Skinnari: Kokoomuksen talouspolitiikka on nykyään SDP:n talouspolitiikasta puhumista

SDP:n varapuheenjohtaja Ville Skinnari on tyytyväinen siihen, että kokoomus puhuu päivä päivältä enemmän SDP:n uudistuksista ja talouspoliittisista esityksistä.

- Viime aikoina kokoomus on puhunut enemmän SDP:stä ja SDP:n esityksistä kuin omistaan. Se osoittaa selvästi, että yhteiskunnallinen aloite on Sosialidemokraateilla. Samalla muiden asioista puhuminen on ymmärrettävää, sillä kokoomuksella ei ole omia avauksia juuri ollut - populistisia ja vastuuttomia verolupauksia lukuun ottamatta. Verolupauksillaan Kokoomus on ehtinyt polttaa jo lähes 4 miljardia euroa verotuloja. Näyttää pahasti siltä, että kokoomuksen vaalikampanjasta tulee vielä sitä kuuluisaa Sari Sairaanhoitajaakin kalliimpi, Skinnari sanoo.

Skinnari toteaa, että kun Kokoomuksen omat esitykset ovat olleet epärealistisia, puolue on joutunut keskustelemaan muiden puolueiden esityksistä.

- Voisi sanoa, että Kokoomuksen talouspolitiikka on nykyään SDP:n talouspolitiikasta puhumista. Meille se sopii oikein hyvin. Mutta kylmä tosiasia on, että vielä Sauli Niinistön aikaan kokoomus oli tunnettu asiantuntevasta ja vastuullisesta talouspolitiikasta. Nykyään on valitettavasti toisin. Puolueen nykylinja on koulutuksesta ja yhteiskunnan heikoimmilta leikkaaminen yhdistettynä vastuuttomaan veropopulismiin.

Positiivisena esimerkkinä Skinnari mainitsee kuitenkin Ben Zyskowiczin.

- Zyskowiczista huomaa, että Niinistön perintöä ei ole kokonaan kuopattu kokoomuksessa. Zyskowiczin keskittyminen muista puolueista puhumiseen kertoo ennen kaikkea siitä, että hän ei viisaana ja vastuullisena poliitikkona kehtaa puhua kokoomuksen populistisista linjauksista yhtään mitään.

Feldt-Ranta kokoomusjohdon toiminnasta: Tekopyhyys haiskahtaa kilometrien päähän24.9.2018 16:10Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta ihmettelee kokoomuksen miesjohtajien äkillistä mielenmuutosta Helsingin Suomalaisen Klubin jäsenyyden suhteen. – Kyllähän tässä haiskahtaa tekopyhyys kilometrien päähän. Vaikuttaa siltä, että kokoomuksen johdossa on nyt kova paniikki päällä ja tässä yritetään epätoivoisesti peitellä sitä tosiasiaa, että kokoomus äänesti sellaisen ministerin puolesta, joka iloitsee naisten oikeuksien polkemisesta, Feldt-Ranta sanoo. – Viime perjantaina Kokoomuksen miesjohto painosti koko eduskuntaryhmän äänestämään ministeri Soinin luottamuksen puolesta. Kokoomus siis käytännössä siunasi Soinin oikeuden toimia vastoin Suomen linjaa ja iloita siitä, että naisten ja tyttöjen oikeuksia poljetaan. Pari päivää sen jälkeen, kun kokoomuksen arvot ja toiminta kyseenalaistettiin, kokoomuksen herroille tuli mieleen uhkailla klubista eroamisella. Tämä on ihmeellinen yhteensattuma. Feldt-Ranta näkee Orpon tämänpäiväisissä puheissa suoria yhtymäkohtia kokoomuslaisten kannan

Tuppurainen vaatii puuttumaan ikäihmisten taloudelliseen hyväksikäyttöön22.9.2018 15:16Tiedote

Julkisuudessa on ollut esillä valepoliisivyyhti, jossa erityisesti ikäihmiset ovat olleet taloudellisen huijauksen kohteena. Vyyhtiä käsitellään nyt Pohjois-Savon käräjäoikeudessa. SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppurainen on järkyttynyt ikäihmisten taloudellista hyväksikäytöstä. ”Valepoliisitoiminta paljastaa laajemman ongelman yhteiskunnassamme. Ikäihmisten taloudellinen hyväksikäyttö on kaikessa hiljaisuudessa huolestuttavasti lisääntynyt. Asia, joka on jäänyt liian vähäiselle huomiolle ja josta puhutaan aivan liian vähän”, sanoo Tuppurainen. Erityisen julkeaa on Tuppuraisen mielestä se, että uhreiksi on tietoisesti etsitty etunimen perusteella ikäihmisiksi arveltuja henkilöitä: Liisat, Anjat, Yrjöt, Kertut ja muut ovat olleet rikollisten tähtäimessä. Taloudellisen hyväksikäytön riskien kasvulle on monia syitä. Digitalisoituminen selittää siitä osan. Asioiden hoitaminen tapahtuu yhä enemmän sähköisesti. ”Erityisesti julkisia palveluita siirretään kiihtyvällä tahdilla sähköiseen ympäris