Sivullisen debatit kansakunnan sivistyksen ja kulttuurin tilasta

Sivullinen-kirjakaupan päivänpolttavissa debateissa keskustellaan kansakunnan sivistyksen ja kulttuurin tolasta. Torstaina 23.3. aiheena on Suomi ja sivistys, erityisesti lukutaidon, kirjallisuuden ja suomen kielen sekä kirja-alan tila ja tulevaisuus. Tiistaina 28.3. Sivistysyliopistopaneeli puhuttaa yliopiston merkityksestä, demokratiasta, akateemisesta vapaudesta ja perustutkimuksen roolista.

Suomi ja sivistys -debatti torstaina 23.2. kello 17

Sivistykseen, ja erityisesti lukemiseen, kirjallisuuteen, suomen kieleen ja kirja-alaan, pureutuva vaalitentti.
Lavalla viisi kansanedustajaehdokasta: Simon Granroth (RKP), Eveliina Heinäluoma (SDP), Minja Koskela (Vas.) ja Sari Sarkomaa (Kok.), Mari Holopainen (Vihr.).
Moderaattorina tietokirjailija ja Kansalliskirjaston entinen johtaja Kai Ekholm.
Debatin aiheina
– suomen kieli
– lukutaito, lasten ja aikuisten lukeminen
– kirjallisuus ja kirjamyynti
– Suomessa julkaistun kirjallisuuden kehityssuunnat ja myynnin suuntaukset
– kirja-alan muutokset (alustatalous, äänikirja)
– englannin ylivalta, suomen kielen tulevaisuus

Sivistysyliopistopaneeli tiistaina 28.3. klo 17:30

Sivistysyliopistopaneeli puhuttaa eduskuntavaaliehdokkaita yliopiston merkityksestä, demokratiasta, akateemisesta vapaudesta ja perustutkimuksen roolista.
Osallistujina Jukka Kekkonen (sd), Mari Holopainen (vihr), Veronika Honkasalo (vas), Maaret Castren (kok), Arto Luukkanen (ps), Terhi Peltokorpi (kesk) – debatin vetäjänä prof Jussi Pakkasvirta.
Mitä vaikutuksia yliopistolailla on yliopistojen autonomiaan? Onko tarpeen luoda tutkijoille taiteilijaeläkkeen tyyppinen ylimääräinen valtion eläke (tutkijaeläke)? Miten OKM:n rahoitusmallia pitäisi kehittää? Voisiko OKM:n huomioida kotimaisten säätiöiden myöntämän rahoituksen kattavammin ”ulkopuolisessa rahoituksessaan”?

Paikka: Sivullinen-kirjakauppa, Kaisaniemenkatu 5, Helsinki
Tilaisuudet striimataan Sivullisen youtube-sivulle: youtube.com/@Sivullinen_Lava

Tapahtumat Rosebudin facebook-sivuilla:
facebook.com/RosebudBooks/events
 Rosebud Sivullinen on tilana esteetön.

Uusi tietokirja: Ilman omaishoitoa Suomi olisi nykyistäkin syvemmässä hoivakriisissä22.4.2024 08:55:00 EEST | Tiedote

Hoitoa ja hoivaa on siirretty vuosikymmenten kuluessa poliittisilla päätöksillä ihmisille itselleen ja heidän läheisilleen. Omaishoitajien työ korvaa jo usein kotihoitoa, ympärivuorokautista hoivaa ja jopa sairaalahoitoa. Omaishoitajien työn arvioidaan säästävän useita miljardeja vanhushoivan kustannuksia. Sirpa Puhakan ja Sari T. Tiiron uutuuskirja RAKKAUDEN RIEKALEITA – Omaishoitajat hoivakriisiä pelastamassa osoittaa, kuinka Suomi olisi ilman omaishoitoa nykyistäkin syvemmässä hoivakriisissä.