SOK myy Pietarin hotelliliiketoiminnan

SOK myy Pietarin Sokos Hotellien liiketoiminnasta vastanneen yhtiön. Kaupan myötä Pietarin Sokos Hotellien toiminta siirtyy ostajalle 30.6. alkaen ja S-ryhmän hotellitoiminta Venäjällä päättyy. Pietarissa on ollut kolme Sokos Hotellia.

Ostajat Alexander Ermakov ja YuryShumakov ovat venäläisiä sijoittajia ja IT-alan yrittäjiä. SOK on tehnyt kattavan taustaselvityksen ostajista yhdessä ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa ja varmistanut, että kauppa noudattaa EU:n pakotesääntelyä. Kaupan solmimisen jälkeen ostajalla ei ole oikeutta käyttää toiminnassaan S-ryhmän tavaramerkkejä. Kauppahintaa tai muita ehtoja ei julkisteta.

SOK omistaa Pietarissa yhden hotellikiinteistön, joka ei kuulu kauppaan. Se pyritään myymään erillisellä aikataululla.

SOK ilmoitti 4.3. vetäytyvänsä Venäjän markkinoilta.

”Liiketoiminnan myynti osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi vetäytyä myös Pietarin hotelliliiketoiminnasta, mutta se on kestänyt pidempään kuin alun perin arvioimme. Olemme tyytyväisiä, että saamme tältäkin osin prosessin päätökseen”, kertoo SOK:n liiketoiminnoista vastaava johtaja Jari Annala.

SOK tiedotti 16.6. Pietarin Prismojen myynnistä venäläiselle X5 Groupille.

Jari Annala, SOK:n liiketoiminnoista vastaava johtaja, jari.annala@sok.fi, puh. 050 566 5032

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK on S-ryhmän alueosuuskauppojen omistama keskusliike, joka tuottaa niille hankinta-, asiantuntija- ja tukipalveluita. SOK harjoittaa lisäksi matkailu- ja ravitsemiskauppaa Suomessa ja Virossa sekä marketkauppaa Virossa. SOK ilmoitti 4.3. luopuvansa kaikesta Venäjän-liiketoiminnastaan.

Tutkijat perehtyivät S-ryhmän ostodataan: pienituloiset ostavat ilmastoystävällisemmin17.6.2022 08:05:00 EEST | Tiedote

Punaisen lihan suosio suomalaisten lautasilla on yhä vankka. Kotitalouden tulot ja ruoan hinta eivät silti ole esteitä kestävämpien ruokavalintojen tekemiselle. Tiedot käyvät ilmi Helsingin ja Tampereen yliopistojen kansainvälisestikin uraauurtavasta LoCard-tutkimuksesta, jossa seurattiin S-ryhmän asiakasomistajien ostotietoja kahden vuoden ajan. Muutos proteiininlähteissä on kiihtynyt entisestään aineiston keräämisen jälkeen.

S-ryhmän myyntidata paljastaa: tämän tuoteryhmän myynteihin juhannuksen säällä ei ole vaikutusta16.6.2022 07:45:00 EEST | Tiedote

Moni juhannukseen valmistautuva suomalainen jännittää parhaillaan sääennusteiden äärellä: saadaanko keskikesän juhlaa viettää lämpimässä ja aurinkoisessa säässä, vai pitääkö mökille pakata mukaan villapaidat ja kumisaappaat? Tätä pohditaan myös S-ryhmän marketkaupassa, sillä säällä on huomattava vaikutus siihen, mille tuotteille juhannuskaupassa on kysyntää. S-ryhmän ruokakaupat palvelevat juhannuksen alla laajoin aukioloajoin, ja myös ruoan verkkokaupassa kapasiteettia nostetaan.