Varsinais-Suomen ELY-keskus

Skadorna på Rävsundsbron har förvärrats - körhastigheterna sänks för att trygga trafikeringen av bron

Dela
För att trygga livslängden för Rävsundsbron bör belastningen på bron minskas. Bron är i slutet av sin livscykel och stålkonstruktionen på brons undersida har betydande skador. Bron skick har varit under kontinuerlig observation, men nu har skadorna hastigt tilltagit. På grund av detta sänks hastighetsbegränsningen på bron till 50 km/h och specialtransporterna på bron begränsas. Varje trafikant har nu ett ansvar att följa de fastställda begränsningarna, så att en säker trafikering av bron kan tryggas tills den nya bron blir färdig. Det är också mycket viktigt att iaktta det tidigare föreskrivna minimiavståndet på 60 meter för tung trafik. Det kommer att ta minst ca fem år innan den nya bron kan öppnas för trafik. NTM-centralen och Trafikledsverket påskyndar planeringen av den nya bron. Som stöd för att följa hastighetsbegränsningen kommer det att på bron placeras hastighetstavlor, informationstavlor om skadorna på bron, bullerräfflor samt avståndsmarkeringar för den tunga trafiken.

På bron fastställs en hastighetsbegränsning på 50 km/h, och för att effektivera att den efterföljs vidtas olika åtgärder

Under den senaste tiden har skadorna på bron förvärrats, och det är nödvändigt att minska påfrestningarna på bron. Det kommer att göras genom att minska trafiken och belastningen på bron. Hastighetsbegränsningen på bron sänks till 50 km/h, eftersom lägre körhastigheter är det effektivaste sättet att minska på trafiken på bron. Belastningen på bron kommer i sin tur att minskas genom viktbegränsningar för specialtransporter. Den sänkta hastigheten, och det tidigare föreskrivna avståndet på 60 meter till andra fordon för tung trafik, är effektiva metoder för att trygga användningen av bron tills den nya bron blir färdig.

På bron placeras hastighetstavlor som fäster bilisternas uppmärksamhet vid körhastigheten. Dessutom placeras bullerräfflor i båda ändarna av bron för att uppmärksamma trafikanterna på den ändrade hastighetsbegränsningen. På brolocket inrättas också markeringar för minimiavståndet på 60 meter, så att det är lättare att bedöma ett tillräckligt avstånd till andra fordon. I båda ändarna av bron placeras informationstavlor för att påminna om skadorna på bron, och att det är viktigt att hålla tillräckligt låga körhastigheter.

Hastighetstavlorna samlar information om körhastigheterna. Utifrån dem bedömer NTM-centralen om det blir aktuellt med tyngre begränsningsåtgärder. Andra möjliga åtgärder är till exempel fasta automatiska övervakningspunkter, fartgupp och, som sista utväg, trafikljus. Farthinder och trafikljus skulle öka trafikrusningen på Skärgårdsvägen avsevärt och därför vill man undvika att ta dem i bruk. Det är ytterst viktigt att den sänkta hastighetsbegränsningen iakttas så att man inte blir tvungen att skärpa begränsningsåtgärderna.

Förutom att hastighetsbegränsningen sänks, minskas belastningen på bron genom viktbegränsningar för specialtransporter. Viktbegränsningarna kommer utan tvivel att skapa svårigheter för företagen i regionen. Syftet med åtgärden är dock att säkerställa brons framkomlighet tills den nya bron blir färdig. Det tar ytterligare minst ca fem år innan den nya bron är färdig och öppnar för trafik. NTM-centralen och Trafikledsverket påskyndar planeringen av projektet. Vägplanen blir klar och läggs fram till påseende nästa vår.

Under den senaste tiden har skadorna på bron förvärrats

Redan under flera års tid har riktade kontroller och underhållsåtgärder gjorts på stålkonstruktionerna på undersidan av bron. Bron har också en begränsad fast monitoreringsanläggning med vilken man följer med brons skick. Vid granskningarna på brons undersida har man bland annat upptäckt enstaka sprickor och sprickbildningar i stålkonstruktionernas svetsfogar. Dessa har följts upp och en del har också reparerats. I en del svetsfogar tillkommer dock flera sprickbildningar årligen.

Nu i slutet av hösten inspekterades skicket för över 3 000 nitar genom ultraljudsundersökningar, och i en nit observerades skador. En enskild nit har ingen betydelse för helheten och påverkar inte brons bärförmåga. Under hösten har man också granskat skicket på de nedre ändarna av de tio hängstag som är i sämst skick. Vid inspektionerna observerades att det i nedre ändan av ett av hängstagen förekom betydande rostbildning, frätningar av vajerns trådar och brutna vajertrådar. Skadorna har en betydande inverkan på hängstagets bärförmåga. I de övriga kontrollerade hängstagens nedre ändar observerades i detta skede, utöver lindrig rostbildning, inga frätskador eller brutna trådar i hängstagens ståltrådar.

Mer information:

-Rävsundsbrons skick: NTM-centralen i Egentliga Finland, broingenjör Jari Nikki, tfn 0295 022 816

-Begränsningar för specialtransporter: Trafikledsverket, expert på broarnas bärighet, Heini Raunio, tfn 0295 34 3108

-Vägplanen för den nya bron: NTM-centralen i Egentliga Finland, projektchef Matti Kiljunen, tfn 0295 022 796

Nyckelord

Bilder

Om

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

Byggandet av den nya förbindelsefartygsbryggan i Dalsbruk inleds28.3.2024 12:03:03 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland inleder i början av april byggandet av en ny förbindelsefartygsbrygga i Dalsbruk på Kimitoön. Byggplatsen ligger öster om gästhamnen. I arbetet ingår bergsbrytning och under sprängningarna stoppas trafiken på Strandvägen vid behov. Förbindelsefartygstrafiken fortsätter normalt på den nuvarande förbindelsefartygsbryggan tills byggarbetet är klart. Förbindelsefartygsbryggan är en del av Hitisleden.

Taalintehtaan uuden yhteysaluslaiturin rakennustyöt alkavat28.3.2024 12:03:03 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kemiönsaaren Taalintehtaalla uuden yhteysaluslaiturin rakentamisen huhtikuun alussa. Työmaa sijaitsee vierasvenesataman itäpuolella. Työhön sisältyy kalliolouhintaa ja räjäytysten aikana liikennettä pysäytetään Rantatiellä tarvittaessa. Yhteysalusliikenne jatkuu normaalisti nykyisellä yhteysaluslaiturilla, kunnes rakennustyöt valmistuvat. Yhteysaluslaituri on osa Hiittisten reittiä.

Trafikarrangemangen på Rävsundsbron har påverkat bron som väntat25.3.2024 14:41:45 EET | Tiedote

Brons mätdata har undersökts efter att de nya trafikarrangemangen togs i bruk. Trafikarrangemangen har påverkat bron på förväntat sätt. Utifrån resultaten har nivån på brons böjningar minskat och spänningarna i stålkonstruktionerna har sjunkit vid största delen av mätpunkterna. Trafikarrangemangen har förtydligats med nya vägmärken i S:t Karinsändan förra veckan, men på utifrån observationerna kör fortfarande personbilar till väntfältet för tung trafik. NTM-centralen har ännu utrett andra alternativ för att förtydliga trafikarrangemangen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye