Sisustussuunnittelija Milla Alftan: ”Kauniit pistorasiat ovat kuin koruja”

Terästä ja antrasiittia yhdistävät Exxact-sähkökalusteet maustavat Milla Alftanin kakkoskodin sisustusta. Kodin sisälle mustia yksityiskohtia ei haluttu liikaa, vaikka itse talo on väritykseltään musta.
  • Terästä ja tummanpuhuvaa antrasiittia yhdistävät Schneider Electricin Exxact-sähkökalusteet ovat näyttäviä, sisustuksellisia yksityiskohtia.
  • Sähkökalusteisiin on integroitu myös älykkäitä toiminnallisuuksia, joiden avulla kotiin voi luoda esimerkiksi erilaisia valaistustilanteita.
  • Wiser-älykotijärjestelmän ohjaus onnistuu asukkailta helposti mobiilisovelluksen kautta. Järjestelmän käyttö on maksutonta.

Sisustussuunnittelija Milla Alftanin perheen kakkoskodissa sähkökalusteet, kuten pistorasiat ja kehykset tuovat sisustukseen kontrastia ja tyyliä. Kodin yleisilmettä muuten hallitsevat pehmeät puuterinsävyt ovat saaneet rinnalleen Schneider Electricin Exxact-sarjan hopeanharmaita teräskehyksiä ja antrasiitin värisiä pistorasioita.

– Halusimme, että sähkökalusteet tukevat tyylillisesti kokonaisuutta, mutta yksityiskohdilla on tavoiteltu myös arjen luksusta. Kauniit pistorasiat ovat kuin koruja, Alftan sanoo.

Perheen kakkoskodissa Hämeenlinnassa Exxactin näyttäviä pistorasioita on asennettu muun muassa järvimaiseman suuntaan avautuvien isojen ikkunoiden yläpuolelle. Ratkaisulla on ajateltu erityisesti joulusesongin valaistustarpeita.

– Jokaisen viiden ikkunan yläpuolella on pistorasia valoja varten. Ratkaisu on paitsi kaunis myös siisti, kun jatkojohtoja ei tarvitse viritellä.

Wiser-älykotijärjestelmän avulla tunnelmaa ja turvaa kotiin

Sisustussuunnittelijana Milla Alftan nostaa valaistussuunnittelun tärkeään rooliin. Monipuolisella valaistuksella tilaan pystyy luomaan erilaisia tunnelmia sekä toisaalta tukea arjen sujuvuutta.

– Kun rakentaa tai remontoi, kannattaa miettiä miten teknologia voisi maustaa arkea ja tuoda siihen luksusta sekä helppoutta. Teknologia on kodeissakin tätä päivää.

Schneider Electricin älykkään Wiser-kotiautomaation avulla asukkaat voivat itse luoda räätälöityjä valaistusratkaisuja. Älykodissa valaistusta ohjataan mobiilisovelluksen, ääniohjauksen tai sähkökalusteiden avulla.

– Televisiota katsellessa voi valoja ohjata sovelluksen kautta himmeämpään tunnelmaan, kun taas vaikkapa siivouspäivänä valoa on hyvä olla tarjolla enemmän. Pimeään vuodenaikaan valoa tarvitaan muutenkin eri tavalla arjen toimintoihin, Alftan muistuttaa.

Valaistuksen voi yhdistää myös liiketunnistimiin, jolloin valot syttyvät automaattisesti tilaan tultaessa. Älykotiratkaisu tuo mukanaan myös mielenrauhaa ja turvaa, sillä Wiser-järjestelmään kuuluvista ovi- ja ikkunatunnistimista sekä kodin toimintoja seuraavista kameroista saa tiedot suoraan puhelimeen.

– Turvalaitteiden avulla voidaan toteuttaa myös automaatioita. Jos esimerkiksi ovi aukeaa hämärän aikaan, voidaan terassin valot ohjelmoida syttymään tai jos valvontatilaan asetettu kamera havaitsee kotona liikettä, se ottaa valokuvan ja lähettää sen käyttäjän puhelimeen, kertoo tuotepäällikkö Juhani Hallamaa Schneider Electriciltä.

Juhani Hallamaa, tuotepäällikkö, Schneider Electric, juhani.hallamaa@se.com

Milla Alftan, sisustussuunnittelija, milla@alftan.fi

– Schneiderilla on hyvä valikoima puhuttelevia tuotteita, Alftan sanoo.
Sisustussuunnittelija Milla Alftanille Schneider Electricin sähkökalusteet ovat tuttuja pitkältä ajalta. – Schneiderilla on hyvä valikoima puhuttelevia tuotteita, Alftan sanoo.

Vilpe vaihtoi öljyn maalämpöjärjestelmään – älykäs rakennusautomaatio käyttää hukkalämmönkin hyödyksi ympäri vuoden30.12.2021 14:17:04 EET | Tiedote

Vaasalainen Vilpe Oy investoi maalämpövoimalaan, jossa yhdistyvät tuotantolaitteiden jäähdytys sekä kiinteistön viilennys ja lämmitys. Voimalan toimintaa seurataan ja optimoidaan Schneider Electricin toimittaman modernin rakennusautomaation avulla. Automaation älykäs ohjaus avaa reaaliaikaisen näkymän kiinteistön tapahtumiin. Uudistuksen ansiosta tuotannosta syntyvä hukkalämpö saadaan otettua talteen ja maalämpöjärjestelmää voidaan käyttää myös tilojen jäähdyttämiseen. Ilmanvaihto- ja erikoiskattotarvikkeita Vaasassa valmistava Vilpe Oy on siirtynyt öljystä maalämpöjärjestelmään Mustasaaren tehtaallaan. Vilpelle suunnitellun maalämpöjärjestelmän avulla kiinteistön ja tuotannon energiankäyttöä pyritään kierrättämään mahdollisimman tehokkaasti kaikissa eri tilanteissa vuodenaikojen vaihtelut huomioiden. Suurinvestoinnin ansiosta koko tuotannon energiatehokkuus paranee ja järjestelmän tekninen toteutus mahdollistaa tuotantokoneista syntyvän hukkalämmön merkittävästi paremman hyödyntämisen

Schneider Electric ja Asio-Data kehittivät älykkään ratkaisun mobiiliohjattuun sisäänpääsyyn15.12.2021 10:00:18 EET | Tiedote

Mobiiliohjaukseen ja tilojen älylukkojen lähiavaukseen perustuva ratkaisu nivoo yhteen Asio-Datan tilavarausjärjestelmän, Schneider Electricin EcoStruxure Security Expert -turvaratkaisun ja kulunvalvonnan HID-lukijat. Käyttäjä saa tilavarauksen tehtyään sähköpostiinsa matkapuhelimelle ladattavan mobiilitunnisteen, jota älylukkoon näyttämällä pääsy varattuun tilaan avautuu. Ratkaisun etuna on helppous: kulunvalvonnassa ei tarvita pääkäyttäjää eikä tilojen sisäänpääsyyn fyysisten avainten hallinnointia. Tilavaraukseen liittyvää ohjelmistokehitystä ja ohjelmistotuotteita tekevä kotimainen Asio-Data Oy ja automaatioratkaisuihin erikoistunut Schneider Electric ovat kehittäneet kulunvalvontaan älykkään kokonaisratkaisun, jossa tilavarauksen tekijä saa kulkuun oikeuttavan mobiilitunnisteen suoraan älypuhelimeensa. – Asion kehittämä varausjärjestelmä toimii yhdessä Schneider Electricin Security Expert -kulunvalvonnan turvaratkaisun kanssa. Kun asiakas tekee Asion tilavarauspalvelussa tilavarau