Espoon kaupunki - Esbo stad

Smart chattbot inledde rådgivning om coronaviruset på många språk i Esbo 

Dela

Esbo stad testar en smart, lärande chattbot med artificiell intelligens, som svarar på frågor på över 100 språk på esbo.fi. När du samtalar med den smarta chattbotten behöver du inte fundera på hur frågan ska formuleras – om boten inte genast kan svara, lär den sig snabbt.

Den mångspråkiga smarta chattbotten är behändig för kunder som inte behärskar finska, svenska eller engelska. Den smarta chattbotten har jour dygnet runt och kan betjäna över 100 000 användare på en gång. 

Den smarta chattbotten hämtar informationen på Esbo stads och utvalda myndigheters webbplatser och svarar på basis av dem tillförlitligt och sakkunnigt. Den smarta chattbotten är mycket läraktig. Om uppgifterna på webbsidorna ändras, märker den smarta chattbotten detta (med en liten fördröjning) och beaktar ändringarna i sina svar. 

Den smarta chattbotten kan svara på frågor på över 100 språk. Dess språkkunskaper baserar sig på automatisk översättning från engelska. Det förekommer säkert språkfel, men målet är att översätta det centrala innehållet i varje meddelande.  

Samtalet med den smarta chattbotten är helt privat och anonymt. 

”Med hjälp av den smarta chattbotten, som har artificiell intelligens och använder automatiska översättningar, kan vi sprida anvisningar och aktuell information om våra tjänster till de många språkminoriteterna i Esbo. En sådan snabb kommunikation på många språk skulle inte vara möjlig utan artificiell intelligens. Även om språkriktigheten säkert kan förbättras, är den smarta chattbotten en välkommen komplettering till Esbo stads kommunikation på finska, svenska och engelska", säger omsorgsdirektör Juha Metso.

Den smarta chattbotten ger i synnerhet råd som gäller Esbo

Den smarta chattbotten samlar data om vilka frågor den oftast får och också om vad den inte kan svara på. På detta sätt kan man upptäcka angelägna problem och vidareutbilda den smarta chattbotten. 

Genast i början kan den smarta chattbotten till exempel svara på sådana här frågor: 

  • Vad ska jag göra om jag misstänker att jag har smittats med coronaviruset? 
  • Hur har den fria rörligheten och möten mellan människor begränsats? 
  • Av vem får till exempel seniorer och barnfamiljer hjälp i det dagliga livet under undantagstillståndet? 
  • Var kan arbetstagare som permitteras eller sägs upp eller företag som råkat i ekonomiska svårigheter få hjälp? 
  • Hur kan jag uträtta ärenden hos stadens förvaltningar under undantagstillståndet? 

Den smarta chattbotten är ingen vanlig chattbot 

Den smarta chattbotten skiljer sig från en vanlig chattbot. Den förstår också fritt skrivet språk och inte bara formella frågor och är därför är en mer intressant samtalspartner än vanlig chattbot. När du samtalar med den smarta chattbotten behöver du inte fundera på hur frågan ska formuleras – om den inte genast kan svara, lär den sig snabbt. 

Den smarta chattbotten inledde sitt jobb på de finska och engelska webbsidorna esbo.fi 17.4.2020. Till den svenska webbsidan fogas den litet senare. Den smarta chattbotten finns på sidan www.esbo.fi/coronaviruset och på sidan Instruktioner om coronaviruset på olika språk.Den ska fogas senare också till webbplatsen www.helloespoo.fi. Den smarta chattbotten jobbar till en början på prov i två månader. 

Den smarta chattbotten har utvecklats i samarbete med IBM som verkar inom artificiell intelligens och teknik och det finländska startuppföretaget Neuvo Inc. Global som verkar i eHealth-branschen, som har använt sig av IBM Watson Assistant. Den smarta chattbotten har utbildats utifrån kommunikationsmaterial inom hälso- och sjukvården och den finländska offentliga förvaltningen (bl.a. Esbo stad, sjukvårdsdistriktet HUS, Institutet för hälsa och välfärd THL).

Nyckelord

Kontakter

omsorgsdirektör Juha Metso, Esbo stad, tfn 050 532 7321, juha.metso@esbo.fi

Kommunikationsavdelningen av IBM, tfn 09 459 5900, ibmficom@fi.ibm.com

Om

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Esbo är en ansvarsfull och human föregångare med fem stadscentrum och nätverksstruktur, där det är bra att bo, lära, arbeta och företaga för alla och där invånaren kan påverka på riktigt.

Facebook

Twitter

Följ Espoon kaupunki - Esbo stad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Espoon kaupunki - Esbo stad

KAMU besökarantal steg till 85 000 besökare under undantagsåret 202014.1.2021 09:56:20 EETTiedote

Det nya årtiondet började fint vad gäller besökarantalet på KAMU Esbo stadsmuseum, då 12 694 besökare bekantade sig med våra utställningar i januari 2020. Under hela året 2020 besöktes KAMUs museer totalt av 84 760 besökare, vilket är ca 18 000 mindre än år 2019. Besökarantalet på Glims gårdsmuseum och Pentala skärgårdsmuseum steg en aning jämfört med besökarantalet år 2019. Det minskade besökarantalet under året orsakades av att KAMUs museer var stängda under ca 4 månaders tid på grund av koronavirusepidemin, först på våren och sedan i slutet av året.

KAMUssa vieraili poikkeusvuonna 2020 lähes 85000 kävijää14.1.2021 09:55:02 EETTiedote

KAMU Espoon kaupunginmuseon uusi vuosikymmen käynnistyi hienosti, sillä kahden ensimmäisen kuukauden aikana näyttelyihin tutustui 12 694 kävijää. Koko vuoden 2020 aikana KAMUn museoissa vieraili yhteensä 84 760 kävijää, joka oli noin 18 000 kävijää vähemmän kuin vuonna 2019. Talomuseo Glimsin ja Saaristomuseo Pentalan kävijämäärät sen sijaan nousivat hieman vuoden 2019 kävijämääristä. Kokonaiskävijämäärien laskun aiheutti se, että KAMUn museot olivat viime vuonna suljettuina yhteensä noin 4 kuukautta koronaviruksen aiheuttaman pandemian takia, ensin keväällä ja toisen kerran vuoden lopulla.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum