SOK myy Pietarin ruokakaupat

SOK sulki kaikki Prismat Pietarissa 31.3. mennessä ja myy nyt Pietarin Prismojen liiketoiminnasta vastanneen yhtiön venäläiselle X5 Groupille. Kaupan myötä vastuut myymälöiden vuokrasopimuksista ja henkilöstön palkanmaksusta siirtyvät X5 Groupille.

X5 Group on Venäjän suurin ruokakauppaketju, jonka ketjuihin kuuluvat mm. Pyaterochka ja Perekrestok.

Kaupan solmimisen jälkeen ostajalla ei ole oikeutta käyttää toiminnassaan S-ryhmän tavaramerkkejä. Kauppa on saanut Venäjän kilpailuviranomaisen (FAS) hyväksynnän 15.6.2022.

SOK on tehnyt kattavan taustaselvityksen ostajasta yhdessä ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa ja varmistanut, että kaupan solmimisessa on noudatettu EU:n pakotesääntelyä.

SOK ilmoitti 4.3. vetäytyvänsä Venäjän markkinoilta. Välittömästi ilmoituksen jälkeen toiminnan alasajo käynnistettiin ja SOK:lla alettiin kartoittaa tapaa, jolla maasta voidaan poistua mahdollisimman nopeasti paikallinen lainsäädäntö ja henkilöstö huomioiden.

”Olemme halunneet huolehtia henkilöstömme työpaikoista ja paikallisen johdon turvallisuudesta. Myymälöiden työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä uuden omistajan palvelukseen. Myynti on kestänyt arvioitua pidempään viranomaiskäsittelyjen vuoksi, ja olemme tyytyväisiä, kun prosessi on nyt saatu päätökseen”, SOK:n liiketoiminnoista vastaava johtaja Jari Annala kertoo.

Myös prosessi SOK:n Pietarin hotelliliiketoiminnan lopettamiseksi on käynnissä, ja sen etenemisestä tiedotetaan erikseen myöhemmin.

Lisätietoja:

Jari Annala, SOK:n liiketoiminnoista vastaava johtaja, jari.annala@sok.fi, puh. 050 566 5032

Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK on S-ryhmän alueosuuskauppojen omistama keskusliike, joka tuottaa niille hankinta-, asiantuntija- ja tukipalveluita. SOK harjoittaa lisäksi matkailu- ja ravitsemiskauppaa Suomessa ja Virossa sekä marketkauppaa Virossa. SOK ilmoitti 4.3. luopuvansa kaikesta Venäjän-liiketoiminnastaan.

Tutkijat perehtyivät S-ryhmän ostodataan: pienituloiset ostavat ilmastoystävällisemmin17.6.2022 08:05:00 EEST | Tiedote

Punaisen lihan suosio suomalaisten lautasilla on yhä vankka. Kotitalouden tulot ja ruoan hinta eivät silti ole esteitä kestävämpien ruokavalintojen tekemiselle. Tiedot käyvät ilmi Helsingin ja Tampereen yliopistojen kansainvälisestikin uraauurtavasta LoCard-tutkimuksesta, jossa seurattiin S-ryhmän asiakasomistajien ostotietoja kahden vuoden ajan. Muutos proteiininlähteissä on kiihtynyt entisestään aineiston keräämisen jälkeen.

S-ryhmän myyntidata paljastaa: tämän tuoteryhmän myynteihin juhannuksen säällä ei ole vaikutusta16.6.2022 07:45:00 EEST | Tiedote

Moni juhannukseen valmistautuva suomalainen jännittää parhaillaan sääennusteiden äärellä: saadaanko keskikesän juhlaa viettää lämpimässä ja aurinkoisessa säässä, vai pitääkö mökille pakata mukaan villapaidat ja kumisaappaat? Tätä pohditaan myös S-ryhmän marketkaupassa, sillä säällä on huomattava vaikutus siihen, mille tuotteille juhannuskaupassa on kysyntää. S-ryhmän ruokakaupat palvelevat juhannuksen alla laajoin aukioloajoin, ja myös ruoan verkkokaupassa kapasiteettia nostetaan.