Skarta allekirjoitti sopimuksen SSAB:n kanssa toimistorakennuksen ja tutkimus- ja laboratoriokeskuksen rakennushankkeesta Raahen tehtaalle

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy solmi 22.6. sopimuksen maailmanlaajuisesti toimivan teräsyhtiö SSAB:n kanssa Raahen tehdasalueelle tehtävästä hankkeesta. Skarta rakentaa sisäpintoja myöten valmiiksi uuden tutkimus- ja laboratoriokeskuksen sekä sen yhteyteen toimistorakennuksen, yhteensä noin 8000 m2. Urakan arvo on 12 MEUR.

Kuvalähde: UKI Arkkitehdit Oy

Skarta rakentaa SSAB:n Raahen tehtaalle uuden rakennuksen, joka korvaa elinkaarensa päässä olevat laboratoriotilat ja vanhan, aiemmin tänä vuonna puretun tehtaan konttorin. Investoinnilla kehitetään ja nopeutetaan laboratorioiden toimintaa ja valmistaudutaan SSAB:n siirtymiseen kohti fossiilivapaata teräksen valmistusta. Myös SkartaNYABin strategia pohjautuu puhtaan tulevaisuuden rakentamiseen, johon kuuluvat puhdas vesi ja energia sekä kestävä infrastruktuuri.

Raahen tehtaan uuden rakennuksen kerrosala on 7750 neliömetriä, josta toimistotilojen osuus on noin 3000 ja tutkimuskeskuksen noin 5000 neliömetriä. Tiloissa tulee työskentelemään noin 100 henkilöä.

”On innostavaa päästä toteuttamaan tätä mittavaa hanketta SSAB:lle. Tämä on haastava ja mielenkiintoinen kohde. Rakennamme toimivalla, vilkkaalla tehdasalueella, mikä pitää ottaa huomioon kaikessa, esimerkiksi logistiikan suunnittelussa. Tietysti myös työturvallisuudessa, joka onkin sekä SSAB:lle että meille aina ykkösjuttu”, kertoo työpäällikkö Pekka Nissinen Skarta Finlandista.

Rakennuksesta tulee teräsrunkoinen ja perustukseltaan maavarainen. Rakentamisessa käytetään SSAB:n teräsrakenteita ja tuotteita. Ulkoseinät ovat SPA-elementtiä ja katto pulpettimallinen, puurunkoinen huopakatto. Nissinen kuvailee rakennuksen erityispiirteitä: julkisivuelementtien ja pellitysten pinnoitus on osittain näyttävää, SSAB:n ruostuvapinnoitteista COR-TEN®:ia, jota käytetään myös muun muassa kaksoisrunkoseinän aurinkosuojaseinän materiaalina sekä sisustuselementtinä useassa kohtaa sisätiloissa kuten aulassa. Rakennuksen ulkovaipassa käytetään myös SSAB:n maalipinnoitettua GreenCoat-terästä, joka täyttää tiukat ympäristö- ja laatuvaatimukset.

Skarta aloittaa rakentamisen heti ja tekee työn tiukassa aikataulussa, sillä kookkaan ja rakennusteknisiä ja esteettisiä yksityiskohtia sisältävän rakennuksen on määrä olla valmis puolessatoista vuodessa, vuoden 2023 loppuun mennessä. Hanke on jaettu urakka, jossa Skarta on kohteen rakennusteknisten töiden urakoitsija ja pääurakoitsija. LVIA- ja sähköurakoitsijat toimivat sivu-urakoitsijoina.

SSAB Europe Oy:n projektipäällikkö Ville Lahtinen kertoo Skartan tarjouksen vastanneen hyvin SSAB:n tarpeisiin:

”Skartan palvelut ja strategia sopivat hyvin yhteen SSAB:n tulevaisuuden hankkeiden kanssa ja siirtymisessä kohti fossiilivapaata teräksen valmistusta. Tutkimuskeskuksen toiminnassa korostuu sisäilmaolosuhteiden sekä laitteista tulevan melun ja tärinän hallinta. Pääurakoitsijalta tämä vaatii huolellista rakentamista ja hyvää projektinaikaista puhtauden- ja kosteudenhallintaa, jotta tilaajan laatuvaatimukset täyttyvät. Lisäksi tehtaan vierailijat pääsevät uudessa rakennuksessa tutustumaan SSAB:n tuotteisiin ja ratkaisuihin, ja myös siitä näkökulmasta rakennuksen tulee kokonaisuudessaan olla laadukas ja linjassa meidän tuotteidemme ja palveluidemme kanssa. Projektin tavoitteena meillä ja Skartalla on yhteistyössä rakentaa sovitussa aikataulussa laadukkaat, turvalliset ja terveelliset tilat Raahen tehtaan henkilöstölle ja vierailijoille.”

”Skartan ja SSAB:n yhteistyö on luontevaa, sillä molemmat yhtiöt jakavat samanlaiset arvot puhtaan tulevaisuuden rakentamisesta ja vision kestävämmästä maailmasta”, Nissinen toteaa.

Kuvalähde: UKI Arkkitehdit Oy

SkartaNYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.