Vasa Elektriska Ab

Sjökabel nummer två togs ibruk i Gerby skärgård

Vasa Elnät Ab har låtit bygga en andra sjökabel mellan fastlandet och Gerby skärgård. Kabeln tjänar förutom områdets cirka 650 sommarstugor med elanslutning också Gerby som helhet. Sammanlagt täcker kabelns verkningsområde cirka 8 000 Vasahushåll.
En andra sjökabel har färdigställts i Gerby skärgård. Foto: Ove Lundström

Den nyss färdigställda kabeln har en längd på nästan 400 meter och sträcker sig från Svartholmen till Bengtskäret. Det slutförda arbetet sätter också punkt för ett större projekt som började ifjol och gick ut på att sanera sjökablarna i Gerby skärgård. Tack vare den nya kabeln upplever allt färre kunder avbrott när det blir fel på ellinjer i området och samtidigt förkortas reparationstiden.

De sjökabelinvesteringar som gjorts i Vasa skärgård under åren 2016–2018 har ett värde på 600 000 euro. Skärgårdens sjökablar har en sammanlagd längd på 5 km.

Video: Klaus Nygård
Sjökabel installeras från pråm i Gerby skärgård, Vasa.

En utveckling av elnätet leder till färre och kortare elavbrott. Genom att göra om luftledningar till jordkablar och öka på automationen i nätet kan Vasa Elnät Ab förbättra säkerheten i eldistributionen.

En andra sjökabel har färdigställts i Gerby skärgård. Foto: Ove Lundström

Vasa Elektriska Ab
Kyrkoesplanaden 0
65100 Vasa

06 324 5750http://www.vasaelektriska.fi

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Följ Vasa Elektriska Ab

Senaste pressmeddelandena från Vasa Elektriska Ab