Smart Office -konsortio hahmottelee älykkään työnteon mallia

Minkälaisessa ympäristössä teet työsi tulevaisuudessa? Mikä on työnteon tarkoitus ja miten se muuttuu tulevaisuudessa?

Helsinki 21.6.2017 – Ihmistyön kysyntä mullistuu tekoälyn tarjoutuessa monenlaisten rutiinien tekijäksi. Mikä on työnteon tarkoitus ja muoto tulevaisuudessa? Joukko rakennus- ja kiinteistöalan toimijoita on päättänyt näitä megatrendejä peilaten luoda täysin uudenlaisen, toimistotilojen käyttäjäyritysten ja työntekijöiden tarpeista lähtevän älykkään työnteon konseptin. Smart Office haluaa parantaa työpäiväkokemusta hyödyntämällä uusimpia teknologioita ja palveluita. Tavoitteena on rakentaa inspiroiva, ekologinen, terveellinen, tehokas, muuttuvan työn mahdollistava ja innovaatioita synnyttävä työympäristö tiloineen ja palveluineen erilaisille työyhteisöille.

Konsortioon kuuluvat yhtiöt Are, Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo, Ensto, Fujitsu, Inspecta, Martela, Ramboll ja YIT ovat sopineet kehittämisyhteistyöstä asiakaskokemustoimisto Shiruten kanssa kerätäkseen ideoita älykkään työnteon mahdollisuuksista ja tarpeista. Osapuolet kehittävät yhdessä uutta ajattelua, toteutettavia ideoita sekä konseptin tai konsepteja teemaan liittyen, sillä innovatiivinen, muuttuvia työn tekemisen käytäntöjä tukeva älytaloajattelu on vielä varsin uutta toimistoympäristöissä.

Keskeisiä näkökulmia alkavassa yhteistyössä ovat tässä vaiheessa olleet muun muassa:

• Miten toimitilat ja niiden palvelut tukevat modernia ja muuttuvaa työtä sekä työntekijöiden päivittäistä arkea
  • Millaisia ovat modernit, yhteisölliset työympäristöt, joissa kolmannet osapuolet tarjoavat lisäarvopalveluita käyttäjien toiveiden mukaisesti
  • Miten tilojen arkikäyttöä sujuvoitetaan ja siitä tehdään ekologisesta näkökulmasta kestävää
  • Millä ratkaisuilla käyttöastetta hallitaan joustavasti, päivän kysyntätilanteen mukaisesti
  • Millainen kokonaisuus tukee muuttuvaa työntekoa, jossa etenkin vuorovaikutus ja työntekijöiden yhteinen innovointi korostuvat
  • Millaista tietoteknistä alustaa ja teknologiaratkaisuja kyseiset tavoitteet vaativat tietotekniikkatoimittajan näkökulmasta

”Aihe on ollut meillä mielessä osana isompaa Smart City -hanketta jo pidemmän aikaa. Nyt lähdimme ajattelemaan muuttuvaa työelämää uudelta pohjalta. Kun kokosimme yhteen joukon yrityksiä, hyvin nopeasti selvisi, että älykkäät toimitilat ja loppukäyttäjien tarpeet yhdistävä Smart Office -konsepti tarvitsee perinteisiä rajoja ylittävää yhteistyötä. Keskeisenä ajatuksena on ollut yhdessä unelmoida, millaiset toimitilat muokkautuvat ihmisten tarpeiden perusteella ja mitkä uudet teknologiat tukevat mielekästä työtekoa, unohtamatta ekologisia arvoja”, kertovat konsortion käynnistäjä, johtaja Jari Vuori sekä hankepäällikkö Virva Patomo Fujitsusta.

"Kansainvälisten tutkimusten mukaan jopa 40 % nykyisistä työpaikoista katoaa vuoteen 2030 mennessä Yhdysvalloissa ja 30 % Iso-Britanniassa kiihtyvän AI- ja robotisaatiokehityksen myötä. Miten käy Suomen talouden? Rakennamme nyt älyteknologiaa hyödyntäen tulevaisuuden työnteon mallia. Konseptimme auttaa organisaatioita tarjoamaan tasapainoisemman ja inhimillisemmän työpäiväkokemuksen kaiken hektisen muutoksen keskellä. Energisoiva ja työntekijöiden hyvinvointia tukeva työskentely-ympäristö kasvattaa henkilöstön motivaatiota ja työn vaikuttavuutta sekä mahdollistaa uusien innovaatioiden synnyttämisen entistä kustannustehokkaammin. Työnteko muuttuu yhteisöllisemmäksi, vaikka sitä tehdään muuallakin kuin varsinaisella työpaikalla – jakamistalouden periaattein", linjaa Shiruten toimitusjohtaja Sirte Pihlaja

Millaisessa toimistossa tai ympäristössä haluat tehdä tulevaisuuden työtä?

Hankkeen osapuolia yhdistää ymmärrys siitä, miten työnteko muuttuu tulevaisuudessa entistä joustavammaksi. Samalla perinteisen työntekijän ja työnantajan roolit murenevat. Työn tulokset nousevat tärkeämmiksi kuin perinteinen näkyvä paikalla olo. Työympäristöä on voitava muovailla sekä käsillä olevan työtehtävän että myös yrityksen tai projektin tarpeisiin.

Kun energiatehokkuuden ja tilojen muokattavuuden tarve kasvaa, IoT-mittaamista ja -analytiikkaa hyödynnetään tulevaisuuden kiinteistöissä monipuolisesti. Sensorit mahdollistavat niin terveelliset työskentelyolosuhteet käyttäjille kuin myös rakennuksen ennakoivan huollon.

Työtä ei myöskään enää tehdä ainoastaan rakennuksien seinien sisäpuolella vaan kaupungilla ja kahviloissa, matkustaessa paikasta toiseen, ja toki myös muualla kuin kotimaassa. Smart Office -käsitteellä konsortion osapuolet tarkoittavatkin uutta työn tekemisen tapaa, jota ei rajoita fyysinen ympäristö. Pikemminkin päinvastoin: Fyysinen ympäristö houkuttelee eri osaajat muodostamaan tarkoituksenmukaisia yhteisöjä. Erilaiset projektikohtaiset osaajaverkostot tuottavat uudenlaista arvoa ja innovaatioita. Fyysinen ja sitä tukeva virtuaalinen työympäristö mahdollistavat terveellisen, ekologisen ja jatkuvasti muuntuvan työn lisäten vuorovaikutusta, työn tarkoituksellisuutta sekä innovaatioiden syntyä.

Smart Office -konsortiossa on mukana koko arvoketju

Arella alan johtavana toimijana on pitkä historia teknisten järjestelmien kehitystyöstä yhdessä yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Kehitystyön tuloksina on syntynyt ratkaisuja, jotka on viety käytäntöön ja näin tukemaan niin kiinteistönomistajia kuin myös tilojen käyttäjiä. Arelle on luontevaa olla mukana Smart Office -konsortiossa, sillä liiketoiminnoissa hyödynnetään jo tällä hetkellä IoT:n tuomia mahdollisuuksia. Aren keihäänkärkituote Are Sensus on nykyaikainen, kiinteistödataa hyödyntävä kokonaisvaltainen talotekninen järjestelmä. Are Sensus luo pohjan ja mahdollistaa erilaisten teknisten tietojen hyödyntämisen osana kiinteistön kokonaisvaltaista digitalisointia. Nyt meneillään olevassa Smart Office -konsortiossa on mukana useita oman alansa johtavia toimijoita, joiden osaamisen hyödyntäminen ja yhdistäminen tukevat kehityshankkeen tavoitteita ja edesauttavat koko alan kehitystä”, toteaa hankepäällikkö Timo Nurisalo.

”Lähes kolmen miljardin euron kiinteistöomaisuudella Elo on yksi Suomen suurimmista kiinteistösijoittajista ja vuokranantajista. Seuraamme aktiivisesti tilamarkkinoiden kehittymistä sekä työnteon trendien ja työympäristöjen muuttumista. Haluamme olla mukana uudenlaisen toimitilakonseptin luomisessa tarjotaksemme asiakkaillemme jatkossakin heidän liiketoimintaansa parhaiten palvelevat ja lisäarvoa tuottavat tilat. Älykkään työnteon konseptin rinnalla Elolle on vastuullisena kiinteistönomistajana tärkeää kiinteistöjen ympäristökuormituksen minimointi ja hiilijalanjäljen pienentäminen. Smart Office -hankkeeseen osallistuminen tukee näiden tavoitteiden toteutusta”, kertoo Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elon salkunhoitaja Kaisa Kallio.

Enston tavoitteena on ymmärtää paremmin liiketilojen ja toimistotilojen käytön muutoksen vaikutusta tarjotakseen älykkäitä sähköistysratkaisuja käyttäjille. "Liikkuvuus, energiatehokkuus ja mukautuvat tilat vaikuttavat tarjoamiimme sähköistysratkaisuihin. Tavoite alentaa käyttökustannuksia ja hyödyntää dataa ratkaisuissa on meille yhä tärkeämpää. Osallistumalla tähän projektiin pystymme tarjoamme käyttäjille ja eri sidosryhmille parempaa palvelua ja älykkäämpiä ratkaisuja", kiteyttää Ensto Solutions -liiketoiminta-alueen johtaja Juha Stenberg.

Inspecta on Pohjoismaiden johtava testaus- tarkastus – ja sertifiointiyritys. Inspecta on asettanut kirkkaimmaksi päämääräkseen laadukkaiden asiakaskokemusten luomisen asiakkaiden kanssa. Tähän tavoitteeseen pääsemme kuuntelemalla ja ymmärtämällä asiakkaidemme liiketoimintaa ja mitä he tekevät. Kehitämme palveluita yhdessä asiakkaidemme kanssa, hyödyntämällä digitalisaation mahdollisuuksia ja tekemällä yhteistyötä yrityksen sisällä yli liiketoimintarajojen. Alan parhaan palvelukokemuksen luomiseksi meidän on oltava helposti tavoitettavissa ja toimitettava palveluita nopeasti ja joustavasti”, sanoo Business Development Manager Terhi Hirvikorpi.

Martela on yksi Pohjoismaiden johtavista käyttäjälähtöisiä työ- ja oppimisympäristöjä toteuttavista yrityksistä. Tarjoamme asiakkaillemme yhden kontaktipisteen koko työympäristön elinkaaren ajaksi tarpeen määrittelystä työympäristön optimoituun ylläpitoon. Olemme keskellä kiihtyvää työn muutosta. Digitaalinen teknologia ja sen vaikutus organisaatioiden toimintaan ja kilpailuun muuttuvat tarjoten Martelalle uusia ja mielenkiintoisia mahdollisuuksia tuottaa asiakkaalle aitoa arvoa työympäristöjen asiantuntijana. Älykäs työympäristö helpottaa koko organisaation toimintaa jatkuvasti muuttuvassa työssä vaikuttamalla mm. työnteon sujuvuuteen, muutosketteryyteen, työntekijöiden sitouttamiseen ja kustannustehokkuuteen. Työympäristöt ovat täynnä tietoa, joka on hyödynnettävissä tukemaan organisaation toimintaa ja työympäristöjen optimointia. On tärkeää, että tietomassasta poimitaan tavoitteiden kannalta olennainen tieto. Mielenkiinnon kohteena on rakennuksesta mitattavan yhteisen tietovaraston optimaalinen hyödyntäminen Martelan liiketoiminnassa – asiakasarvoa tuottamalla”, kertoo Offering Director Panu Muhonen.”

”Haluamme oppia ymmärtämään paremmin asiakkaidemme tarpeita ja muuttuvaa maailmaa ympärillämme. Tavoitteena on perehtyä paremmin toimistotiloissa tapahtuviin työnteon prosesseihin ja kipukohtiin sekä siihen, miten ne tulevat lähivuosina muuttumaan ja miten niitä voisi parantaa esimerkiksi hyödyntämällä ja yhdistämällä eri järjestelmistä sekä antureista saatavaa tietoa. Sama koskee myös kiinteistöjen ylläpitoa. Yhteistyöllä kumppaniemme kanssa saamme uusia näkökulmia sekä muodostettua yhteisen ja laaja-alaisen vision. Tämä auttaa meitä tarjoamaan laadukkaampaa suunnittelua”, kertoo Rambollin Sampsa Kosonen, johtava asiantuntija, ICT ja turva.

”Seuraamme YIT:llä aktiivisesti työelämän muutosta sekä toteutamme moderneja työntekemisen paikkoja. Strategiamme – Enemmän elämää kestävissä kaupungeissa – mukaisesti osallistumme kaupunkien kehittämiseen kumppaneita vahvasti osallistaen. Smart Office -konsortio ja siinä mukana oleminen on juuri strategiamme mukaista toimintaa. Monipuoliset kumppanit varmistavat, että eri näkökulmat, ideat ja mahdollisuudet tulevat täysipainoisesti hyödynnettyä älykkään työnteon ja työpäiväkokemusten rakentamisessa”, kertoo kehitys- ja markkinointijohtaja Timo Räikkönen YIT:stä.

Johtaja Jari Vuori, p. 040 527 0986
jari.vuori@fi.fujitsu.com

Lehdistöyhteydet:

Viestintäjohtaja Satu Pelttari, Fujitsu Finland Oy

Puh. 045 7880 9624, satu.pelttari@fi.fujitsu.com

Fujitsu on johtava japanilainen ict-yritys, joka tarjoaa laajan valikoiman teknologiatuotteita sekä ict-ratkaisuja ja -palveluja. Noin 155 000 fujitsulaista palvelee asiakkaita yli sadassa maassa. Hyödynnämme kokemustamme ja ict:n mahdollisuuksia muokataksemme tulevaisuutta yhdessä asiakkaidemme kanssa. Fujitsun liikevaihto oli 4,5 triljoonaa jeniä (40 miljardia USD) 31.3.2017 päättyneellä tilikaudella. Lisää tietoa: www.fujitsu.com/fi

Fujitsun ja Metson it-tuotepalvelusopimus jatkuu Euroopassa ja Aasiassa19.10.2017 08:30Tiedote

Helsinki 19.10.2017 – Teknologiakonserni Metso Oyj ja Fujitsu Finland Oy ovat solmineet globaalin tuotepalvelusopimuksen, joka kattaa Metson Euroopan ja Aasian toimipaikat. Sopimuksen piirissä on yhteensä noin 6 000 työntekijää, joille toimitetaan vuosittain noin 3 000 it-laitetta. Sopimus jatkaa pitkää yhteistyötä, joka on alkanut jo 1990-luvulla. Sopimus sisältää Eurooppaan ja Aasiaan menevien työasemien sekä niihin liittyvien lisälaitteiden toimitukset. Työasemat esiasennetaan Fujitsun logistiikkakeskuksessa Suomessa, jonka jälkeen ne toimitetaan käyttäjille. ”Palvelu on toiminut hyvin ja joustavasti. Jos jotain tuotetta ei ole ollut saatavilla, korvaavat tuotteet on saatu nopeasti tilalle ja kaikki ongelmat on selvitetty aina puhumalla. Myös esiasennus on toiminut hyvin eikä ole kertaakaan tarvinnut harkita toimittajan vaihtamista. Saamme työasemat helpolla tavalla, oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan ja standardin mukaisesti asennettuina”, toteaa Pekka Pajalahti, Director, IT Sou

Fujitsun tutkimuksen mukaan yritysten it-palvelut kaipaavat lisää automaatiota6.9.2017 08:35Tiedote

-    Tietohallintojohdon pitäisi ohjata henkilöstön työpanosta kohti strategisia liiketoimintatavoitteita, mutta rutiiniylläpitotehtävät vievät tutkimuksen mukaan liikaa aikaa-    Rahan ja ajan puute sekä järjestelmien monimutkaisuus ovat pääasialliset syyt siihen, miksi tietotekniikan automaatiosta ei saada kaikkia hyötyjä irti 6.9.2017 – Tietotekniikan automaation avulla henkilöstön työpanos voidaan siirtää rutiinityöstä liiketoiminnan kannalta tärkeämpiin tehtäviin, jolloin yritykset pystyvät paremmin vastaamaan muuttuviin liiketoimintavaatimuksiin. Tätä mieltä on suuri osa it-johtajista Fujitsun vastikään teettämän tutkimuksen mukaan. Suurin osa organisaatioista on myös yhtä mieltä siitä, että tietotekniikkaa on automatisoitava, jotta it-yksiköiden paineita saisi helpotettua. Samalla voidaan tuottaa uutta hyötyä liiketoiminnalle. Kuitenkin moni vastaaja myöntää, että heidän yrityksissään asia on vielä lapsenkengissä. Paine it-infraa ja sen toimintaprosesseja kohtaan kasvaa nopeasti

Fujitsu uudistaa palvelinmallistoaan digitaalisen maailman tarpeisiin9.8.2017 14:47Tiedote

Fujitsu tuo markkinoille täysin uudistetut kaksi- ja nelikantaiset PRIMERGY-palvelimet ja kahdeksankantaiset liiketoimintakriittiset PRIMEQUEST-palvelinjärjestelmät, jotka käyttävät Intelin skaalautuvia Xeon Scalable -suorittimia. Laitteet yhdistävät poikkeuksellisen korkean suorituskyvyn ja joustavat mahdollisuudet kokoonpanon muokkaamiseen. Järjestelmät on optimoitu niin, että ne pystyvät vastaamaan esimerkiksi edistyneen analytiikan ja tekoälyn luomiin vaihteleviin laskentatehon tarpeisiin kaikenkokoisissa yrityksissä. Fujitsun uutuusmallit ovat täydellinen perusta turvallisten, ketterien, monen pilvipalvelun datakeskusten rakentamiselle ihmiskeskeisessä ja digitaalisessa maailmassa. Nyt julkistettu palvelinuudistus on suurimpia tällä vuosikymmenellä. Tuoreiden palvelininnovaatioiden keihäänkärkenä on moninoodinen Fujitsu Server PRIMERGY CX400 M4, joka tarjoaa työkuormaan sovitettua laskentatehoa modulaarisesti kompaktissa kotelossa. PRIMERGY CX400 M4 yhdistää korttipalvelinten pien