Sitra palkittiin maailman johtavana kiertotaloustoimijana – "Voitto kuuluu koko Suomelle"

Tulevaisuustalo Sitra on valittu maailman johtavaksi julkisen sektorin kiertotaloustoimijaksi The Circulars Awards -kilpailussa Maailman talousfoorumin yhteydessä Davosissa, Sveitsissä.

Sitran voitto on osoitus suomalaisten toimijoiden vahvasta halusta ratkaista globaali kestävyyskriisi yhdessä, siirtymällä kohti hiilineutraalia kiertotaloutta. The Circulars Awards -kilpailussa valitaan vuosittain maailman johtavat kiertotaloustoimijat seitsemässä eri kategoriassa. Sitra oli viime vuonna yksi sijoittaja-kategorian finalisteista.

”Sitran nimeäminen maailman johtavaksi julkisen sektorin kiertotaloustoimijaksi on osoitus monen vuoden hyvästä yhteistyöstä kiertotalouden saralla eri toimijoiden välillä. Haluammekin kiittää kumppaneitamme hienosta yhteistyöstä. Tämä on voitto koko Suomelle”, sanoo Sitran projektijohtaja Kari Herlevi.

Sitra kirittää Suomea siirtymään ensimmäisenä maailmassa sellaiseen tapaan elää, joka kantaa pitkälle 2100-luvulle asti. Kyse on perustavanlaatuisesta yhteiskunnallisesta muutoksesta, jonka aikaansaamiseksi tarvitsemme paitsi julkisen sektorin vahvaa kansallista sitoutumista, myös laaja-alaisia käytännön kokeiluja, joita toteutetaan toimiala- ja sektorirajat ylittäen.

Sitra onkin ollut vastuussa maailman ensimmäisen kansallisen kiertotalouden tiekartan laatimisesta. Tiekartan pohjalta on myös tehty Suomen hallituksen ja Sitran yhteinen syksyllä 2017 julkaistu kiertotalouden toimenpideohjelma.

”Lämpimät onnittelut Sitralle ansaitusta palkinnosta. Sitra on erittäin tärkeä yhteistyökumppani ministeriöille, kaupungeille, yrityksille ja muille kiertotaloustoimijoille. Haastankin nämä tahot seuraamaan Sitran ja ympäristöministeriön viitoittamaa tietä. Meidän on ponnisteltava yhdessä, jotta pidämme Suomen johtavana kiertotalousmaana", toteaa asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.

Kiertotalouden tiekartan toimenpanoon on sisältynyt laaja joukko erilaisia toimenpiteitä ja pilottihankkeita, kuten kiertotalousopetuksen tarjoamista kaikille koulutusasteille Suomessa, kiertotalouden soveltamista arktiseen teollisuuteen, Suomen kiinnostavimpien kiertotalousyritysten esille nostaminen ja maailman ensimmäisen World Circular Economy Forumin järjestäminen Helsingissä kesällä 2017. Helsinkiin kokoontui kesäkuussa yli 1600 maailman johtavaa kiertotalouden yritysedustajaa, päätöksentekijää ja asiantuntijaa lähes sadasta eri maasta jakamaan parhaita ratkaisujaan.

Sitran panostus kiertotalouteen niin kotimaassa kuin kansainvälisesti jatkuu. Suomella on hyvät edellytykset hyötyä kiertotalouden tarjoamista mahdollisuuksista, jotka voivat tuoda jopa kahden miljardin euron lisän Suomen talouteen vuoteen 2030 mennessä sekä samalla merkittävästi säästää luontoa ja vähentää päästöjä. Mahdollisuuksien hyödyntäminen vaatii kuitenkin rohkeita toimia niin yrityksiltä, lainsäätäjiltä kuin kansalaisiltakin.

Tulevaisuustalon tavoitteena on jatkaa yhä useampien kiertotalousratkaisujen kokeilemista ja juurruttamista Suomeen yhteistyössä eri alojen kanssa seuraavien vuosien aikana. Myöhemmin tänä vuonna on odotettavissa myös World Circular Economy Forum 2018, jonka Sitra ja Japanin ympäristöministeriö järjestävät yhteistyönä 22.-24. lokakuuta Yokohamassa, Japanissa. Foorumi juhlii samalla Suomen ja Japanin välistä satavuotista ystävyyssuhdetta.

Vuonna 2019 World Circular Economy Forum järjestetään jälleen Helsingissä Suomen EU-puheenjohtajuuskautta silmällä pitäen.

Kari Herlevi, projektijohtaja, kari.herlevi@sitra.fi, p. 050 463 9397
Samuli Laita, viestinnän asiantuntija, samuli.laita@sitra.fi, p. 040 536 8650

Finland kan minska sina utsläpp på ett kostnadseffektivt sätt19.11.2018 04:00Tiedote

Finland kan minska sina utsläpp med 60 procent fram till 2030, i enlighet med målen i Parisavtalet. Det kräver dock tydlig politisk styrning. Enligt en utredning som nu publicerats kan Finlands utsläpp minska med nästan hälften med åtgärder som inte medför några extra kostnader under sin livstid eller som rentav innebär inbesparingar. I synnerhet vindkraft och elektrifiering av trafiken erbjuder en möjlighet för Finland att minska utsläppen på ett kostnadseffektivt sätt.

Finland can reduce its emissions cost-effectively19.11.2018 04:00Tiedote

It is possible for Finland to achieve a 60 per cent reduction in emissions by 2030 in accordance with the Paris Agreement. But for this to happen, clear political steering is required. According to a recently published report, Finland's emissions can be reduced by almost half through measures that will not, during their lifecycle, cause additional costs and may even produce savings. Wind power and the electrification of transport in particular provide opportunities to reduce emissions cost-effectively.

Suomi voi vähentää päästöjään kustannustehokkaasti19.11.2018 04:00Tiedote

Suomen on mahdollista vähentää päästöjään 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden mukaisesti. Tämä vaatii kuitenkin selkeää poliittista ohjausta. Nyt julkaistun selvityksen mukaan Suomen päästöjä voidaan vähentää miltei puolella sellaisin toimin, joista ei koidu elinkaarensa aikana lisäkustannuksia tai jotka jopa tuovat säästöjä. Erityisesti tuulivoima ja liikenteen sähköistyminen tarjoavat Suomelle mahdollisuuden vähentää päästöjä kustannustehokkaasti.