Sitra palkittiin maailman johtavana kiertotaloustoimijana – "Voitto kuuluu koko Suomelle"

Tulevaisuustalo Sitra on valittu maailman johtavaksi julkisen sektorin kiertotaloustoimijaksi The Circulars Awards -kilpailussa Maailman talousfoorumin yhteydessä Davosissa, Sveitsissä.

Sitran voitto on osoitus suomalaisten toimijoiden vahvasta halusta ratkaista globaali kestävyyskriisi yhdessä, siirtymällä kohti hiilineutraalia kiertotaloutta. The Circulars Awards -kilpailussa valitaan vuosittain maailman johtavat kiertotaloustoimijat seitsemässä eri kategoriassa. Sitra oli viime vuonna yksi sijoittaja-kategorian finalisteista.

”Sitran nimeäminen maailman johtavaksi julkisen sektorin kiertotaloustoimijaksi on osoitus monen vuoden hyvästä yhteistyöstä kiertotalouden saralla eri toimijoiden välillä. Haluammekin kiittää kumppaneitamme hienosta yhteistyöstä. Tämä on voitto koko Suomelle”, sanoo Sitran projektijohtaja Kari Herlevi.

Sitra kirittää Suomea siirtymään ensimmäisenä maailmassa sellaiseen tapaan elää, joka kantaa pitkälle 2100-luvulle asti. Kyse on perustavanlaatuisesta yhteiskunnallisesta muutoksesta, jonka aikaansaamiseksi tarvitsemme paitsi julkisen sektorin vahvaa kansallista sitoutumista, myös laaja-alaisia käytännön kokeiluja, joita toteutetaan toimiala- ja sektorirajat ylittäen.

Sitra onkin ollut vastuussa maailman ensimmäisen kansallisen kiertotalouden tiekartan laatimisesta. Tiekartan pohjalta on myös tehty Suomen hallituksen ja Sitran yhteinen syksyllä 2017 julkaistu kiertotalouden toimenpideohjelma.

”Lämpimät onnittelut Sitralle ansaitusta palkinnosta. Sitra on erittäin tärkeä yhteistyökumppani ministeriöille, kaupungeille, yrityksille ja muille kiertotaloustoimijoille. Haastankin nämä tahot seuraamaan Sitran ja ympäristöministeriön viitoittamaa tietä. Meidän on ponnisteltava yhdessä, jotta pidämme Suomen johtavana kiertotalousmaana", toteaa asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.

Kiertotalouden tiekartan toimenpanoon on sisältynyt laaja joukko erilaisia toimenpiteitä ja pilottihankkeita, kuten kiertotalousopetuksen tarjoamista kaikille koulutusasteille Suomessa, kiertotalouden soveltamista arktiseen teollisuuteen, Suomen kiinnostavimpien kiertotalousyritysten esille nostaminen ja maailman ensimmäisen World Circular Economy Forumin järjestäminen Helsingissä kesällä 2017. Helsinkiin kokoontui kesäkuussa yli 1600 maailman johtavaa kiertotalouden yritysedustajaa, päätöksentekijää ja asiantuntijaa lähes sadasta eri maasta jakamaan parhaita ratkaisujaan.

Sitran panostus kiertotalouteen niin kotimaassa kuin kansainvälisesti jatkuu. Suomella on hyvät edellytykset hyötyä kiertotalouden tarjoamista mahdollisuuksista, jotka voivat tuoda jopa kahden miljardin euron lisän Suomen talouteen vuoteen 2030 mennessä sekä samalla merkittävästi säästää luontoa ja vähentää päästöjä. Mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii kuitenkin rohkeita toimia niin yrityksiltä, lainsäätäjiltä kuin kansalaisiltakin.

Tulevaisuustalon tavoitteena on jatkaa yhä useampien kiertotalousratkaisujen kokeilemista ja juurruttamista Suomeen yhteistyössä eri alojen kanssa seuraavien vuosien aikana. Myöhemmin tänä vuonna on odotettavissa myös World Circular Economy Forum 2018, jonka Sitra ja Japanin ympäristöministeriö järjestävät yhteistyönä 22.-24. lokakuuta Yokohamassa, Japanissa. Foorumi juhlii samalla Suomen ja Japanin välistä satavuotista ystävyyssuhdetta.

Vuonna 2019 World Circular Economy Forum järjestetään jälleen Helsingissä Suomen EU-puheenjohtajuuskautta silmällä pitäen.

Kari Herlevi, projektijohtaja, kari.herlevi@sitra.fi, p. 050 463 9397
Samuli Laita, viestinnän asiantuntija, samuli.laita@sitra.fi, p. 040 536 8650

A new study confirms ambitious climate targets can be achieved while the economy grows9.4.2021 02:00:00 EEST | Press release

Ambitious climate targets can be achieved at the same time as economic growth, according to the study “Growth-positive zero-emission pathways to 2050”, published by the Finnish Innovation Fund Sitra. However, achieving the 1.5-degree climate target set in the Paris Agreement will require strong and consistent action from countries around the world in the coming decades, the study finds.

Beräkningar av alternativkostnader: Det är även ekonomiskt lönsamt att satsa mer på ungas kompetens än i nuläget8.4.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Kostnader på upp till 18 miljarder euro orsakas varje år för den offentliga ekonomin av att alla vuxna inte kommer in i arbetslivet. Det skulle alltså vara lönsamt för Finland att satsa mer på kompetens. Till exempel varje euro för de unga betalar sig mångdubbelt på lång sikt. Vi utredde alternativkostnader för kompetensutveckling. Utredningen erbjuder beslutsfattare vägkost för beslutsfattande under ramförhandlingarna.

Laskelmat vaihtoehtoiskustannuksista: Nuorten osaamiseen on taloudellisestikin kannattavaa panostaa nykyistä enemmän8.4.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Julkiselle taloudelle aiheutuu vuosittain jopa 18 miljardin euron kustannukset siitä, että kaikki aikuiset eivät pääse mukaan työelämään. Suomen kannattaakin panostaa osaamiseen nykyistä enemmän. Esimerkiksi jokainen euro nuoriin maksaa itsensä pitkällä aikavälillä moninkertaisesti takaisin. Selvitimme osaamisen kehittämisen vaihtoehtoiskustannuksia. Selvitys tarjoaa päätöksentekijöille eväitä kehysriihen valintoihin.