Sisustus tukee ikäihmisten hoivaa Attendon hoivakodissa Lohjan Asuntomessuilla

Hoivakodeissa sisustukselta vaaditaan paljon. Sisustuksen täytyy luoda kodinomaisuutta, iloa, virikkeitä ja turvallisuuden tunnetta. Lisäksi sisustuksen täytyy helpottaa asukkaiden liikkumista turvallisella tavalla. Lohjan Asuntomessuilla Attendo esittelee hoivakotien uusimpia sisustusratkaisuja.

Attendon hoivakodeissa panostetaan sisustukseen. Lohjan Asuntomessujen Attendo-kodissa on nähtävillä sisustus, joka luo yhtä aikaa kodinomaisuutta, iloa, virikkeitä, turvallisuuden tunnetta ja ihan konkreettista turvallisuutta muun muassa liikkumista edistävillä ratkaisuilla.

– Attendon messukohteessa on mietitty tarkoin sisäpintojen väripalettia. Tumman ja vaalean kontrastia hyödynnetään seinäpinnoissa ja sisustusratkaisuilla helpotetaan ikäihmisten liikkumista tuomalla tiloihin kolmiulotteisuutta, kertoo Attendo-kotien sisustussuunnittelusta vastaava Hanna Terho.

Irtokalusteet kätkevät sisäänsä ikäihmisille suunnattuja aputoimintoja: tanakat tyynyt ja pienempi istuinsyvyys auttavat istuimelta nousua.

Huonekalujen verhoilussa on käytetty antibakteerisia kankaita, joiden hygieeniset ominaisuudet sopivat palveluasumiseen. Puiset kalusteet ovat kodikkuuden lisäksi ekologisia: päälliset ja sisustyynyt vaihtamalla kalusterunko palvelee pitkään, kunnes elinkaarensa päässä se voidaan hävittää energiajätteenä.

– Sisällä käytetyt luonnonmateriaalit tuovat kokonaisuuteen myös pehmeyttä ja kodikkuutta, Terho kertoo.

Ympäröivä luonto on osa sisustusta

Hoivakotia ympäröivä kaunis luonto kruunaa elinympäristön viihtyisyyden. Paikallinen luonto onkin haluttu tuoda Attendon asuntomessukohteessa valokeilaan. Osasta hoivakodin ikkunoista näkyy kaunista järvimaisemaa ja paikallista luontoa on tuotu myös sisälle kauniiden valokuvien ja luontoaiheisten tapettien avulla.

Ikäihmisille tutut paikallismaisemat komeilevat yhteisten tilojen seinillä, kun taas omissa huoneissa vallitsee harmonisen neutraali sisustus, jonka jokainen asukas voi muokata omalle tyylilleen sopivaksi.

Taide lisää viihtyisyyttä

Attendo-koti on myös osallistunut asuntomessualueen taideohjelmaan, jonka tavoitteena on lisätä sekä asukkaiden että alueella vierailevien viihtyvyyttä. Hoivatilojen rakennuttaman Attendo-kodin rakennuksen taiteesta vastaa espoolainen Anne Meskanen-Barman.

Pöllö-aiheinen teos näyttäytyy kerrostalokorttelin ja pientaloalueen yhdistävän Taapeliaukion suuntaan. Teoskokonaisuus muodostuu useammasta alumiinisesta pöllöpatsaasta. Aikuisen pöllön ja poikasten muodostama kokonaisuus symboloi huolenpitoa.

Teoksen tarkoitus on tuottaa löytämisen iloa ja toimia inspiraation lähteenä sekä hoivakodin että päiväkodin asukkaille. Hoivakodin sisätiloissa on messujen aikana myös taiteilija Virpi Mäkisen kuvataidetta.

Attendo-kodin parhaat palat Asuntomessuilla:

• Sisällä käytetyt luonnonmateriaalit, kuten puiset kalusteet, rimaseinät ja -katto luovat kodikkuutta yhteistiloihin ja porrashuoneisiin. Lankkulattioiden puukuviopinta tuo kodikkuutta sekä yhteisiin tiloihin että asuntoihin.
• Ryhmäkotien valoisat yhteistilat ovat viihtyisiä kohtaamispaikkoja ikäihmisille. Yhteistilojen suurista ikkunoista näkyy kaunis järvimaisema.
• Ovisyvennykset tekevät käytävistäkin viihtyisät ja tuovat lisätilaa.
• Yhteisöllisyys: Viereisen päiväkodin iloinen energia säteilee hoivakotiin ja alakerran ravintolatila tuo talon asukkaat yhteen paikallisten ihmisten kanssa. Myös oman läheisen kanssa voi piipahtaa ravintolaan syömään vierailun yhteydessä.

Tervetuloa vierailemaan Lohjan Asuntomessujen Attendo-kotiin!

Lisätietoja antaa mielellään aluepäällikkö Anu Räikkönen p. 044 494 4032 tai sähköposti: anu.raikkonen@attendo.fi.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Valvira päätti Attendon ikäihmisten palveluita koskevan valtakunnallisen valvonnan29.6.2021 11:16:00 EEST | Tiedote

Valvira on päättänyt Attendon ikäihmisten palveluita koskevan valtakunnallisen valvonnan. Päätöksessään Valvira toteaa Attendon laajamittaisen kehittämisen olleen oikeasuuntaista, joskin henkilöstön riittävyys aiheuttaa edelleen huolta niin Attendolla kuin valvontaviranomaisten keskuudessa. Attendon toiminnan parantaminen lukuisilla toimenpiteillä, kuten johtamisen kehittämisellä ja toimintakulttuurin muuttamisella on vakuuttanut valvontaviranomaiset. Muutoksen johtamista kaikissa Attendo-kodeissa tulee jatkaa systemaattisesti.

Attendo ja Raasepori ovat sopineet Villa Pentbyn palvelutoiminnan siirtymisestä kaupungille12.5.2021 15:59:00 EEST | Tiedote

Attendo ja Raaseporin kaupunki ovat sopineet, että ikäihmisten hoivakoti Villa Pentby siirtyy 24.5.2021 alkaen kaupungin vastuulle. Ratkaisu on asukkaiden asumisjärjestelyiden kannalta paras, sillä he voivat jäädä asumaan Villa Pentbyhyn. Työntekijöiden kanssa käydään liikkeenluovutuksen mukaiset yhteistoimintaneuvottelut; jokaiselle on tarjolla työpaikka kaupungilla. Raasepori vuokraa kiinteistön Attendolta vähintään viideksi vuodeksi.

Attendo valitti hallinto-oikeuteen epäselvästä päätöksestä, ei vain lisähenkilöstön vaateesta21.4.2021 16:59:13 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös Villa Pentbytä koskien (2.3.2021) on epäselvästi muotoiltu ja viraston aiemman lupa- ja valvontakäytännön vastainen. Lisäksi määräyksessä olevat vaatimukset henkilökunnan lisäämisestä eivät perustu asiakkaiden hoidon tarpeisiin. Epäkohdat eivät tule kuntoon vain työntekijöitä lisäämällä, vaan niihin puuttumalla ja toimintakulttuuria muuttamalla.