Sitra palkittiin maailman johtavana kiertotaloustoimijana – "Voitto kuuluu koko Suomelle"

Tulevaisuustalo Sitra on valittu maailman johtavaksi julkisen sektorin kiertotaloustoimijaksi The Circulars Awards -kilpailussa Maailman talousfoorumin yhteydessä Davosissa, Sveitsissä.

Sitran voitto on osoitus suomalaisten toimijoiden vahvasta halusta ratkaista globaali kestävyyskriisi yhdessä, siirtymällä kohti hiilineutraalia kiertotaloutta. The Circulars Awards -kilpailussa valitaan vuosittain maailman johtavat kiertotaloustoimijat seitsemässä eri kategoriassa. Sitra oli viime vuonna yksi sijoittaja-kategorian finalisteista.

”Sitran nimeäminen maailman johtavaksi julkisen sektorin kiertotaloustoimijaksi on osoitus monen vuoden hyvästä yhteistyöstä kiertotalouden saralla eri toimijoiden välillä. Haluammekin kiittää kumppaneitamme hienosta yhteistyöstä. Tämä on voitto koko Suomelle”, sanoo Sitran projektijohtaja Kari Herlevi.

Sitra kirittää Suomea siirtymään ensimmäisenä maailmassa sellaiseen tapaan elää, joka kantaa pitkälle 2100-luvulle asti. Kyse on perustavanlaatuisesta yhteiskunnallisesta muutoksesta, jonka aikaansaamiseksi tarvitsemme paitsi julkisen sektorin vahvaa kansallista sitoutumista, myös laaja-alaisia käytännön kokeiluja, joita toteutetaan toimiala- ja sektorirajat ylittäen.

Sitra onkin ollut vastuussa maailman ensimmäisen kansallisen kiertotalouden tiekartan laatimisesta. Tiekartan pohjalta on myös tehty Suomen hallituksen ja Sitran yhteinen syksyllä 2017 julkaistu kiertotalouden toimenpideohjelma.

”Lämpimät onnittelut Sitralle ansaitusta palkinnosta. Sitra on erittäin tärkeä yhteistyökumppani ministeriöille, kaupungeille, yrityksille ja muille kiertotaloustoimijoille. Haastankin nämä tahot seuraamaan Sitran ja ympäristöministeriön viitoittamaa tietä. Meidän on ponnisteltava yhdessä, jotta pidämme Suomen johtavana kiertotalousmaana", toteaa asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.

Kiertotalouden tiekartan toimenpanoon on sisältynyt laaja joukko erilaisia toimenpiteitä ja pilottihankkeita, kuten kiertotalousopetuksen tarjoamista kaikille koulutusasteille Suomessa, kiertotalouden soveltamista arktiseen teollisuuteen, Suomen kiinnostavimpien kiertotalousyritysten esille nostaminen ja maailman ensimmäisen World Circular Economy Forumin järjestäminen Helsingissä kesällä 2017. Helsinkiin kokoontui kesäkuussa yli 1600 maailman johtavaa kiertotalouden yritysedustajaa, päätöksentekijää ja asiantuntijaa lähes sadasta eri maasta jakamaan parhaita ratkaisujaan.

Sitran panostus kiertotalouteen niin kotimaassa kuin kansainvälisesti jatkuu. Suomella on hyvät edellytykset hyötyä kiertotalouden tarjoamista mahdollisuuksista, jotka voivat tuoda jopa kahden miljardin euron lisän Suomen talouteen vuoteen 2030 mennessä sekä samalla merkittävästi säästää luontoa ja vähentää päästöjä. Mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii kuitenkin rohkeita toimia niin yrityksiltä, lainsäätäjiltä kuin kansalaisiltakin.

Tulevaisuustalon tavoitteena on jatkaa yhä useampien kiertotalousratkaisujen kokeilemista ja juurruttamista Suomeen yhteistyössä eri alojen kanssa seuraavien vuosien aikana. Myöhemmin tänä vuonna on odotettavissa myös World Circular Economy Forum 2018, jonka Sitra ja Japanin ympäristöministeriö järjestävät yhteistyönä 22.-24. lokakuuta Yokohamassa, Japanissa. Foorumi juhlii samalla Suomen ja Japanin välistä satavuotista ystävyyssuhdetta.

Vuonna 2019 World Circular Economy Forum järjestetään jälleen Helsingissä Suomen EU-puheenjohtajuuskautta silmällä pitäen.

Kari Herlevi, projektijohtaja, kari.herlevi@sitra.fi, p. 050 463 9397
Samuli Laita, viestinnän asiantuntija, samuli.laita@sitra.fi, p. 040 536 8650

Mediakutsu 25.10. klo 9.30: Miten osaajat liikkuvat Suomessa? Mitkä alueet vetävät koulutettuja puoleensa?20.10.2021 15:46:46 EEST | Kutsu

Joka puolella Suomea on pulaa osaavista työntekijöistä. Sitran ja MDI:n kattava selvitys kertoo, mitkä alueet vetävät osaajia puoleensa, miten koulutettu väestö liikkuu alueiden välillä ja miten vastavalmistuneet sijoittuvat työmarkkinoille. Tarkastelemme lähemmin neljän alueen lähestymistapoja osaajapulaan. Lisäksi verkkotyökalusta voi hakea ja vertailla eri alueiden asukkaiden koulutustasoa ja muita elinvoiman tunnuslukuja.

Ny studie: För att nå Finlands klimatmål krävs betydligt mer ren elektricitet, vindkraft billigast för att täcka merparten av behovet28.9.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Enligt Sitras studie Enabling cost-efficient electrification in Finland krävs det att fossila bränslen ersätts med rent producerad elektricitet inom industri, trafik och uppvärmning för att Finlands klimatmål ska kunna nås på ett kostnadseffektivt sätt. Med hjälp av elektricitet kan övergången till utsläppsfrihet göras med den teknik som finns inom synhåll och utan en bestående ökning av användning av virke.

New study: Meeting Finland’s climate targets requires substantial increase in clean electricity – wind power would be the cheapest option to meet most of demand28.9.2021 02:00:00 EEST | Press release

Achieving Finland's climate goals in a cost-effective way requires replacing fossil fuels with clean electricity in industry, transport and heating, says Sitra’s study Enabling cost-efficient electrification in Finland. Electricity can make the transition to zero emissions possible with foreseeable technology and without a permanent increase in wood use.

Uusi selvitys: Suomen ilmastotavoitteiden saavuttaminen vaatii tuntuvasti lisää puhdasta sähköä, pääosa tarpeesta halvinta kattaa tuulivoimalla28.9.2021 02:00:00 EEST | Tiedote

Suomen ilmastotavoitteiden saavuttaminen kustannustehokkaasti edellyttää fossiilisten polttoaineiden korvaamista puhtaasti tuotetulla sähköllä teollisuudessa, liikenteessä ja lämmityksessä, kertoo Sitran julkaisema selvitys Enabling cost-efficient electrification in Finland. Sähkön avulla siirtymä päästöttömyyteen voidaan toteuttaa näköpiirissä olevalla teknologialla ja ilman puun käytön pysyvää kasvua.