SOL Yhtiöt

SOL työllistää yli 200 ukrainalaista

SOL on saanut nopeasti työllistettyä huomattavan määrän ukrainalaisia. Tällä hetkellä SOLissa työskentelee yli 200 ukrainalaista työntekijää. Ukrainalaisia oli töissä ennen helmikuun lopussa alkanutta sotaa noin 60, sen jälkeen heitä on työllistetty yli 130.

SOLin tarjoamat työpaikat ovat olleet nopea tapa saada töitä. Ukrainalaiset ovat myös merkittävä työvoima SOLille, sillä esimerkiksi Turun laivasiivouksessa yli 20 prosenttia työntekijöistä on ukrainalaisia.

– SOLilla on pitkä kokemus ja osaaminen monikulttuurisesta rekrytoinnista ja työhön kouluttamisesta. Meille on ollut helppo tulla töihin, sillä kaikissa töissämme ei ole suomen kielen vaatimuksia. Lisäksi meillä on jo entuudestaan paljon ukrainan ja venäjän kielen taitoisia ohjaajia, joten olemme pystyneet perehdyttämään uusia työntekijöitä heidän omalla kotikielellään, sanoo SOL Palveluiden toimitusjohtaja Jussi Holopainen.

Iso osa työntekijöistä on itse hakeutunut SOLille töihin kuultuaan, että työpaikkoja on tarjolla ja työnantaja kouluttaa työhön.

– SOL on tehnyt aktiivista rekrytointiyhteistyötä viranomaisten, Ukraina-yhdistysten ja vastaanottokeskusten kanssa. Myös ihan perinteinen rekrytointikanava eli ”puskaradio” on toiminut hyvänä kanavana. SOLin maine työnantajana on tuonut tulosta ja meille on haluttu tulla töihin. Työ, jota tarjoamme, on erinomainen väylä päästä kiinni ensimmäiseen työpaikkaan ja tulla osaksi suomalaista yhteiskuntaa.

SOL on monikulttuurinen työyhteisö, joka tarjoaa yhtäläiset mahdollisuudet kaikille työntekijöille. SOL Palveluiden työntekijöistä oli vuonna 2021 yli 37 % ulkomaalaistaustaisia.

– Edistämme kaikkien työntekijöiden yhdenvertaisuutta ja ehkäisemme syrjintää sen kaikissa muodoissa. Olemme monen nuoren ja ulkomaalaistaustaisen ensimmäinen työpaikka, eikä kynnys ensimmäisen työpaikan saamiseen saa olla liian korkea. Perheiden yhdistämisen kautta tarjoamme tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti työtä myös perheen naisille ja tytöille.

Ukrainalaisten työntekijöiden haastatteluissa auttaa

Sonja Boman
Apua ukrainalaisille projektipäällikkö
sonja.boman@sol.fi

SOL Yhtiöt
Vanha talvitie 19 A

0205 705 (vaihde)https://www.sol.fi

SOL on suuri suomalainen, kansainvälinen palvelualan perheyritys. Tuotamme monipuolisia siivous-, toimitila-, kiinteistönhoito- ja turvallisuuspalveluita. Pesulapalvelumme helpottavat kuluttajien arkea ja henkilöstöpalvelumme tarjoavat joustavasti palveluosaajia yrityksille. Asiakaspalvelukeskuksemme yhdistää sekä hälytys- ja etähallintapalvelut yhdeksi kokonaisuudeksi. Toimimme Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Baltiassa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta SOL Yhtiöt

SOLin ukrainalaisten työntekijöiden perheenjäsenten ja sukulaisten sotaa paenneiden kotouttaminen Suomeen on sujunut hyvin29.4.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

– Sodan sytyttyä halusimme auttaa ukrainalaisia työntekijöitämme saamaan perheitään ja sukulaisiaan turvallisesti Suomeen. Otimme välittömästä yhteyttä ukrainalaisiin työntekijöihimme, joita meillä on 53 Suomessa, 20 Tanskassa ja Ruotsissa. Perustamamme työryhmä on nyt auttanut monin eri tavoin sodan jaloista paenneita ukrainalaisia. Seitsemän perhettä on avustuksellamme muuttanut Suomeen ja aloittavat arkea uudessa ympäristössä, kertoo SOL-yhtiöiden hallituksen puheenjohtaja Juhapekka Joronen.

Consultor Finland Oy perheyritys SOLin omistukseen17.2.2021 12:30:00 EET | Tiedote

– Tulevaisuuden johtamisessa tarvitaan entistä laajemmin dataa ja tiedon analyysia. Organisaatioiden on menestyäkseen ymmärrettävä ja hyödynnettävä kaikki se tieto, jota niille eri järjestelmistä tarjotaan. Näin sanoo vahvasti kasvava, it-asiantuntijapalveluja tarjoava Consultor Finlandin toimitusjohtaja Markus Andersson. Yritys siirtyi helmikuussa osakekaupoilla kokonaisuudessaan Solemo Oy:n (SOLin) omistukseen. Fiksuihin tulevaisuuden ratkaisuihin keskittyvä Consultor jatkaa toimintaansa osana vahvaa suomalaista perheyritystä.