Sivistysvaliokunta ei ratkaissut opiskeluhuollon uhkia sote-uudistuksessa

Eduskunnan sivistysvaliokunta antoi 15.4.2021 lausuntonsa hallituksen esityksestä sote-uudistukseksi. Uudistuksen osana on esitetty opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtämistä pois kunnista osaksi perustettavia hyvinvointialueita. Psykologiliitto ja useat muut esityksestä asiantuntijalausunnon sivistysvaliokunnalle antaneet vastustavat siirtoa. Valiokunta ei kuitenkaan lausunnossaan vastusta siirtoa.

Psykologien ja kuraattorien siirtämisen riskit tunnistettiin

Sivistysvaliokunta oli ensimmäinen monista valiokunnista, jotka antavat lausuntonsa sosiaali- ja terveysvaliokunnalle. Sosiaali- ja terveysvaliokunta tekee sote-paketista mietinnön. Sivistysvaliokunta kuuli lausuntoa työstäessään useita asiantuntijoita, myös Psykologiliittoa. Sivistysvaliokunnan lausunnossa listataankin useita Psykologiliiton ja muiden asiantuntijoiden, kuten Opettajien Ammattijärjestö OAJ:n ja psykologian professorien, esiin nostamia huolia ja siirtosuunnitelmaan liittyviä riskejä. Sivistysvaliokunta siis tunnistaa lausunnossaan, että opiskeluhuollon psykologien ja kuraattorien siirtoon hyvinvointialueille liittyy lukuisia riskejä.

– Asiantuntijoiden esiin nostamat vakavat huolet ja varoitukset näkyvät lausunnossa kyllä, toteaa Psykologiliiton puheenjohtaja Annarilla Ahtola. – Ratkaisuja näihin huoliin lausunnosta ei kuitenkaan juuri löydy. Siinä mielessä sivistysvaliokunnan lausunto on iso pettymys.

Valiokunta valvoisi jälkikäteen

Sivistysvaliokunta antoi lausuntonsa yhteydessä lukuisia lausumaesityksiä. Niistä ensimmäisessä ehdotetaan, että hallitus uudistuksen jälkeen seuraisi ja arvioisi oppilas- ja opiskelijahuollon palveluiden laatua sekä sitä, kuinka kuraattori- ja psykologipalveluiden toteuttaminen lähipalveluina koulujen ja oppilaitosten tiloissa on toteutunut. Lausumaehdotuksessa todetaan, että hallituksen olisi ryhdyttävä pikaisesti tarvittaviin toimenpiteisiin, jos laille asetetut tavoitteet eivät toteudu.

Psykologiliiton mielestä opiskeluhuollon tilannetta on ilman muuta tarpeen tarkastella ja seurata kaikissa tilanteissa. Tilanteen toteaminen jälkikäteen ei kuitenkaan ole riittävä ratkaisu turvaamaan yhteisöllinen opiskeluhuolto kouluissa ja oppilaitoksissa jokaiselle lapselle ja nuorelle. Yhteisöllinen opiskeluhuolto tarkoittaa esimerkiksi mielenterveyden ja koulumotivaation tukemista sekä kiusaamisen ja poissaolojen ehkäisemistä ja ratkomista koko koulun ja opetusryhmien kanssa.

–  Sen sijaan, että valiokunta olisi vaatinut turvaamaan lasten ja nuorten hyvinvoinnille tärkeän yhteisöllisen opiskeluhuollon, se tyytyy seuraamaan tilannetta jälkikäteen, ihmettelee Ahtola. – Toteutuessaan siirto tarkoittaa opiskeluhuollon toimintatavan muuttumista sote-palveluksi, jossa keskitytään vain korjaavaan työhön sen sijaan, että pyritään myös edistämään hyvinvointia ja oppimista ja ehkäisemään niiden ongelmia etukäteen.

Lausunnosta ei yksimielisyyttä

Sivistysvaliokunnan lausunto ei ollut yksimielinen, vaan kokoomuksen ja perussuomalaisten edustajat jättivät siihen eriävät mielipiteensä ja ovat ottaneet myös julkisesti kantaa opiskeluhuollon kunnissa säilyttämisen puolesta. Psykologiliiton huolena onkin, että koko sote-lakipaketin tasolla pienestä opiskeluhuollon kysymyksestä on hyvää vauhtia tulossa poliittinen. Jos kysymys kääntyy eduskunta- ja oppositiopuolueiden väliseksi nokitteluksi, kärsijöinä ovat lapset ja nuoret.

Yhteisöllinen opiskeluhuolto kuuluu jatkossakin kouluun ja vaatii yhteistyötä31.8.2021 09:17:54 EEST | Tiedote

Suomen Psykologiliitto kiittää esitystä hyvinvointialueiden ja kuntien yhteistyön tarpeellisuudesta opiskeluhuollossa. Ennaltaehkäisevä yhteisöllinen opiskeluhuolto on nimenomaan koulujen ja oppilaitosten sekä opiskeluhuollon yhteistä työtä. Opiskeluhuollon toiminta tulee järjestää koulujen ja oppilaitosten tiloissa myös jatkossa. Opiskeluhuollon ohjauksen ja tietojärjestelmien on tuettava työn ennaltaehkäisevää ja terveyttä tukevaa luonnetta.

Sote-uudistus hyväksyttiin eduskunnassa – suuri osa psykologeista siirtyy hyvinvointialueiden palvelukseen23.6.2021 14:20:01 EEST | Tiedote

Sote-uudistus hyväksyttiin eduskunnassa. Uudistuksen myötä suuri osa psykologeista siirtyy työskentelemään perustettaville hyvinvointialueille. Suomen Psykologiliitto pitää sote-uudistusta tärkeänä ja kiittää perustason mielenterveyspalvelujen korostamista uudistuksessa. Opiskeluhuollon psykologien siirto hyvinvointialueelle puolestaan herättää huolta palvelujen turvaamisesta kouluissa ja oppilaitoksissa.

Suomen Psykologiliiton kanta eheytyshoitoihin on ehdottoman kielteinen15.6.2021 09:49:14 EEST | Tiedote

Psykologiaa ja psykologien työtä ohjaavia ydinarvoja ovat muun muassa yksilön oikeuksien ja arvon kunnioittaminen sekä vastuu, mikä tarkoittaa lujaa ihmisoikeuksien kunnioittamista ja edistämistä. Näin ollen Suomen Psykologiliitto haluaa selväsanaisesti ilmaista kantansa eheytyshoidoista vastuuttomana ja vakavasti ihmisoikeuksia loukkaavana toimintana, joka on ristiriidassa nykyaikaisen psykologiatieteen kanssa.