Sitran taseesta 100 miljoonan euron kertapanostus yliopistojen pääomittamiseen

Sitran hallintoneuvosto päätti 19.12.2019 pidetyssä kokouksessaan 100 miljoonan euron kertaluonteisesta panostuksesta yliopistojen pääomittamiseen. Panostus tehdään vaiheittain kolmen vuoden aikana, jotta Sitran riippumaton ja vaikuttava toiminta voidaan taata.

Suomen yliopistot saavat Sitran hallintoneuvoston päätöksellä merkittävän 100 miljoonan investoinnin, joka toteutetaan finanssisijoituksin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen investointi, 33 miljoonaa vuonna 2020, jaetaan kaikille yliopistoille käyttäen tutkimuksen vaikuttavuuteen liittyviä indikaattoreita. Toinen vaihe toteutetaan 2,5-kertaisena vastinrahoituksena yliopistojen vuosina 2020-2021 keräämille rahalahjoituksille. Jos yliopistot eivät saa kerättyä 66,6 miljoonaa euroa lahjoituksina, summa jaetaan ensimmäisen vaiheen kriteerein.

"Hallintoneuvoston päätöksessä painoi päätöksen ainutkertaisuus. Hallintoneuvosto pitää tärkeänä, että 100 miljoonan euron panostus on kestävä ja yliopistojen pääomittaminen tarjoaa mahdollisuuden tuottaa Sitran panostusta suuremman vipuvaikutuksen kannustamalla vastinrahoitukseen laajemmin”, sanoo hallintoneuvoston puheenjohtaja Antti Lindtman.

Sitran toiminta rahoitetaan kokonaisuudessaan sijoitustoiminnan tuotoilla. Taseen supistuminen pienentää tuottoja ja Sitran mahdollisuutta sijoittaa rahaa suomalaisen yhteiskunnan ja yritystoiminnan kehittämiseen. Näin ollen Sitran hallintoneuvosto päätti, että panostus on järkevää tehdä vaiheittain, jotta Sitran riippumaton toiminta voidaan taata ilman toimintojen ja projektien hallitsematonta alasajoa tai supistamista. Viimeisen vahvistetun tilinpäätöksen (2018) mukaan Sitran taseen loppusumma oli 714 miljoonaa euroa.

Antti Lindtman, Sitran hallintoneuvoston puheenjohtaja, 040 577 6255
Veera Heinonen
, Sitran viestintäjohtaja, 050 372 5244

Perustietoa Sitrasta

• Sitra on suomalaisten tulevaisuustalo, jonka tavoitteena on reilu ja kestävä tulevaisuus – hyvä elämä, jota eletään maapallon kantokyvyn rajoissa.
  • Eduskunnan alaisena julkisoikeudellisena rahastona Sitraa valvoo hallintoneuvosto, joka on sama kuin eduskunnan pankkivaltuusto. Sitran hallitukseen kuuluvat val­tiosihteeri Martti Hetemäki (puheenjohtaja), kansliapäällikkö Jari Gustafsson (varapuheenjohtaja), kansliapäällikkö Anita Lehikoinen, professori Markku Wilenius, hallitusammattilainen Kirsi Sormunen ja yliasiamies Mikko Kosonen.
  • Sitran toiminta rahoitetaan rahaston oman peruspääoman tuotoilla, ja vuotuinen budjetti vaihtelee 30-40 miljoonan euron välillä. Peruspääomansa Sitra on saanut aikanaan valtiolta, käytännössä Suomen Pankilta.
  • Valtiovarainministeriö asetti 21.12.2018 parlamentaarisen työryhmän arvioimaan Sitran lakisääteisiä tehtäviä ja hallintoa sekä resursointia. Työryhmä jätti loppuraporttinsa 29.3.2019. Katso tarkemmin tästä: Sitran asemaa pohtinut parlamentaarinen työryhmä luovutti loppuraporttinsa
  • Sitran toimintaa säätelee Sitrasta annettu laki (1990/717), ja rahaston tehtävät määrittää lain 2§: Rahaston tavoitteena on edistää Suomen vakaata ja tasapainoista kehitystä, talouden määrällistä ja laadullista kasvua sekä kansainvälistä kilpailukykyä ja yhteistyötä toimimalla erityisesti sellaisten hankkeiden toteuttamiseksi, jotka vaikuttavat kansantalouden voimavarojen käyttöä tehostavasti tai tutkimuksen ja koulutuksen tasoa kohottavasti taikka jotka selvittävät tulevaisuuden kehitysvaihtoehtoja.

Enkät: Klimatattityderna vid industriföretagen smyger sig framåt – särskilt de stora företagen en drivkraft bakom förändringarna16.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Till och med 85 procent av de finländska industriföretagen anser att klimatförändringen är en faktor som redan idag påverkar verksamhetsmiljön eller som kommer att göra det i framtiden. Detta framgår av Sitras enkät. Klimatförändringens effekter på affärsverksamheten betonas i synnerhet i stora företag. Samtidigt visar resultaten att för tillfället anser endast knappt hälften av alla företag att kolneutralitet och koldioxidsnåla produkter och lösningar är en källa till strategisk konkurrenskraft.

Kysely: Teollisuusyritysten ilmastoasenteet lipuvat hitaasti eteenpäin – erityisesti suuret yritykset muutoksen ajureita16.12.2019 02:00:00 EETTiedote

Peräti 85 prosenttia suomalaisista teollisuusyrityksistä pitää ilmastonmuutosta toimintaympäristöönsä nyt tai tulevaisuudessa vaikuttavana tekijänä, selviää Sitran tuoreesta kyselytutkimuksesta. Erityisesti suurissa yrityksissä ilmastonmuutoksen vaikutus liiketoimintaan korostuu. Samaan aikaan tulokset kuitenkin osoittavat, että tällä hetkellä vain vajaa puolet kaikista yrityksistä pitää hiilineutraaliutta ja vähähiilisiä tuotteita ja ratkaisuja merkittävänä strategisen kilpailukyvyn lähteenä.