Sokos uusiutuu kaupan murroksessa: ketju tekee paluun Lohjalle

Kaupan liitto arvioi, että pahimmillaan jopa 40 prosenttia Suomen vähittäiskaupoista häviää vuoteen 2030 mennessä ja että kato olisi suurinta erikoisliikkeissä. S-ryhmän tavaratalokaupassa tulevaisuus nähdään valoisampana.

– Meillä tilanne on parempi kuin moneen vuoteen. Sokos on muutaman vuoden aikana noussut vaikeuksista ja kehittynyt huimasti. Olemme kaivaneet esiin vahvuutemme eli muodin, kauneuden ja hyvän palvelun, ja keskittyneet erityisesti niihin, S-ryhmän tavaratalokaupan vetäjä Mika Laakso kertoo.

Vauhti kiihtyy, kun Sokos-ketjun 20:s tavaratalo avataan Lohjan keskustan uuteen Kauppakeskus Loheen torstaina 5.9.

Myös S-ryhmän tavaratalokaupan toinen menestystarina, kosmetiikkaan erikoistunut Emotion-ketju vahvistaa edelleen asemaansa oman lajinsa ykkösenä – vuoden loppuun mennessä myymälöitä on jo 40 ja lähivuosina tavoite on nostaa luku 50 myymälään.

Ihmisen kokoisia tavarataloja

Sokos-tavaratalojen ja Emotion-myymälöiden rooli suomalaisissa maakuntakeskuksissa on merkittävä. Paikkakuntien erilaiset tarpeet huomioidaan esimerkiksi myymäläsuunnittelussa.

– Sokoksista tehdään kullekin paikkakunnalle juuri sinne sopivan kokoinen myymälä. Näin on tehty myös Lohjalla. Ihmiset kaipaavat oman kokoisiaan, helposti lähestyttäviä ja saavutettavia myymälöitä. Keskeistä on myös ammattitaitoinen palvelu, Laakso kertoo.

Kotimaiset tavaratalokaupat käyvät kovaa kilpailua ulkomaisten verkkokauppojen puristuksessa. Niiden suosio lisää painetta parantaa Sokoksen omaa verkkokauppaa. Laakso ei ole kilpailutilanteesta huolissaan, sillä siihen on varauduttu.

– Suomalaiset kuluttajat arvostavat perinteisiä ja kotimaisia ketjuja, kunhan valikoima on osuva ja asiakaspalvelu on kunnossa. Kivijalkamyymälöiden lisäksi satsaamme omaan verkkokauppaamme voimakkaasti lähivuosina muun muassa laajentamalla valikoimaa ja helpottamalla käyttäjäkokemusta.

Lisätietoja medialle:

Mika Laakso
Ketjujohtaja
Sokos, Emotion
SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjuohjaus
p. 010 768 1020, mika.laakso@sok.fi

Pietarin Sokos Hotellit tarjoavat korkeatasoista palvelua vaativalla markkinalla3.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Pietarissa toimivat kolme Sokos Hotellia ovat menestyneet viime vuosina erittäin hyvin, vaikka toimintaympäristö on vaativa ja kilpailu kireää. Työntekijöidensä hyvinvointiin ja erinomaiseen asiakaspalveluun satsaavan OOO Sokotelin menestyminen on myös huomattu: viime viikolla paikallinen talouslehti valitsi toimitusjohtaja Petri Schaafin Pietarin sadan parhaan yritysjohtajan joukkoon.