SKVL asuntomarkkinaennuste: Asuntomarkkinoiden odottava tilanne jatkuu alkuvuonna mutta kauppa käy – tarjontaan nähden alhaisempi kysyntä painaa hintoja alaspäin

SKVL:n asuntokaupan lähes 1800 paikallisen asiantuntijan arvion mukaan hintojen korjausliikkeen odotetaan asettuvan keskimäärin noin -5 % tasolle alkuvuonna verrattuna vuoden 2022 loppuvuoden tasoon nähden. Alueellisia eroja hinnoissa voi syntyä paljonkin. Vuokra-asunnoissa ei odoteta merkittäviä muutoksia vuokratasoissa eikä vuokrauksien määrissä lukuun ottamatta suurempia kaupunkeja, joissa nähdään piristymistä kysynnässä. Kyselyyn vastasi lähes 80 % jäsenyrityksistä.
Hintakehityksessä heijastuu kysynnän vähyys epävarmuuden jatkuessa vastikkeista.

SKVL jäsenyritysten vuosi 2022 oli monivivahteinen – vuoden kauppamäärä ennusteen mukainen

Vuosi 2022 oli asuntokaupassa monivivahteinen. Vuoden alku mentiin vilkkaassa tahdissa sodan vaikutuksista huolimatta. Isoin muutos kaupassa iski vuoden viimeisellä neljänneksellä, kun energian hinnan ja korkojen nousun suorat vaikutukset heikensivät ostajien intoa tehdä päätöksiä. ”SKVL jäsenyritysten kautta tehtyjä asunto- ja kiinteistökauppoja tehtiin tästä huolimatta noin 32 000 kpl, joka oli vain noin 18 % vähemmän kuin huippuvuonna 2021. Tämän lisäksi asuntojen vuokrauksia tehtiin useita kymmeniätuhansia”, kertoo SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

Joulukuussa raportoitu piristymistä, monilla paikkakunnilla alueelliset erot suuria

”Vuodenvaihde on perinteisesti hiljaisempaa aikaa asuntokaupassa, mutta poikkeuksellisesti koronan vallitessa tätä hiljenemistä ei tullut kysynnän ollessa niin valtavaa. Nyt on palattu normaalimpaan rytmiin ja kunhan aurinko alkaa pilkistämään niin asuntokauppakin piristyy”, toteaa SKVL:n Mannerberg. ”Joulukuun lopussa saatiin osalta SKVL:n jäsenyrityksistä kuitenkin jo raportteja, että markkinat ovat elpymässä pikkuhiljaa ja jäsenyritysten kauppojen määrä oli vain noin 10 % marraskuuta pienempi ja noin 25 % edellisen vuoden joulukuuta alhaisempi. Mutta alueelliset erot ovat merkittäviä ja yhteisymmärryksen löytäminen hinnalle, joka sopii sekä ostajalle että myyjälle edellyttää hyviä neuvottelutaitoja ”, hän jatkaa.

Loma-asunnoissa hiljenemistä, mutta metsää kysytään – uudemmat omakotitalot edelleen kysyttyjä

Vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana kaupankäynnin odotetaan edelleen pysyvän samalla tasolla tai jonkin verran alle loppuvuoden 2022 tason. Vuoden vaihteen tienoilla on kuitenkin raportoitu enemmän ostajien ja myyjien liikettä ja uusien myyntiin tulleiden kohteiden myötä kysynnän elpymistä. Loma-asuntokaupassa odotetaan alkuvuoden osalta tyypillistä talvikauden alhaista kysyntää, mutta metsämaan kaupan odotetaan sujuvan selvästi paremmin erityisesti pohjoisemmassa Suomessa. Edelleen kysytyin on 2000-luvulla rakennettu omakotitalo tai rivitalo.

Korot eivät ole ongelma ostajille – oikea hintapyyntö erittäin tärkeä markkinatilanteessa

SKVL kartoitti viimeisimmässä jäsenkyselyssä myyjien ja ostajien motiiveja ja tilannetta. Selvästi nousi esille, että monet myyjät eivät ole vielä olleet valmiita neuvottelemaan asuntojen hinnoista alaspäin. Lisäksi selvisi, että asuntonäytöillä käydään mutta tarjousten tekeminen on ostajille pitkän harkinnan takana. Energiakulujen vaikutus näkyy nyt jonkin verran myyjien motiiveissa myydä, mutta korkokulujen ei nähdä vaikuttavan myyjien myynnin tarpeeseen. Osa, mutta ei merkittävä osa myyjistä on lykännyt myyntiä markkinatilanteen vuoksi. Rahoituksen saaminen on kaatanut erittäin monien ostajien haaveet pankkien evätessä lainapäätöksiä. ”Nyt myyjien kannattaa kuunnella järkeviä tarjouksia ostajilta ja neuvotella, jotta pääsevät eteenpäin asunnonvaihdossaan”, kommentoi Mannerberg. Loppupelissä väliraha on se, joka näkyy sekä ostajan että myyjän kukkarossa ja se ei välttämättä ole muuttunut kovin paljon”, hän jatkaa.

Rivitaloissa parempaa kysyntää, mutta loivaa hintojen laskua odotettavissa.
Omakotitaloissa hinnoissa suuria eroja riippuen tekniikan ja talon iästä.
Loma-asuntojen kysyntä talvikaudella lähinnä Pohjois-Suomessa.
Suuri tarjonta estää vuokrahintojen nousun.
Erittäin hyvä kysyntä suhteessa tarjontaan ei tuo muutoksia vuokratasoihin.
Uudistuotannon kustannuspaineet näkyvät uudiskohteiden hinnoissa.
Kysyntä elpyy alueittain, mutta eroja on paljon.
Kysyntä hiljaisempaa talvesta johtuen. Jakson lopulla odotetaan elpymistä.
Kysyntää on uudemmista edelleen hyvin. Vanhemmista alhaisempi kysyntä.
Talvikausi näkyy kysynnässä.
Kysyntä elpyy erityisesti suuremmissa kaupungeissa.
Hyvä kysyntä, mutta tässäkin alueellisia eroja.
Uudiskohteiden alhainen kysyntä jatkuu.
2000-luvun omakotitalot edelleen kysyttyjä.
Alueellisia eroja, pohjoisemmassa parempi kysyntä talven keskellä.
Metsämaa kiinnostaa Keski- ja Pohjois-Suomessa.
Kysyntä elpyy, mutta on silti tarjontaa huonompaa.
Halukkuus myydä on hiukan laskenut.
Ostohalut ristiriitaisia. Myös nousua sekä laskua.
Korkokulujen vaikutus alhainen myyjien käytöksessä.
Rahoitusvastikkeen nousu ei merkittävää vaikutusta myyjiin ainakaan toistaiseksi. Tampere ja Hämeenlinna poikkeaa hiukan.
Myyjät jonkin verran passiivisia ja odottelevat markkinan paranemista.
Ostajat varovaisia tekemään tarjouksia, mutta käyvät katsomassa asuntoja.
Rahoituksen evääminen kaataa kauppoja erityisesti kiinteistöjen osalta.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL. Yhteistyötä turvallisen asunnonvaihdon hyväksi. SKVL jäsenyritykset toimivat koko maassa luotettavan ja reilun kiinteistönvälityksen edistämiseksi. Olemme Suomen vanhin ja suurin asuntokaupan verkosto, jossa on lähes 500 toimistoa ja lähes 1800 asuntokaupan paikallista asiantuntijaa.

SKVL:s prognos för bostadsmarknaden: Viljan att sälja och köpa bostäder ökar –Den snabbt stigande arbetslösheten och permitteringarna fördröjer beslutsfattandet –En tydlig uppgång på hyresmarknaden9.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

SKVL:s drygt 1700 bostadsmarknadsexperter bedömer marknadsläget försiktigt, men positivt för våren. Externa faktorer påverkar i hög grad åsikterna hos dem som byter bostad just nu. – Den snabbt stigande arbetslösheten och permitteringarna håller tillbaka många bostadsdrömmar den här våren, säger Jussi Mannerberg, verkställande direktör för Finlands Fastighetsmäklare. "Dessutom har senareläggningen av nedgången i referensräntorna till tidigast juni bidragit till att skjuta upp implementeringsschemat för många bostadsbytare till senare i år", fortsätter han. Men med vårsolens intåg finns det redan tydliga tecken på att handeln kommer att bli bättre än i början av året. Mars var redan i år den klart bästa månaden, och i synnerhet radhus, egnahemshus och treor har sålt bättre, trots att påsken åt upp försäljningssiffrorna från mars i år, säger Mannerberg.

SKVL asuntomarkkinaennuste: Asuntojen myynti- ja ostohalukkuus on nousussa – Työttömyyden nopea kasvu ja lomautukset viivyttävät päätöksentekoa – Vuokramarkkinoilla selvää vilkastumista9.4.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

SKVL:n yli 1700:n asuntomarkkina-asiantuntijan arvio markkinatilanteesta on varovainen, mutta positiivinen keväälle. Ulkoiset tekijät vaikuttavat asunnon vaihtajien mielipiteisiin vahvasti tällä hetkellä. ”Nopeasti kasvaneet työttömyysluvut ja lomautukset ovat monien asuntohaaveiden jarruna tänä keväänä”, kommentoi Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Lisäksi viitekorkojen laskun siirtyminen aikaisintaan kesäkuulle on omalta osaltaan siirtänyt monen asunnonvaihtajan toteutusaikataulua myöhemmäksi tälle vuodelle”, hän jatkaa.” Kevään auringon myötä on kuitenkin havaittu jo selviä merkkejä siitä, että kauppa tulee käymään paremmin kuin alkuvuonna. Maaliskuu oli tämän vuoden kuukausista jo selvästi parhain ja erityisesti rivitaloasunnot, omakotitalot ja kerrostalokolmiot ovat käyneet paremmin kaupaksi huolimatta siitä, että pääsiäinen söi kauppalukuja tänä vuonna maaliskuun puolelta”, huomauttaa Mannerberg.

SKVL housing market forecast: Willingness to sell and buy apartments is on the rise – Rapid rise in unemployment and layoffs delay decision-making – Clear pick-up in the rental market9.4.2024 06:00:00 EEST | Press release

SKVL's more than 1700 housing market experts estimate the market situation cautiously, but positive for the spring. External factors strongly influence the opinions of people changing homes at the moment. "Rapidly increasing unemployment figures and layoffs are holding back many housing dreams this spring," comments Jussi Mannerberg, CEO of Finnish real estate brokers association SKVL. "In addition, the postponement of the decline in benchmark rates to June at the earliest has contributed to postponing the implementation schedule for many home swappers to later this year," he continues. However, with the advent of the spring sun, there are already clear signs that trade will be better than at the beginning of the year. March was already clearly the best month of this year, and terraced houses, detached houses and three-room apartments in particular have sold better, despite the fact that Easter ate into sales figures from March this year," Mannerberg points out.

SKVL: Asuntokaupassa vanhojen asuntojen kauppamäärien ja myös toteutuneiden keskineliöhintojen nousu on alkanut – alustavan ennusteen mukaan tulee jatkumaan myös ensi vuonna11.12.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Suomen suurin ja vanhin asuntokaupan verkosto, edunvalvonta- ja palvelujärjestö Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) teki ylimääräisen markkinakyselyn joulukuun alussa. Loka-marraskuun vanhojen asuntojen kauppamäärät ovat selvästi nousseet nyt verrattuna edellisiin kuukausiin ja myös viime vuoden loka-marraskuun lukuja korkeammalle. Myös keskineliöhinnoissa on nyt nähty nousua verrattuna viime kuukausiin ja viime vuoden lopun hintoihin. Erityisesti Helsinki, Vantaa ja Espoo ovat olleet vahvassa, jopa noin 20 % nousussa osakekauppojen osalta. Myös omakotitalokauppa käy vuodenaikaan nähden hyvin. Muu Suomikaan ei ole enää laskenut vaan kauppamäärien nousua nähdään osakeasuntokaupoissa keskimäärin noin 10 % verrattuna edellisiin kuukausiin. Luvut ovat myös todennettu vastaaviksi KVKL:n hintaseurantapalvelussa.