Skarta allekirjoitti sopimuksen SSAB:n kanssa toimistorakennuksen ja tutkimus- ja laboratoriokeskuksen rakennushankkeesta Raahen tehtaalle

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy solmi 22.6. sopimuksen maailmanlaajuisesti toimivan teräsyhtiö SSAB:n kanssa Raahen tehdasalueelle tehtävästä hankkeesta. Skarta rakentaa sisäpintoja myöten valmiiksi uuden tutkimus- ja laboratoriokeskuksen sekä sen yhteyteen toimistorakennuksen, yhteensä noin 8000 m2. Urakan arvo on 12 MEUR.

Kuvalähde: UKI Arkkitehdit Oy

Skarta rakentaa SSAB:n Raahen tehtaalle uuden rakennuksen, joka korvaa elinkaarensa päässä olevat laboratoriotilat ja vanhan, aiemmin tänä vuonna puretun tehtaan konttorin. Investoinnilla kehitetään ja nopeutetaan laboratorioiden toimintaa ja valmistaudutaan SSAB:n siirtymiseen kohti fossiilivapaata teräksen valmistusta. Myös SkartaNYABin strategia pohjautuu puhtaan tulevaisuuden rakentamiseen, johon kuuluvat puhdas vesi ja energia sekä kestävä infrastruktuuri.

Raahen tehtaan uuden rakennuksen kerrosala on 7750 neliömetriä, josta toimistotilojen osuus on noin 3000 ja tutkimuskeskuksen noin 5000 neliömetriä. Tiloissa tulee työskentelemään noin 100 henkilöä.

”On innostavaa päästä toteuttamaan tätä mittavaa hanketta SSAB:lle. Tämä on haastava ja mielenkiintoinen kohde. Rakennamme toimivalla, vilkkaalla tehdasalueella, mikä pitää ottaa huomioon kaikessa, esimerkiksi logistiikan suunnittelussa. Tietysti myös työturvallisuudessa, joka onkin sekä SSAB:lle että meille aina ykkösjuttu”, kertoo työpäällikkö Pekka Nissinen Skarta Finlandista.

Rakennuksesta tulee teräsrunkoinen ja perustukseltaan maavarainen. Rakentamisessa käytetään SSAB:n teräsrakenteita ja tuotteita. Ulkoseinät ovat SPA-elementtiä ja katto pulpettimallinen, puurunkoinen huopakatto. Nissinen kuvailee rakennuksen erityispiirteitä: julkisivuelementtien ja pellitysten pinnoitus on osittain näyttävää, SSAB:n ruostuvapinnoitteista COR-TEN®:ia, jota käytetään myös muun muassa kaksoisrunkoseinän aurinkosuojaseinän materiaalina sekä sisustuselementtinä useassa kohtaa sisätiloissa kuten aulassa. Rakennuksen ulkovaipassa käytetään myös SSAB:n maalipinnoitettua GreenCoat-terästä, joka täyttää tiukat ympäristö- ja laatuvaatimukset.

Skarta aloittaa rakentamisen heti ja tekee työn tiukassa aikataulussa, sillä kookkaan ja rakennusteknisiä ja esteettisiä yksityiskohtia sisältävän rakennuksen on määrä olla valmis puolessatoista vuodessa, vuoden 2023 loppuun mennessä. Hanke on jaettu urakka, jossa Skarta on kohteen rakennusteknisten töiden urakoitsija ja pääurakoitsija. LVIA- ja sähköurakoitsijat toimivat sivu-urakoitsijoina.

SSAB Europe Oy:n projektipäällikkö Ville Lahtinen kertoo Skartan tarjouksen vastanneen hyvin SSAB:n tarpeisiin:

”Skartan palvelut ja strategia sopivat hyvin yhteen SSAB:n tulevaisuuden hankkeiden kanssa ja siirtymisessä kohti fossiilivapaata teräksen valmistusta. Tutkimuskeskuksen toiminnassa korostuu sisäilmaolosuhteiden sekä laitteista tulevan melun ja tärinän hallinta. Pääurakoitsijalta tämä vaatii huolellista rakentamista ja hyvää projektinaikaista puhtauden- ja kosteudenhallintaa, jotta tilaajan laatuvaatimukset täyttyvät. Lisäksi tehtaan vierailijat pääsevät uudessa rakennuksessa tutustumaan SSAB:n tuotteisiin ja ratkaisuihin, ja myös siitä näkökulmasta rakennuksen tulee kokonaisuudessaan olla laadukas ja linjassa meidän tuotteidemme ja palveluidemme kanssa. Projektin tavoitteena meillä ja Skartalla on yhteistyössä rakentaa sovitussa aikataulussa laadukkaat, turvalliset ja terveelliset tilat Raahen tehtaan henkilöstölle ja vierailijoille.”

”Skartan ja SSAB:n yhteistyö on luontevaa, sillä molemmat yhtiöt jakavat samanlaiset arvot puhtaan tulevaisuuden rakentamisesta ja vision kestävämmästä maailmasta”, Nissinen toteaa.

Kuvalähde: UKI Arkkitehdit Oy

SkartaNYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Skarta will build a wind farm in Pajuperänkangas with a new customer, ABO Wind28.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

SkartaNYAB Corporation's subsidiary Skarta Finland Oy, a builder of a clean future, has entered into a BoP agreement with ABO Wind for the construction of a wind farm in Pajuperänkangas. The contract includes wind farm roads, lifting areas, foundations, and electrical cabling work in the park area. Construction work will begin in July and finishing work will be completed in the spring 2023. The total value of the contract is approximately 10 MEUR.

Skarta rakentaa tuulivoimapuistoa Pajuperänkankaalle uuden asiakkaan ABO Windin kanssa28.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy on tehnyt BoP-sopimuksen ABO Wind Oy:n kanssa tuulipuiston rakentamisesta Pajuperänkankaalle. Urakkaan kuuluvat tuulipuiston tiet, nostoalueet, perustukset ja puistoalueiden kaapelointityöt. Rakennustyöt alkavat heinäkuussa ja viimeistelytyöt tehdään keväällä 2023. Urakan kokonaisarvo on noin 10 MEUR.

Skarta signed a contract with SSAB regarding construction project of new office building, as well as research and laboratory facility, to Raahe plant22.6.2022 15:45:00 EEST | Press release

Builder of a clean future SkartaNYAB Plc’s subsidiary Skarta Finland Ltd made an agreement with globally operating steel company SSAB regarding a new project in Raahe plant district on 22 June. Skarta will build a new research and laboratory facility and an adjacent office building all the way to inner surfaces, a total of approximately 8000 m2. Value of the project is 12 million euros.

On 13 May, Skarta signed a contract with Tampere Region Central Wastewater Treatment Plant Ltd for the building of two pumping stations that serve the entirety of the Tampere region and many of its neighbouring municipalities. The contract’s value is approximately EUR 11 million. Skarta begins work on the pumping stations at the turn of May and June and the stations are expected to be operational by the end of 2024.

Skarta allekirjoitti 13.5. Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n kanssa sopimuksen koko Tampereen ja useiden naapurikuntien talousalueen kattavasta kahden pumppaamon haastavasta rakennusurakasta, jonka arvo on noin 11 miljoonaa euroa. Skarta aloittaa työt touko–kesäkuun vaihteessa ja pumppaamojen on määrä olla toimintakunnossa vuoden 2024 loppuun mennessä.