Soitot MIELI ry:n Kriisipuhelimen ukrainan- ja venäjänkielisille linjoille kasvussa

Venäjän hyökkäyssodan myötä mielenterveysjärjestö MIELI ry avasi 2. syyskuuta Kriisipuhelimeensa uudet ukrainan- ja venäjänkieliset linjat. Soittoja on tullut noin 150 ja niiden määrä on kasvussa. Tähän mennessä soittajat ovat olleet pääosin 18-40-vuotiaita, ja heistä valtaosa on ollut venäjänkielisiä. Soittajista 60 % on ollut naisia.
”Yleisimmät soiton syyt ovat olleet arjessa selviytymisen ongelmat ja paha olo, kuten ahdistuneisuus. Suurimmalla osalla soittajista on iso tiedontarve suomalaisista palveluista, kuten esimerkiksi siitä, miten hakeutua terveyskeskukseen tai miten lasten koulujärjestelmä toimii”, sanoo uusia linjoja koordinoiva asiantuntija Julia Bagrova.
Soittajia puhututtaa myös ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat. Lisäksi keskusteluja on käyty läheisen tilanteesta, omasta sairaudesta, yksinäisyydestä, itsetuhoisista ajatuksista sekä maahanmuuttajataustaan liittyvästä kriisistä.
Ukrainan- ja venäjänkieliset kielilinjat ovat auki neljä tuntia arkipäivisin, ja päivystäjinä toimivat kriisityön ammattilaiset. Päivystäjiksi on työllistynyt myös sodan takia Ukrainaista paenneita ammattilaisia.
Ensin katto pään päälle, sitten apua pahaan oloon
Bagrovan mukaan sodan takia Suomeen paenneista vasta murto-osa on löytänyt Kriisipuhelimen.
”Ihminen tarvitsee ensin katon pään päälleen ja elämän jonkinlaiseen järjestykseen. Vasta sitten on tilaa puhua tilanteen aiheuttamista tunteista ja traumoista. Siksi tarve puheluille kasvaa koko ajan”, Bagrova sanoo.
Mielenterveysasioihin liittyy myös voimakasta stigmaa. Bagrova kiertää jakamassa tietoa ukrainan- ja venäjänkielisten järjestöissä ja yhteisöissä sekä vastaanottokeskuksissa ja julkisen sektorin palveluissa, jotta tieto uusista Kriisipuhelinlinjoista tavoittaisi mahdollisimman monet keskusteluavun tarvitsijat.
”Kriisipuhelimeen voi soittaa hyvin matalalla kynnyksellä silloin, kun kaipaa keskusteluapua omassa elämäntilanteessaan. MIELI ry:n tavoite on, että Kriisipuhelinnumerot olisi tallennettu jokaisen puhelimeen”, Bagrova sanoo.
Tähän asti MIELI ry:n Kriisipuhelin on toiminut neljällä eri kielellä: suomeksi, ruotsiksi, arabiaksi ja englanniksi. Venäjän hyökkäyssodan takia Suomeen on saapunut tähän mennessä noin 44 000 ukrainalaista, joille halutaan tarjota keskusteluapua heidän omalla äidinkielellään. Venäjänkielinen linja taas on ollut suunnitteilla jo pitkään, koska venäjä on yleisin vieras kieli Suomessa.
”Ukrainan- ja venäjänkieliset linjat käynnistettiin MIELI ry:n saamilla lahjoitusvaroilla ja rahoitus on turvattu vuoden loppuun. Koska matalan kynnyksen keskusteluavulle omalla äidinkielellä on tunnistettu iso tarve, toivomme että uusille linjoille järjestyy pitkäjänteinen perusrahoitus osana STEA:n rahoitusta, sanoo MIELI ry:n kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
MIELI ry:n Kriisipuhelimen ukrainan- ja venäjänkieliset linjat
Julia Bagrova
Asiantuntija, kriisityöntekijä
0405894019
julia.bagrova@mieli.fi
Sanna Vesikansa
Johtaja, Kriisitoiminnot
040 745 9586
sanna.vesikansa@mieli.fi
Viivi Virtanen
Viestinnän asiantuntija
040 662 9022
viivi.virtanen@mieli.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry
Suicidpreventiva dagen 10.9. MIELI rf: Samtalshjälp kan förebygga självmord9.9.2025 11:44:46 EEST | Tiedote
Samtalen med självdestruktivt innehåll i MIELI rf:s Kristelefon och krischat har ökat klart i år. Samtalshjälp med låg tröskel är ett effektivt och fungerande sätt att förebygga självmord.
Itsemurhien ehkäisypäivä 10.9. MIELI ry: Keskusteluapu auttaa vähentämään itsemurhia4.9.2025 15:57:10 EEST | Tiedote
Itsetuhoisten yhteydenottojen määrä MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa on noussut viime vuodesta merkittävästi. Matalan kynnyksen keskusteluapu on toimiva keino ehkäistä itsemurhia.
Mielenterveysjärjestöjen puheenjohtajat: Järjestöleikkaukset uhkaavat sote-järjestelmän toimivuutta26.8.2025 09:28:35 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysjärjestöihin kohdistuvat mittavat valtionavustusleikkaukset vaarantavat koko suomalaisen sote-järjestelmän kestävyyden. Kyse ei ole vain järjestöjen toimintaedellytyksistä, vaan koko yhteiskunnan hyvinvoinnista, osallisuudesta ja turvallisuudesta.
“Jag skulle inte vara vid liv utan den här tjänsten”. MIELI Kristelefon svarade på rekordmånga samtal i sommar19.8.2025 01:00:00 EEST | Pressmeddelande
Människors hopplöshet och illamående verkar ha ökat, vilket syns i MIELI Kristelefon -och chatt. Många tyngs av ekonomiska problem och bland annat föräldrars oro för ungdomarnas illamående hörs i samtalen. Att ta kontakt med Kristelefonen kan rädda liv och hjälpa en att orka framåt trots en belastande situation.
”Mä en olisi hengissä ilman tätä palvelua”. MIELI Kriisipuhelimessa ennätysmäärä vastattuja puheluita kesällä19.8.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Ihmisten toivottomuus ja paha olo näyttävät kasvaneen, mikä näkyy MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa. Talousahdinko kuormittaa monia, ja esimerkiksi vanhempien huoli nuorten pahoinvoinnista kuuluu linjoilla. Yhteydenotto voi pelastaa hengen ja auttaa jatkamaan kuormittavasta tilanteesta huolimatta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme