Vasa Elektriska Ab

Smedsbyborna får ny fjärrvärmeleverantör och billigare pris

I slutet av juni övergår fjärrvärmebolaget Smedsby Värmeservice i Vasa Elektriskas ägo. Avtalet undertecknades idag tisdag. Affären sänker också priset på fjärrvärme i Smedsby med cirka 6,5 procent.
Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska har sedan tidigare ägt 20 procent av bolaget. Resterande 80 procent byter ägare till ett pris om 1,44 miljoner euro. I och med köpet övergår hela fjärrvärmenätet i Smedsby till den nya ägaren.

- Under de närmaste åren kommer vi att förstärka nätet och förbättra dess leveranssäkerhet, berättar Vasa Elektriskas fjärrvärmedirektör Markus Tuomala om planerna.

Nya möjligheter öppnas upp också för kunderna.

Förutom att priset i Smedsby blir billigare, kommer kunderna i området i sommar att få fjärravlästa mätare installerade. Det betyder att mätarställningar inte framöver behöver meddelas. Det här kontaktar bolaget berörda kunder om närmare. Kunderna får också möjligheten att välja en helt koldioxidneutral värmeprodukt.

Vasa Elektriska har inom sitt fjärrvärmeområde köpt spillvärme av företagskunder. Nu öppnas möjligheten att på det sättet ta del av den cirkulära ekonomin också i Smedsby.

Affären ger Vasa Elektriska 110 nya fjärrvärmekunder.

Vasa Elektriska Ab. Bild: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska Ab
Kyrkoesplanaden 0
65100 Vasa

06 324 5750http://www.vasaelektriska.fi

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Till koncernen hör dotterbolaget Vasa Elnät Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 120 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.

Följ Vasa Elektriska Ab

Senaste pressmeddelandena från Vasa Elektriska Ab