Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Södra Österbotten, Egentliga Tavastland och Birkaland söker innovativa sätt att ordna social- och hälsovårdstjänster – THL utvärderar regionernas tjänster

Dela
Södra Österbotten, Egentliga Tavastland och Birkaland utvecklar sina social- och hälsovårdstjänster genom att söka nya lösningar. Regionerna utvecklar sina social- och hälsovårdstjänster i samma riktning, i enlighet med de nationella riktlinjerna genom att stärka sin basservice och samordna tjänster på bas- och specialnivå. Detta framgår av de utvärderingar som THL publicerat idag.

Södra Österbotten, Egentliga Tavastland och Birkaland utvecklar sina social- och hälsovårdstjänster genom att söka nya lösningar. Till exempel Birkaland söker innovativa lösningar för att stöda arbetsförmågan, Egentliga Tavastland för boende för äldre och Södra Österbotten för rehabilitering för äldre.

Regionerna utvecklar sina social- och hälsovårdstjänster i samma riktning, i enlighet med de nationella riktlinjerna genom att stärka sin basservice och samordna tjänster på bas- och specialnivå. I förändringsarbetet beaktar områdena de olika verksamhetsmiljöer som finns inom områdena.

Genom att stärka basservicen vill regionerna säkerställa tjänster i rätt tid och hejda kostnadsökningen. Kommunernas försvagade ekonomi är ett starkt incitament för att utveckla tjänsterna.

Detta framgår av de utvärderingar som THL publicerat idag och som gäller ordnandet av social- och hälsovårdstjänster 2019 inom tre områden inom Tammerfors universitetssjukhus specialupptagningsområde. Tyngdpunkterna i den årliga utvärderingen är denna gång mentalvårdstjänster och tjänster för äldre.

Ur sjukvårdsdistriktsområdenas synvinkel kan tjänsterna verka splittrade när det finns 8–15 serviceanordnare beroende på område.

"Ur en enskild kommuns eller samkommuns synvinkel kan servicehelheten däremot vara mycket ändamålsenlig", bedömer Eija Rintala, utvärderingschef vid THL. "Utmaningen är hur de stora anordnarna av social- och hälsovårdsreformen i framtiden ska kunna beakta olika verksamhetsmiljöer inom regionerna.”

Brokiga arrangemang för mentalvårdstjänster

De brokiga arrangemangen för mentalvårdstjänster på basnivå i alla tre områden stöder en jämlik tillgång till tjänster och tjänsternas kvalitet dåligt. Samtidigt som tyngdpunkten för mentalvårdstjänsterna flyttas till tidigt stöd och basservicen stärks, borde man kunna ordna tjänsterna för krävande psy-kiska problem. 

Samordningen av den psykiatriska verksamheten inom basservicen och den specialiserade sjukvården är delvis ostrukturerad i regionerna, konsultationspraxisen är brokig och det råder oklarhet om graderingen av vården och arbetsfördelningen. Dessa utmaningar kan försena inledandet av behandlingen eller utgöra en risk för vårdens kontinuitet.

"Situationen skulle förbättras genom att servicestrukturen och verksamhetsmodellerna görs enhetliga", säger Rintala.

Fler tjänster som tillhandahålls i hemmen

De äldres boende hemma har stötts i alla tre områden i enlighet med de nationella riktlinjerna genom att utveckla tjänster som tillhandahålls i hemmen, såsom rehabilitering och jourtjänster.

Utbudet av tjänster som tillhandahålls i hemmen varierar dock mycket från kommun till kommun, och det finns behov av att utveckla inte bara rehabiliteringen utan också hemförlovningen, hemsjukhuset och den palliativa vården.

Birkaland har varit en föregångare inom klienthandledning för äldre och där har vårdkedjan redan långa traditioner.

I Egentliga Tavastland håller man på att skapa servicekoncept för boende i alla kommuner och i framtiden kommer rehabiliteringstjänsterna att genomsyra hela befolkningens servicesystem.

I Södra Österbotten är målet också enhetliga, systematiska och omfattande förebyggande tjänster.

THL utvärderar årligen anordnandet av social- och hälsotjänsterna på uppdrag av Social- och häl-sovårdsministeriet. Under hösten utvärderas distriktens tjänster under föregående år. I höstens utvärdering fokuserade man på utvecklingsobjekt som upptäckts i föregående års utvärderingar, såsom tjänsterna inom mental hälsa och tjänsterna för äldre.

Källa: Social- och hälsovårdstjänster inom TAYS specialupptagningsområde. Södra Österbotten, Egentliga Tavastland, Birkaland. Päätösten tueksi 6/2020, THL (på finska) 

Närmare upplysningar:

Utvärderingen 2019

Eija Rintala
utvärderingschef, THL
Tfn 029 524 7544

Nina Knape
enhetschef, THL
Tfn 029 524 7683

Pekka Rissanen
överdirektör för informationstjänsterna, THL
Tfn 029 524 6068

fornamn.efternamn@thl.fi

Länkar

Om

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
Mannerheimintie 166
00270 Helsinki

029 524 6000https://thl.fi

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on asiantuntija- ja tutkimuslaitos. Tuotamme tietoa, työkaluja ja ratkaisuja terveys- ja hyvinvointialan päätöksenteon ja toiminnan tueksi. Teemme kansainvälisesti ja kansallisesti arvokasta tutkimusta ja sovellamme sitä suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamiseen.

Följ Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye