 1940. Vuodesta 1970 alkaen hän toimi Gummeruksen toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana. Monipuolista kokemusta täydensivät alan monet luottamustoimet. Salojärven muistelmateos Kirjailija kirjoittaa, kustantaja kustantaa ilmestyi 2007. Pekka Salojärvi kuoli kotonaan perjantaina 12.3.2021 pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.