Snellman-koncernen breddar verksamheten med snabbmatsrestaurang

I Tammerfors finns redan många snabbmatsrestauranger och konkurrensen är hård, men Snellman sticker ut genom att erbjuda snabblagad högklassig mat gjord på inhemska råvaror. På menyn finns paninin som tillverkas på plats i restaurangen från början till slut, och dessutom soppor och sallader. Sortimentet kompletteras av egengjorda varianter av smaksatt vatten och restaurangens eget kaffe.
Enligt Tommy Snellman, vd för färdigmatsektionen inom Snellman-koncernen, är investeringen ett naturligt sätt att bredda verksamheten. Snabbmatsrestaurangen är den första i sitt slag i Finland, med fokus på konsumentfokuserad produktutveckling. Genom restaurangen vill Snellman skapa en äkta interaktion med kunderna, och utveckla sina produkter utgående från den.
– Med verksamheten i egna händer ända från produktion till konsumentens tallrik blir processen genomskinlig och enkel att spåra. Vi erbjuder ren och trygg närproducerad mat av hög kvalitet. Det är kärnan i vår verksamhet, säger Tommy Snellman.
Varumärket Mr. Panini är redan bekant för finländarna, som hittills kunnat köpa panini i mataffärer och servicestationer.
– Under elva år har paninina blivit så populära, att det nu verkligen är på tiden att öppna en restaurang, säger utvecklingschef Janne Ikonen.
Den livliga och mångsidiga restaurangkulturen i Tammerfors var den främsta orsaken till att den första Mr. Panini & Co.-restaurangen öppnas just där. Ett lämpligt utrymme hittades i centrum, intill järnvägsstationen. Enligt Ikonen finns det potential att utveckla restaurangkonceptet.
– Grundjobbet har vi gjort med tanke på möjlig tillväxt och expansion. Jag ser det inte som någon omöjlighet att restaurangverksamheten sprids till resten av landet och kanske även till Sverige, där Mr. Panini numera också är ett bekant varumärke. Allt beror på hur kunderna nu tar emot den här nykomlingen. Efterfrågan på inhemsk mat av hög kvalitet ökar, säger Janne Ikonen.
Mr. Panini & Co. öppnar dörrarna för sina kunder 26.4 kl.10 på adressen Hämeenkatu 3 i Tammerfors.
Nyckelord
Kontakter
Tommy Snellman, VD, Mr. Panini
044 7966 305, tommy.snellman@snellman.fi
Janne Ikonen, utvecklingschef, Mr. Panini
050 501 9197, janne.ikonen@panini.fi
Bilder
Länkar
Om
Mr. Panini & Co. är ett nytt restaurangkoncept, med bakgrund i Snellman-koncernens varumärke Mr. Panini. Restaurangen Mr. Panini & Co. inom kategorin fast casual är nästa kapitel i framgångssagan om Finlands mest populära panini. De varma frasiga panini med fyllning av färska inhemska råvaror tillreds och serveras numera i egen restaurang. Paninin får dessutom sällskap av annan snabblagad mat i menyn. Den kompletteras av soppor och sallader som komponeras ihop av de ingredienser som kunden väljer.
Oy Snellman Ab är verksam inom livsmedelsbranschen, och har specialiserat sig på köttförädling och färdigmat. Koncernen har verksamhet både i Finland och Sverige, de största verksamhetsorterna i Finland är Jakobstad och Kervo. År 2018 hade koncernen en omsättning på cirka 300 miljoner euro. Närmare 1500 personer jobbar inom koncernen.
Följ Oy Snellman Ab
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Oy Snellman Ab
Snellman beviljas sällsynt färgvarumärke - välkänd grön färg bekant för nästan alla finländare7.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Oy Snellman Ab har beviljats ett, i Finland och Europa sällsynt, färgvarumärke för sin karakteristiska mörkgröna färg. Färgen har varit en central del av Snellmans visuella identitet i nästan tre decennier. Patent- och registerstyrelsen har registrerat färgen för Snellman att använda i stor utsträckning i samband med olika köttprodukter, främst tack vare färgens etablerade position och distinkta karaktär på marknaden.
Snellmanille harvinainen väritavaramerkki – vihreä, jonka lähes kaikki suomalaiset tunnistavat7.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Oy Snellman Ab:n tunnusomaiselle tummanvihreälle brändivärille on myönnetty Suomessa ja Euroopassa harvinainen väritavaramerkki. Väri on ollut keskeinen osa Snellmanin visuaalista identiteettiä jo lähes 30 vuoden ajan. Patentti- ja rekisterihallitus on rekisteröinyt värin laajasti Snellmanin käyttöön erilaisille lihatuotteille, johtuen värin vakiintuneesta asemasta ja erottuvuudesta markkinoilla.
Snellman granted rare colour trademark – a green colour, which almost all Finns recognize7.7.2025 09:00:00 EEST | Press release
Oy Snellman Ab's distinctive dark green brand colour has been granted a colour trademark, that is rare in Finland and Europe. The colour has been a central part of the company’s visual identity for nearly 30 years. The Finnish Patent and Registration Office has registered the colour for Snellman's wide use with various meat products, due to the colour's established position and distinctiveness in the market.
Snellmankoncernens år 2024: Framgångar inom varje affärsenhet möjliggjorde ökad lönsamhet27.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Snellmankoncernen satsade på att förbättra lönsamheten under 2024 med riktlinjer från den nya koncernstrategin 2028+. Vi var framgångsrika på flera fronter och vår ekonomiska utveckling under 2024 var utmärkt.
Snellman-konsernin vuosi 2024: Onnistumiset jokaisessa liiketoimintayksikössä mahdollistivat kannattavuuden kasvun27.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Snellman-konserni keskittyi vuonna 2024 kannattavuuden parantamiseen. Tässä työssä punaisena lankana toimi konsernistrategia 2028+. Onnistuimme usealla rintamalla ja liiketoimintamme taloudellinen kehitys vuonna 2024 oli erinomaista.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum