Skarta rakentaa tuulivoimapuistoa Pajuperänkankaalle uuden asiakkaan ABO Windin kanssa

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy on tehnyt BoP-sopimuksen ABO Wind Oy:n kanssa tuulipuiston rakentamisesta Pajuperänkankaalle. Urakkaan kuuluvat tuulipuiston tiet, nostoalueet, perustukset ja puistoalueiden kaapelointityöt. Rakennustyöt alkavat heinäkuussa ja viimeistelytyöt tehdään keväällä 2023. Urakan kokonaisarvo on noin 10 MEUR.

Tuulivoimalarakentaminen (BoP)

Skarta toimittaa tuulivoimahankkeen ABO Windille Balance of Plant -hankkeena (BoP). Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että Skartan vastuulla on tuulipuiston rakentamisessa kaikki muu paitsi tuuliturbiinit. Skarta hyödyntää projektissa laajasti koko konsernin asiantuntemusta niin erikoisrakentamisen, infrarakentamisen kuin energiahankkeidenkin osalta. Pajuperänkankaalle tullaan rakentamaan yhteensä 14 Vestaksen tuulivoimalaa ja tuulipuiston nimellisteho on yhteensä noin 87 megawattia. Tuulipuiston on määrä alkaa tuottaa sähköä heinäkuusta 2023 alkaen.

”ABO Wind on Skartalle merkittävä uusi asiakas ja olemme iloisia meille osoitetusta luottamuksesta. Toivomme, että yhteistyö tästä laajenee, kasvaa ja jatkuu myös seuraavissa projekteissa”, iloitsee Skarta Finlandin toimialajohtaja Jaakko Tyyvi uudesta asiakkuudesta.

ABO Wind on tunnettu kansainvälinen uusiutuvan energian hankekehittäjä. Yrityksellä on 900 työntekijää ja liiketoimintaa jo 16 maassa. Yritys tarjoaa palveluita hankekehityksestä aina huoltopalveluihin asti. Yrityksen tähän mennessä kehittämien tuulivoima-, aurinkovoima- ja biokaasuhankkeiden yhteiskapasiteetti on reilut 3 700 MW. Näistä yli 1 900 MW ABO Wind on myös rakentanut valmiiksi.

”Skarta on meille uusi kumppani, mutta pääsimme heidän kanssaan sopimukseen nopeasti. Skartalla oli tuttuja aliurakoitsijoita ja lisäksi meillä oli aiempaa kokemusta paalutustöistä konserniin kuuluvan Niskasen Maansiirron kanssa. Lähdemme yhteishankkeeseen luottavaisin mielin”, kertoo Arto Pyhtinen, vanhempi rakennuspäällikkö ABO Windistä.

Skartalla on pitkä ja laaja kokemus tuulivoimaloiden maarakennus- ja perustustöistä. Skartalaiset ovat olleet mukana jo useamman sadan tuulivoimalan maarakennus- ja perustustöissä ympäri Suomea.

”Projektin aikataulu on tiukka ja työt alkavatkin jo nopeasti. Perustukset tehdään vielä ennen talvea”, kertoo Arto Pyhtinen.

Tuulivoimalarakentaminen (BoP)

SkartaNYAB on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. SkartaNYABin pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 300 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Skarta will build a wind farm in Pajuperänkangas with a new customer, ABO Wind28.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

SkartaNYAB Corporation's subsidiary Skarta Finland Oy, a builder of a clean future, has entered into a BoP agreement with ABO Wind for the construction of a wind farm in Pajuperänkangas. The contract includes wind farm roads, lifting areas, foundations, and electrical cabling work in the park area. Construction work will begin in July and finishing work will be completed in the spring 2023. The total value of the contract is approximately 10 MEUR.

Skarta signed a contract with SSAB regarding construction project of new office building, as well as research and laboratory facility, to Raahe plant22.6.2022 15:45:00 EEST | Press release

Builder of a clean future SkartaNYAB Plc’s subsidiary Skarta Finland Ltd made an agreement with globally operating steel company SSAB regarding a new project in Raahe plant district on 22 June. Skarta will build a new research and laboratory facility and an adjacent office building all the way to inner surfaces, a total of approximately 8000 m2. Value of the project is 12 million euros.

Skarta allekirjoitti sopimuksen SSAB:n kanssa toimistorakennuksen ja tutkimus- ja laboratoriokeskuksen rakennushankkeesta Raahen tehtaalle22.6.2022 15:35:00 EEST | Tiedote

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja SkartaNYAB Oyj:n tytäryhtiö Skarta Finland Oy solmi 22.6. sopimuksen maailmanlaajuisesti toimivan teräsyhtiö SSAB:n kanssa Raahen tehdasalueelle tehtävästä hankkeesta. Skarta rakentaa sisäpintoja myöten valmiiksi uuden tutkimus- ja laboratoriokeskuksen sekä sen yhteyteen toimistorakennuksen, yhteensä noin 8000 m2. Urakan arvo on 12 MEUR.

On 13 May, Skarta signed a contract with Tampere Region Central Wastewater Treatment Plant Ltd for the building of two pumping stations that serve the entirety of the Tampere region and many of its neighbouring municipalities. The contract’s value is approximately EUR 11 million. Skarta begins work on the pumping stations at the turn of May and June and the stations are expected to be operational by the end of 2024.

Skarta allekirjoitti 13.5. Tampereen Seudun Keskuspuhdistamo Oy:n kanssa sopimuksen koko Tampereen ja useiden naapurikuntien talousalueen kattavasta kahden pumppaamon haastavasta rakennusurakasta, jonka arvo on noin 11 miljoonaa euroa. Skarta aloittaa työt touko–kesäkuun vaihteessa ja pumppaamojen on määrä olla toimintakunnossa vuoden 2024 loppuun mennessä.