Skills-huippuvalmennusyksiköt kehittävät ammatillista koulutusta

Skills Finland ry on nimennyt kaudelle 2021–2023 huippuvalmennusyksiköt, jotka toteuttavat valmennusta kansainvälisiin ammattitaitokilpailuihin.
Reetta Härkönen edusti Suomea maalaus ja tapetointi -lajissa WorldSkills Kazan 2019 -kilpailussa. Kuva: WorldSkills

Skills Finland lähettää vuosittain Suomen ammattitaitomaajoukkueen kansainvälisiin ammattitaitokilpailuihin. Nuorten ammattitaidon MM-kilpailu WorldSkills ja EM-kilpailu EuroSkills järjestetään vuorovuosin, erityistä tukea tarvitsevien International Abilympics neljän vuoden välein. Ammattitaitokilpailuissa kilpaillaan eri ammattien ja alojen osaamisessa. Lajeja on kymmeniä hiusmuotoilusta ja ravintolapalvelusta autokorinkorjaukseen ja sähköasennukseen. Kilpailijoiden valmennus tapahtuu yhdessä ammatillisten oppilaitosten ja yritysten kanssa.

− Huippuvalmennusyksiköt kehittävät yhdessä Skills Finlandin kanssa Suomen ammatillista koulutusta ammattitaitokilpailujen kautta. Huippuvalmennusyksikkönä toimiminen on tapa kehittää oppilaitoksen toimintaa ja syventää yritysyhteistyötä. Meillä Suomessa on maailman parhaat ammatilliset opettajat, sanoo Skills Finlandin huippuvalmennuspäällikkö Teija Ripattila.

Huippuvalmennus on yhteistyötä

Huippuvalmennusyksikköstatus tarkoittaa, että oppilaitoksella tai yrityksellä on nimettynä joko yksi tai useampi Skills-lajipäällikkö ja/tai -huippuvalmentaja. Skills Finland valitsee lajipäälliköt ja huippuvalmentajat avoimen haun kautta. Skills-lajipäällikkö toimii lajinsa kansainvälisen kilpailutoiminnan koordinaattorina Suomessa. Skills-huippuvalmentaja vastaa lajinsa kilpailijoiden valmennuksen toteutumisesta. Yhdessä lajin toimijat muodostavat muiden alan ammattilaisten kanssa valmennusringin, joka kehittää ammatillista osaamista kansainvälisesti ja yli organisaatiorajojen.

− Huippuvalmennusyksikkönä toimiminen tuo uutta draivia myös ammattiopistoon. Se motivoi henkilökuntaa kehittämään omaa ammattitaitoaan sekä mahdollistaa ammattitaidon kehittymisen kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Tästä on hyötyä paitsi opiskelijoille ja opettajille myös työnantajalle koulutuksen myynnin, esimerkiksi koulutusviennin mahdollisuuksien lisääntyessä, sanoo Savon ammattiopiston apulaisrehtori, Savon Koulutus Oy:n toimitusjohtaja Jukka Kosunen.

Suomen ammattiosaaminen on maailman huippua

Suomi on osallistunut kansainvälisiin WorldSkills-ammattitaitokilpailuihin vuodesta 1989 alkaen ja järjesti vuonna 2005 WorldSkills-kilpailun Helsingissä. Erityistä tukea tarvitsevien International Abilympics -kilpailuun Suomi lähetti joukkueen ensimmäisen kerran 2007. Vuonna 2008 järjestettiin ensimmäinen EuroSkills-kilpailu, jonka perustajajäsenistöön Suomi kuuluu.

Ensimmäistä WorldSkills-kilpailua lukuun ottamatta suomalaisnuoret ovat tuoneet mitaleita kotiin kaikista kisoista. Yhteensä Suomi on saanut WorldSkills- ja EuroSkills-kilpailuista lähes 130 mitalia. Abilympics-kilpailussa mitalimenestystä ei ole vielä tullut.

Suomi osallistuu seuraavan kerran kansainvälisiin ammattitaitokilpailuihin vuonna 2022. Keväällä 2022 järjestetään International Abilympics Moscow ja syksyllä WorldSkills Shanghai.

Huippuvalmennuspäällikkö Teija Ripattila, teija.ripattila@skillsfinland.fi, 040 455 2020.