SOK myy Pietarin ruokakaupat

X5 Group on Venäjän suurin ruokakauppaketju, jonka ketjuihin kuuluvat mm. Pyaterochka ja Perekrestok.
Kaupan solmimisen jälkeen ostajalla ei ole oikeutta käyttää toiminnassaan S-ryhmän tavaramerkkejä. Kauppa on saanut Venäjän kilpailuviranomaisen (FAS) hyväksynnän 15.6.2022.
SOK on tehnyt kattavan taustaselvityksen ostajasta yhdessä ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa ja varmistanut, että kaupan solmimisessa on noudatettu EU:n pakotesääntelyä.
SOK ilmoitti 4.3. vetäytyvänsä Venäjän markkinoilta. Välittömästi ilmoituksen jälkeen toiminnan alasajo käynnistettiin ja SOK:lla alettiin kartoittaa tapaa, jolla maasta voidaan poistua mahdollisimman nopeasti paikallinen lainsäädäntö ja henkilöstö huomioiden.
”Olemme halunneet huolehtia henkilöstömme työpaikoista ja paikallisen johdon turvallisuudesta. Myymälöiden työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä uuden omistajan palvelukseen. Myynti on kestänyt arvioitua pidempään viranomaiskäsittelyjen vuoksi, ja olemme tyytyväisiä, kun prosessi on nyt saatu päätökseen”, SOK:n liiketoiminnoista vastaava johtaja Jari Annala kertoo.
Myös prosessi SOK:n Pietarin hotelliliiketoiminnan lopettamiseksi on käynnissä, ja sen etenemisestä tiedotetaan erikseen myöhemmin.
Lisätietoja:
Jari Annala, SOK:n liiketoiminnoista vastaava johtaja, jari.annala@sok.fi, puh. 050 566 5032
Yhteyshenkilöt
Jari Annala, SOK:n liiketoiminnoista vastaava johtaja, jari.annala@sok.fi, puh. 050 566 5032
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK on S-ryhmän alueosuuskauppojen omistama keskusliike, joka tuottaa niille hankinta-, asiantuntija- ja tukipalveluita. SOK harjoittaa lisäksi matkailu- ja ravitsemiskauppaa Suomessa ja Virossa sekä marketkauppaa Virossa. SOK ilmoitti 4.3. luopuvansa kaikesta Venäjän-liiketoiminnastaan.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme