Sniffie tähtää johtavaksi hinnoittelun automaatiojärjestelmäksi koneoppimisen avulla

Jaa

Suomalainen verkko- ja vähittäiskaupan hinnoittelun automaatioon keskittynyt startup Sniffie Software Oy tähtää globaalisti johtavaksi verkkokaupan hinnoittelun automaatiojärjestelmäksi. Ensimmäinen tavoite on olla vuoden 2021 lopussa asiakaskokemukselta ja teknologialta Euroopan johtava hinnoittelun pilvipalvelu. Tällöin hinnoittelun optimoinnin voi verkkokauppias tehdä itse muutamalla klikkauksella.”Se on kova tavoite, mutta hyvässä vauhdissa ollaan”, toteaa toimitusjohtaja Tomi Grönfors.

Sniffie Softwaren perustajat Niko Naakka, Tuomas Uutela ja Tomi Grönfors.
Sniffie Softwaren perustajat Niko Naakka, Tuomas Uutela ja Tomi Grönfors.

Koneoppiminen varmistaa tuottavan hinnoittelun

Yhtiö on kehittänyt kolmessa vuodessa verkkokaupan hintaseurantaan suunnitellusta ohjelmistosta täysiverisen hinnoittelun automaatiojärjestelmän, jonka avulla verkko- ja vähittäiskauppiaat parantavat tuottavuuttaan. Viimeisimpänä lisäyksenä Sniffie tuo markkinoille vahvistusoppimiseen pohjaavan hinnoittelukirjastonsa, jonka osatekijöistä voidaan joustavasti rakentaa kunkin asiakkaan hinnoittelutarpeita palveleva kokonaisuus. “Järjestelmän perustana on mm. tuotteiden myyntivolyymia sekä hintaa seuraava vahvistusoppimiseen pohjautuva algoritmi. Algoritmi kohdistaa hinnanmuutokset halutun avainluvun mukaisesti paremmalle tuoton alueelle ottaen samalla huomioon kysynnän vaihtelusta aiheutuvan epävarmuuden”, toteaa järjestelmän perusidean kehittänyt Aleksi Kukkonen. “SAMPO-niminen tekoälymme osaa myös ottaa huomioon markkinahinnat, verkkokaupan kävijämäärät ja tarvittaessa jopa rajata ulos sään vaihtelun myynnissä”, jatkaa yksi Sniffien perustajista ja AI:n kehityksestä Kukkosen kanssa vastaava Niko Naakka. Syksyn aikana Sniffien koneoppimista kehitetään edelleen niin, että se huomioi asiakkaan itse määrittämiä, hänen liiketoimintaan suoraan vaikuttavia erikoistekijöitä.

Hinnoittelun automaation tarve kasvaa verkkokaupoilla

Hinnoittelun automaatio on nopeasti kasvava markkina, joka on välttämätön ripeästi pirstaloituvan verkkokaupan alalla. Nopeasti monimutkaistumaan verkkokaupan pelikentällä on yhä enemmän myyntipaikkoja. Samalla hintavertailuun keskittyneet markkinointipalvelut lisääntyvät, jolloin hinta on merkittävä osa markkinointia. Siinä missä markkinoinnin automaatio on arkipäivää, on hinnoittelun automaatio vahvistamassa jalansijaansa. Kun ennen valittiin kauppa ja sitten tuotteet, verkossa toimitaan täysin toisinpäin. Ensin valitaan tuote, sitten etsitään paras toimittaja ja tehdään tilaus.

”Sniffien Sampo on täysin toimialan kehityksen ytimessä. 2020-luvun verkkokaupassa kilpaillaan asiakaskokemuksen optimoinnilla, jossa tarkkaan kohdennetulla hinnoitellulla on tietysti suuri rooli. Lisäksi digitaalinen kauppa kulkee kohti personoituja ostopolkuja, jossa myös hinnat ovat yksilöllisiä sen mukaan, miten merkittävä kukin asiakas nykyarvossaan on”, kertoo Leevi Parsama, yksi Suomen johtavista digitaalisen kaupan asiantuntijoista ja vaikuttajista.

Vähittäiskauppa on viime vuosina havahtunut tilanteeseen, jossa nopea mobiiliostamisen kasvu, viiveettömät toimitukset sekä verkkokaupan jättien ylläpitämä hintakilpailu ovat muuttamassa vähittäiskaupan aiemmin vahvaa paikallista asemaa. ”Tänä päivänä jo kohtuullinen säästö ajaa ihmisiä tekemään ostoksen lähikaupan sijaan verkosta. Se on palava haaste vähittäiskaupalle”, kertoo Sniffie Software Oy:n toimitusjohtaja Tomi Grönfors. Se luo vahvan pohjan suomalaiselle retail tech -osaamiselle, jossa suomalaiset startupit ovat lupaavia eri segmenteillä.

Sniffie vahvistaa myös hallitustaan

Paraikaa Business Finlandin ensimmäisessä Young Innovative Companies -vaiheessa oleva Sniffie vahvisti myös hallitustaan, jotta tuleva kasvu voidaan varmistaa. Yhtiön hallitukseen valittiin ulkopuolisena SaaS-liiketoiminnan ammattilaisena nopeasti kasvaneen Vainun toimitusjohtaja Mikko Honkanen. Honkasen tehtävänä on auttaa Sniffien johtoa kehittämään nopeasti skaalautuvia malleja myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen.

Sniffie Software Oy lyhyesti

Sniffie Software Oy auttaa verkko- ja vähittäiskaupan toimijoita seuraamaan reaaliaikaisesti kilpailijahinnoittelua ja uudelleenhinnoittelemaan tuotteitaan hinnoitteluautomaation avulla. Yritys sijaitsee Helsingissä ja on aloittanut aktiviisen toimintansa vuonna 2017. Tällä hetkellä yhtiö työllistää täysipäiväisesti 12 henkeä sekä vajaa kymmenkunta osa-aikaista työntekijää.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sniffie Software Toimitusjohtaja; Tomi Grönfors, 0503657169 tai tomi@sniffie.fi

Kuvat

Sniffie Softwaren perustajat Niko Naakka, Tuomas Uutela ja Tomi Grönfors.
Sniffie Softwaren perustajat Niko Naakka, Tuomas Uutela ja Tomi Grönfors.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Sniffie Software Oy
Valimotie 13 A
00380 Helsinki

https://www.sniffie.io/

Sniffie Software Oy auttaa verkko- ja vähittäiskaupan toimijoita seuraamaan reaaliaikaisesti kilpailijahinnoittelua ja uudelleenhinnoittelemaan tuotteitaan hinnoitteluautomaation avulla. Yritys sijaitsee Helsingissä ja on aloittanut aktiviisen toimintansa vuonna 2017. Tällä hetkellä yhtiö työllistää täysipäiväisesti 12 henkeä sekä nipun osa-aikaisia työntekijöitä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.