SME Bankin asiakkaiden lainoille Finnveran takaus

Liettuassa perustettu SME Bank on ensimmäinen ulkomainen pankki, jonka Finnvera on hyväksynyt edunsaajakseen uudella Finanssivalvonnan vaatimuksiin pohjautuvalla arviointiprosessillaan. SME Bankin edustajan Matias Peltoniemen mukaan takaus mahdollistaa aiempaa laajempien kokonaisuuksien rahoittamisen.
SME Bank toimii yhdessä rahoituspalveluja pk-yrityksille tarjoavan SME Financen kanssa Suomessa, Baltiassa ja laajemmin EU-alueella.

Vasta kesästä 2022 Suomessa toimineen SME Bankin asiakkaat voivat jatkossa saada lainoilleen Finnveran takauksen.

SME Bankin edustajan Matias Peltoniemen mukaan takausten ansiosta pankki kykenee rahoittamaan aiempaa laajempia kokonaisuuksia. Takaus varmistaa lainoille myös kilpailukykyisen koron, sillä nyt SME Bank on luotottajana samalla viivalla kotimaisten pankkien kanssa.

“Finnveran antama hyväksyntä SME Bankille on osoitus halustamme ja kyvystämme toimia laajasti kotimaisten pk-yritysten rahoittajana”, Peltoniemi sanoo.

Yhteistyön käynnistyessä SME Bankin asiakkaat voivat saada Finnveralta kahdenlaisia takauksia. Tyypillisesti Finnvera takaa 50-80% lainasummasta, mikä tasaa rahoittavan pankin riskiä hankkeessa.

Maksimissaan 150.000 euron PK-takaus on tarkoitettu kasvuhakuisten pk-yritysten investointien ja käyttöpääoman rahoitukseen.

Toinen, nimeltään Finnvera-takaus soveltuu pk-yritysten kotimaisiin rahoitustarpeisiin kuten investointeihin ja/tai käyttöpääomaan sekä liiketoiminta- tai yrityskauppojen rahoitukseen. Sen minimisumma on 10.000 euroa.

Finnvera toivottaa ulkomaiset pankit tervetulleiksi

SME Bank on saanut EKP:n pankkitoimiluvan edistyksellisestä digipankkitoiminnasta tunnetusta Liettuasta vuonna 2021, minkä lisenssin avulla se toimii myös Suomessa.

Finnveran liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä kutsuu kansainväliset yritysrahoittajat tervetulleiksi Suomeen.

”Pidämme tärkeänä, että suomalainen rahoitusmarkkina monipuolistuu ja yrityksillä on vaihtoehtoja tarvitsemansa rahoituksen järjestämiseen. Finnvera toimii yhteistyössä kaikkien rahoittajien kanssa yritysten perustamisen, kasvun ja kansainvälistymisen mahdollistamiseksi”, hän sanoo.

Kuvat

smeGo
Kalevankatu 3 A, 4.kerros

www.smefinance.fi

SME Bank on Liettuassa vuonna 2021 perustettu neopankki, jolla on Euroopan keskuspankin myöntämä pankkitoimilupa.

Yhtiö toimii verkostomaisesti yhdessä rahoituspalveluja pk-yrityksille tarjoavan SME Financen kanssa Suomessa, Baltiassa ja laajemmin EU-alueella.

Yhdessä ne ratkaisevat pk-yritysten käyttöpääoman haasteet ja helpottavat kasvua tarjoamalla niille kaikki tärkeimmät rahoitus- ja pankkipalvelut.

Vuonna 2016 perustettu SME Finance tarjoaa erilaisia factoring-, laina- ja leasingpalveluja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta smeGo