Skolfreden utlyses i Sodankylä under temat en trygg skola

Eleverna har valt En trygg skola som skolfredstema för läsåret. Med detta tema vill de påminna om att skolan ska vara en trevlig och trivsam inlärningsmiljö i vilken ingen ska behöva oroa sig över att bli mobbad eller lämnad utanför. Skolfreden utlyses den 25 augusti i Sodankylä, den nordligaste ort utlysningsevenemanget för Skolfreden någonsin ägt rum på.
Foto: MLL / Jere Satamo

Varje läsår har ett särskilt skolfredstema som eleverna väljer ut, och i år är temat En trygg skola: – Alla måste ha det tryggt i skolan och kunna gå i den utan att vara rädda. Temat är viktigt eftersom skolan är en plats där barn växer upp och som måste garantera dem en trygg inlärningsmiljö, berättar Neea Vaaraniemi och Iiris Neitola, som varit med om att planera Skolfreden.

En trygg skola bygger på människor, ord och gärningar. I en trygg skola ska var och en känna att de andra bryr sig. Denna känsla skapas genom att behandla varandra väl och tilltala varandra på ett respektfullt sätt. Man behöver inte vara vän med alla, men det är viktigt att acceptera alla sådana de är. – Är den ena bättre än den andra? Spelar det någon roll om man är lång eller kort? I en trygg skola ska man inte behöva grubbla över sådana frågor, berättar Biret-Ingemaria Vars.

Alla är vi olika, och vi borde inte lämna någon ensam för att den är annorlunda. I en trygg skola får eleverna trivas utan att behöva tänka på eller oroa sig över vare sig mobbning eller att lämnas ensam. – Skolan är en plats som är trevlig att komma till och där man inte måste oroa sig över någonting eller undra om det verkligen är tryggt att vara där, beskriver Paulus Miettinen.

I skolfredsarbetsgruppen medverkar Sodankylän lukio, Tähtikunnan koulu och Vuotson koulu från Sodankylä och Språkskolan i Haparanda på svenska sidan av gränsen.

Polisen uppmanar till att tala med en pålitlig vuxen när mobbning inträffar

Polisen har samarbetat med skolor under flera årtionden och medverkar sedan 2000 vid utlysningen av Skolfreden. – Polisen arbetar med skolorna för att barn och ungdomar ska få känna sig trygga i skolan. En liten del av ungdomarna löper risk för marginalisering, och för att detta inte ska drabba någon måste vi åtgärda riskfaktorer för marginalisering. Både att mobba och att bli mobbad kan bidra till marginalisering. Därför får mobbning aldrig tolereras, säger polisöverdirektör Seppo Kolehmainen.

Kolehmainen vill påminna om att mobbning kan uppfylla rekvisit för brott, och han uppmanar barn och ungdomar att tala med en pålitlig vuxen när mobbning inträffar: – I vissa fall finns ingen pålitlig vuxen hemma, men man kan till exempel få hjälp av en lärare, skolhälsovårdare eller polis. Ingen ska behöva bli lämnad ensam.

Skolfredens online-föräldramöte

Bildningsväsendet i Sodankylä kommun och Finlands Föräldraförbund ordnar ett föräldramöte med skolfredstema online tisdagen den 24 augusti kl. 18. Kvällens tema är hur man kan förebygga mobbning och ingripa mot våld i skolan. Mötet ordnas på webbplattformen Zoom och är avsett för alla föräldrar och medlemmar av skolpersonalen. Anmälan senast den 19 augusti på adressen vanhempainliitto.fi/tapahtumat/

Evenemangsinfo

Vid utlysningsevenemanget för Skolfreden uppträder den samiske rapparen Ailu Valle som huvudartist. Under evenemanget uppläses en utlysningstext som skrivits av ungdomarna i skolfredsarbetsgruppen.Dessutom ingår en skriftlig hälsning från republikens president Sauli Niinistö och annat program. Evenemanget inleds den 25 augusti 2021 kl. 10.00 i Sodankylä idrottshall (Haastajantie 6) och varar ca en timme.

Företrädare för media är välkomna att delta i evenemanget på ort och ställe. Journalister och fotografer bör anmäla sig senast 20.8 genom att kontakta Eveliina Kutila, informatör vid Mannerheims Barnskyddsförbund: eveliina.kutila@mll.fi eller tfn 040 580 2393.

Evenemanget kan ses i realtid online på skolfreden.fi.

Mer information
Elina Rautiainen, planerare, Mannerheims Barnskyddsförbund, tfn 075 3245 414, elina.rautiainen(a)mll.fi
Tiia Nyman, verksamhetschef, Mannerheims Barnskyddsförbund i Lappland, tfn 040 7577043
Satu Honkala, undervisningsråd, Utbildningsstyrelsen, tfn029 533 1544
Ari Järvenpää, polisinspektör, Polisstyrelsen, tfn p. 029 548 1766
Pia Rosengård-Andersson, avdelningschef, Folkhälsan, tfn 044 788 3620
Anri Leveelahti, expert på föreningsverksamhet, Finlands föräldraförbund, tfn 044 755 1372
Eveliina Kutila, informatör, Mannerheims Barnskyddsförbund, tfn 040 580 2393

Foto: MLL / Jere Satamo

Syftet med Skolfredsprogrammet är att främja välbefinnande and trygghet inom skolgemenskapen. Till programmets centrala principer hör delaktiga elever, gemenskap och samarbete. Strävan är att alla i skolgemenskapen ska ha det bra i sin skola. Aktivt arbete under hela läsåret är en förutsättning för en skola som stödjer inlärningen, är trygg och fungerar bra. Skolfredsprogrammet koordineras av Mannerheims Barnskyddsförbund, Polisstyrelsen, Utbildningsstyrelsen, Folkhälsan och Finlands Föräldraförbund. www.skolfreden.fi

Följ Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Senaste pressmeddelandena från Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.