SOK myy Pietarin ruokakaupat

SOK sulki kaikki Prismat Pietarissa 31.3. mennessä ja myy nyt Pietarin Prismojen liiketoiminnasta vastanneen yhtiön venäläiselle X5 Groupille. Kaupan myötä vastuut myymälöiden vuokrasopimuksista ja henkilöstön palkanmaksusta siirtyvät X5 Groupille.

X5 Group on Venäjän suurin ruokakauppaketju, jonka ketjuihin kuuluvat mm. Pyaterochka ja Perekrestok.

Kaupan solmimisen jälkeen ostajalla ei ole oikeutta käyttää toiminnassaan S-ryhmän tavaramerkkejä. Kauppa on saanut Venäjän kilpailuviranomaisen (FAS) hyväksynnän 15.6.2022.

SOK on tehnyt kattavan taustaselvityksen ostajasta yhdessä ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa ja varmistanut, että kaupan solmimisessa on noudatettu EU:n pakotesääntelyä.

SOK ilmoitti 4.3. vetäytyvänsä Venäjän markkinoilta. Välittömästi ilmoituksen jälkeen toiminnan alasajo käynnistettiin ja SOK:lla alettiin kartoittaa tapaa, jolla maasta voidaan poistua mahdollisimman nopeasti paikallinen lainsäädäntö ja henkilöstö huomioiden.

”Olemme halunneet huolehtia henkilöstömme työpaikoista ja paikallisen johdon turvallisuudesta. Myymälöiden työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä uuden omistajan palvelukseen. Myynti on kestänyt arvioitua pidempään viranomaiskäsittelyjen vuoksi, ja olemme tyytyväisiä, kun prosessi on nyt saatu päätökseen”, SOK:n liiketoiminnoista vastaava johtaja Jari Annala kertoo.

Myös prosessi SOK:n Pietarin hotelliliiketoiminnan lopettamiseksi on käynnissä, ja sen etenemisestä tiedotetaan erikseen myöhemmin.

Lisätietoja:

Jari Annala, SOK:n liiketoiminnoista vastaava johtaja, jari.annala@sok.fi, puh. 050 566 5032

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK on S-ryhmän alueosuuskauppojen omistama keskusliike, joka tuottaa niille hankinta-, asiantuntija- ja tukipalveluita. SOK harjoittaa lisäksi matkailu- ja ravitsemiskauppaa Suomessa ja Virossa sekä marketkauppaa Virossa. SOK ilmoitti 4.3. luopuvansa kaikesta Venäjän-liiketoiminnastaan.

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.