Skarta Group Oyj

Skartalle uusi projekti Metsä Groupin biotuotetehdastyömaalla

Metsä Groupin havainnekuva Kemin biotuotetehtaasta.

Puhtaan tulevaisuuden rakentaja Skarta on tehnyt sopimuksen uudesta projektista Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren biotuotetehdastyömaalla Kemissä. Oululainen Skarta toimii urakoitsijana projektissa, johon sisältyvät Sahansaareen tulevien kuorisiilojen ja hakesiilon paikallavalutyöt.

Skartan projektissa yhdistyvät sekä sen vahva erikoisrakentamisosaaminen että yhtiön missio rakentaa puhdasta tulevaisuutta. Kemin biotuotetehdas tulee toimimaan täysin ilman fossiilisia polttoaineita ja on energia- sekä ympäristötehokkuudeltaan maailman huippua.

”Skartan projektiin sisältyvät vaativat teräsbetonirakenteet ovat perusosaamistamme. Olemme toteuttaneet vastaavia kohteita useassa vaativassa teollisuuden investointihankkeessa. Nyt alkava Kemin tehtaan projekti on niille hyvää jatkoa”, toteaa Skarta Finland Oy:n työpäällikkö Jari Häkkinen.

Skartalle urakka on järjestyksessään jo kolmas Kemin biotuotetehdastyömaalla. Yhtiö on tehnyt työmaalla aiemmin maanrakennustöitä, jotka suuremman, kolmen hehtaarin alueella toteutettavan urakan osalta saadaan päätökseen lokakuussa. Samaan aikaan päästään aloittamaan uusi urakka, joka valmistuu toukokuussa 2022. Skartan työmaa työllistää noin 20 henkilöä. Skartan urakoiden kotimaisuusaste biotuotetehdastyömaalla on korkea, lähes 100 %.

”Rakennamme Kemin biotuotetehtaan yhdessä alansa parhaiden ammattilaisten kanssa, joilta edellytämme sitoutumista projektin tavoitteisiin niin turvallisuuden, aikataulun kuin laadun suhteen. Skarta toimii näiden periaatteiden mukaisesti ja heidän osaamisensa on vakuuttanut meidät. Toteutamme yhdessä onnistuneen rakennusprojektin”, kertoo biotuotetehdasprojektin johtaja Jari-Pekka Johansson Metsä Fibreltä.

Metsä Groupin Kemin biotuotetehdas on Suomen metsäteollisuuden historian suurin kotimaahan tehty investointi. Investoinnin arvo on 1,6 miljardia euroa ja sen vaikutukset kotimaiseen teollisuuteen ovat merkittävät. Yhtiö arvioi positiivisten vaikutusten Suomen vientiin olevan noin puolen miljardin euron luokkaa vuosittain ja samoin puuraaka-aineen arvoon ja työllisyyteen vaikutuksen olevan jopa miljardin euron luokkaa vuosittain. Tehtaan peruskivi muurattiin 13.9.2021 ja uusi biotuotetehdas käynnistetään vuoden 2023 kolmannella kvartaalilla.

Tehdas tuottaa vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lisäksi muita biotuotteita. Lisäksi tehdas tuottaa vuositasolla 2,0 terawattituntia biopohjaista uusiutuvaa sähköä, mikä vastaa noin 2,5 prosenttia Suomen kokonaissähköntuotannosta.

Metsä Groupin havainnekuva Kemin biotuotetehtaasta.

Skarta Group Oyj

Skarta on puhtaan tulevaisuuden rakentaja, jolla on vuosikymmenien kokemus vaativista rakennushankkeista. Strategiamme pohjautuu vahvaan erikoisrakentamisosaamiseen ja tavoitteenamme on laajentaa toimintaamme tuulivoiman, aurinkoenergian ja vetyratkaisujen arvoketjussa kohti puhtaan energian kokonaishankkeita, joissa näemme erinomaisia kasvumahdollisuuksia. Skartan pääkonttori sijaitsee Oulussa ja sillä on yli 150 työntekijää eri toimipisteissä Suomessa ja Ruotsissa.

Lue lisää julkaisijalta Skarta Group Oyj