Skidkampanj för ämbetsverken: Om 100 000 medborgare övergår till elektronisk kommunikation med myndigheterna skidar tjänstemännen 10 000 kilometer
Medborgarna kan avstå från papperspost från myndigheterna genom att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden. Om du tar i bruk e-tjänsten före utgången av februari får du ett meddelande till din e-post om exempelvis skattedeklarationen genast när du kan kontrollera och komplettera deklarationen i e-tjänsten MinSkatt. Då kommer den förhandsifyllda skattedeklarationen inte längre som papperspost i april.
Till Suomi.fi-meddelanden kommer det även meddelanden från andra myndigheter. Exempelvis Traficom, många kommuner och TE-tjänsterna utnyttjar meddelandetjänsten i Suomi.fi. Också anmälan om rösträtt till vårens val kommer till meddelandetjänsten om du tar i bruk den senast i februari.
Suomi.fi-meddelanden sparar tid, skattepengar och miljön
Skatteförvaltningen skickar 20 miljoner brev om året. Redan att sluta med brevpost från Skatteförvaltningen skulle spara minst 10 miljoner euro samhällets pengar om året. Därför vill Skatteförvaltningen och Befolkningsregistercentralen bedriva en kampanj för Suomi.fi-meddelanden.
- Med denna kampanj vill vi väcka medborgarnas intresse för att byta myndighetsbrev på papper till trygga, behändiga och lätthanterliga elektroniska meddelanden. Och förstås även locka alla med ut på en skidtur med oss! berättar överdirektör Janne Viskari från Befolkningsregistercentralen.
- Vi vill göra det lätt och bekvämt för kunderna att sköta skatteärenden med hjälp av fungerande e-tjänster. Kunderna har allt mer övergått till att sköta sina skatteärenden elektroniskt. Att avstå från papperspost är en av etapperna. Vi på Skatteförvaltningen skidar gärna för den saken. Det är lätt att sköta skatteärenden i e-tjänsten MinSkatt, säger generaldirektör Markku Heikura från Skatteförvaltningen.
Följ med tjänstemännen på spåret
Du kan följa med hur det går med skidkampanjen på webbplatsen www.virkamiehetladulla.fi och kampanjens FB-sidor.
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
- När medborgaren tar i bruk Suomi.fi-meddelanden ger hen ett allmänt samtycke till att alla myndighetsmeddelanden kan sändas elektroniskt.
- Myndigheterna tar i bruk elektronisk kommunikation stegvis. Du hittar information på webbplatsen Suomi.fi om de myndigheter som redan nu kommunicerar elektroniskt: https://www.suomi.fi/anvisningar-och-stod/information-om-meddelanden/organisationer-som-anvander-suomifi-meddelanden
- Om du har gett ditt samtycke till elektronisk kommunikation med myndigheterna före utgången av februari postar Skatteförvaltningen inte längre den förhandsifyllda skattedeklarationen och giroblanketterna för kvarskatt på våren eller skattekort nästa vinter. Dokumenten finns då i e-tjänsten MinSkatt. Däremot postas handlingarna som gäller fastighetsbeskattningen hem till dig ännu i år även om du har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden.
- - Du får även en elektronisk anmälan om rösträtt i följande val i Suomi.fi-meddelanden i stället för papperspost.
- Befolkningsregistercentralen svarar för utvecklingen av e-tjänsten Suomi.fi-meddelanden.
Så här tar du i bruk Suomi.fi/meddelanden
- För att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden behöver du nätbankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
- Logga in i e-tjänsten på adressen suomi.fi/meddelanden.
- Autentisera dig i e-tjänsten och ge ditt samtycke till elektronisk kommunikation.
- Ange också den e-postadress där du vill få e-post om inkommande meddelanden.
- Du kan också ladda ner appen Suomi.fi från appbutiken Google Play eller App Store.
Före utgången av 2018
- 140 000 personer har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden.
- 42 000 personer har laddat ner appen Suomi.fi.
- Över 200 myndigheter och över 300 e-tjänster använder meddelandetjänsten i Suomi.fi.
- Via e-tjänsten har det skickats cirka 0,5 miljoner informationssäkra meddelanden.
- Via e-tjänsten har det uppstått besparingar på cirka 100 000 euro i postnings- och tryckningskostnader.
Video: Skidkampanjen som Markku Heikura och Janne Viskari inlett
Mer information:
Suomi.fi-meddelanden
Timo Salovaara, direktör, tfn 050 344 3111, timo.salovaara@vrk.fi, Befolkningsregistercentralen
Begäran om intervju med direktörerna och tilläggsuppgifter om kampanjen och den elektroniska ärendehanteringen
Päivi Railotie, kommunikationschef, tfn 050 431 2404 paivi.railotie@vrk.fi, Befolkningsregistercentralen
Pirjo Koivunen, marknadschef, tfn 050 549 2463, pirjo.koivunen@vrk.fi, Befolkningsregistercentralen
Nilla Hietamäki, kommunikationschef, tfn 050 461 9898, nilla.hietamaki@vero.fi, Skatteförvaltningen
Heta Kylmämaa, kommunikationsplanerare, tfn 050 470 3158 heta.kylmamaa@vero.fi, Skatteförvaltningen
Om
Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum