Skadorna på Rävsundsbron har förvärrats - körhastigheterna sänks för att trygga trafikeringen av bron

På bron fastställs en hastighetsbegränsning på 50 km/h, och för att effektivera att den efterföljs vidtas olika åtgärder
Under den senaste tiden har skadorna på bron förvärrats, och det är nödvändigt att minska påfrestningarna på bron. Det kommer att göras genom att minska trafiken och belastningen på bron. Hastighetsbegränsningen på bron sänks till 50 km/h, eftersom lägre körhastigheter är det effektivaste sättet att minska på trafiken på bron. Belastningen på bron kommer i sin tur att minskas genom viktbegränsningar för specialtransporter. Den sänkta hastigheten, och det tidigare föreskrivna avståndet på 60 meter till andra fordon för tung trafik, är effektiva metoder för att trygga användningen av bron tills den nya bron blir färdig.
På bron placeras hastighetstavlor som fäster bilisternas uppmärksamhet vid körhastigheten. Dessutom placeras bullerräfflor i båda ändarna av bron för att uppmärksamma trafikanterna på den ändrade hastighetsbegränsningen. På brolocket inrättas också markeringar för minimiavståndet på 60 meter, så att det är lättare att bedöma ett tillräckligt avstånd till andra fordon. I båda ändarna av bron placeras informationstavlor för att påminna om skadorna på bron, och att det är viktigt att hålla tillräckligt låga körhastigheter.
Hastighetstavlorna samlar information om körhastigheterna. Utifrån dem bedömer NTM-centralen om det blir aktuellt med tyngre begränsningsåtgärder. Andra möjliga åtgärder är till exempel fasta automatiska övervakningspunkter, fartgupp och, som sista utväg, trafikljus. Farthinder och trafikljus skulle öka trafikrusningen på Skärgårdsvägen avsevärt och därför vill man undvika att ta dem i bruk. Det är ytterst viktigt att den sänkta hastighetsbegränsningen iakttas så att man inte blir tvungen att skärpa begränsningsåtgärderna.
Förutom att hastighetsbegränsningen sänks, minskas belastningen på bron genom viktbegränsningar för specialtransporter. Viktbegränsningarna kommer utan tvivel att skapa svårigheter för företagen i regionen. Syftet med åtgärden är dock att säkerställa brons framkomlighet tills den nya bron blir färdig. Det tar ytterligare minst ca fem år innan den nya bron är färdig och öppnar för trafik. NTM-centralen och Trafikledsverket påskyndar planeringen av projektet. Vägplanen blir klar och läggs fram till påseende nästa vår.
Under den senaste tiden har skadorna på bron förvärrats
Redan under flera års tid har riktade kontroller och underhållsåtgärder gjorts på stålkonstruktionerna på undersidan av bron. Bron har också en begränsad fast monitoreringsanläggning med vilken man följer med brons skick. Vid granskningarna på brons undersida har man bland annat upptäckt enstaka sprickor och sprickbildningar i stålkonstruktionernas svetsfogar. Dessa har följts upp och en del har också reparerats. I en del svetsfogar tillkommer dock flera sprickbildningar årligen.
Nu i slutet av hösten inspekterades skicket för över 3 000 nitar genom ultraljudsundersökningar, och i en nit observerades skador. En enskild nit har ingen betydelse för helheten och påverkar inte brons bärförmåga. Under hösten har man också granskat skicket på de nedre ändarna av de tio hängstag som är i sämst skick. Vid inspektionerna observerades att det i nedre ändan av ett av hängstagen förekom betydande rostbildning, frätningar av vajerns trådar och brutna vajertrådar. Skadorna har en betydande inverkan på hängstagets bärförmåga. I de övriga kontrollerade hängstagens nedre ändar observerades i detta skede, utöver lindrig rostbildning, inga frätskador eller brutna trådar i hängstagens ståltrådar.
Mer information:
-Rävsundsbrons skick: NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjör Jari Nikki, tfn 0295 022 816
-Begränsningar för specialtransporter: Trafikledsverket, expert på broarnas bärighet, Heini Raunio, tfn 0295 34 3108
-Vägplanen för den nya bron: NTM-centralen i Egentliga Finland, projektchef Matti Kiljunen, tfn 0295 022 796
Nyckelord
Bilder
Om

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ett diskussionstillfälle om konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö för åren 2027–2042 ordnas den 29 september16.9.2025 11:20:05 EEST | Pressmeddelande
Pargas stad och NTM-centralen ordnar ett diskussionstillfälle om målen för konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö. NTM-centralen inleder upphandlingen för trafiken på Utö-rutten för 2027–2042 under hösten. Diskussionstillfället riktar sig till dem som utnyttjar rutten och fattar beslut om den. Under evenemanget är det möjligt att framföra synpunkter utgående från användarnas behov.
Utön yhteysalusreitin kilpailutuksesta vuosille 2027-2042 järjestetään keskustelutilaisuus 29.9.16.9.2025 11:20:05 EEST | Tiedote
Paraisten kaupunki ja ELY-keskus järjestävät keskustelutilaisuuden Utön yhteysalusreitin kilpailutuksen tavoitteista. ELY-keskus käynnistää syksyn aikana hankinnan Utön reitin liikennöinnille vuosille 2027-2042. Tilaisuus on suunnattu reitin käyttäjille ja päättäjille. Tilaisuudessa on mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiä käyttäjien tarpeista.
Ett nytt incitament för jordbrukarna att sänka fosfornivån på åkrarna15.9.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
I Skärgårdshavets område pilottestas 2026–2028 en ny resultatbaserad stödform där jordbrukarna får ersättning utifrån konkreta miljöresultat. Utkastet till förordningen har nu sänts på remiss.
Viljelijöille on tulossa uusi kannustin pellon fosforitason alentamiseen15.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Saaristomeren alueella pilotoidaan vuosina 2026–2028 uutta tulosperusteista tukimuotoa, jossa viljelijöille maksetaan korvaus konkreettisten ympäristötulosten perusteella. Asetusluonnos on nyt lausuntokierroksella.
Varsinais-Suomen päällystystyöt viikolla 3812.9.2025 12:52:11 EEST | Tiedote
Syksyn edetessä alkavat monet tämän kesän päällystyskohteet olemaan jo valmiina. Muutamia kohteita on kuitenkin vielä tulossa päällystykseen tämän syksyn aikana sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Ensi viikolla (vk 38) päällystystöitä tehdään Loimaalla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum