Solita julkisti yrityskohtaisen työehtosopimuksensa

Teknologia-, data- ja designyhtiö Solita on julkistanut yrityskohtaisen työehtosopimuksensa. Tuoreessa työehtosopimuksessa on useita parannuksia alan valtakunnalliseen työehtosopimukseen verrattuna. Eri perhemuotoja ja elämänvalintoja tukevan sopimuksen piirissä ovat Solitan yli 1100 työntekijää Suomessa.

Solitan ensimmäinen yrityskohtainen työehtosopimus koostettiin yhdessä työntekijöiden ja etujärjestöjen kanssa keväällä 2023 ja se astui voimaan 1.8.2023. Sopimuksen eri osa-alueita hiottiin työryhmissä, joihin osallistui työntekijöitä Solitan eri osaamis- ja toiminta-alueilta. Ennen räätälöityä yrityskohtaista sopimustaan Solita on noudattanut aiemmin Tietotekniikan palvelualan työehtosopimuksen ehtoja.

”Työntekijöidemme hyvinvointi on yhteinen asia – kaikki yrityksen menestys lähtee työntekijöistämme. Yrityskohtaisen työehtosopimuksen työstäminen yhdessä solitalaisten kanssa oli alusta asti selvää. Työehtosopimuksessamme olemme halunneet huomioida joustoja elämän muuttuviin tilanteisiin ja perheyhteisöjen monimuotoisuuteen”, kertoo Suomen Solitaa luotsaava maajohtaja Timo Honko

Inhimillisemmän työelämän edelläkävijä

Solita on jatkanut kannattavaa kasvua jo yli 25 vuoden ajan ja yhtiö tunnetaan vakaana, ihmiskeskeisenä työnantajana. Yhtiön säännöllisesti tutkima työtyytyväisyys on korkealla tasolla: tulokset sijoittuvat Euroopan teknologiayhtiöiden joukossa parhaaseen 5 prosenttiin (lähde: Peakon).

”Yhteisömme on ollut perhekeskeinen työpaikka ja etumme ovat olleet kilpailukykyiset jo aiemminkin, mistä kertoo hyvä työtyytyväisyys sekä uusien työntekijöidemme ja työhakemusten jatkuvasti kasvava määrä. Haluamme olla edelläkävijä siinä, miten työnantaja voi tukea eri elämäntilanteita ja esimerkiksi erilaisia perheitä. Olen iloinen, että löysimme neuvotteluissa lisää kulmia esimerkiksi perheen ja työn yhteensovittamiseen sekä adoptiovanhemmuuden, sukupuolen korjausprosessin ja lapsettomuushoitojen tukemiseen”, kertoo Suomen henkilöstöjohtaja Terhi Jaakonsaari

Luottamushenkilö Sanu Hellstenin mukaan neuvottelut käytiin mainiossa yhteishengessä ja osapuolet ovat lopputulokseen tyytyväisiä. Solitan tuoreessa työehtosopimuksessa on useita parannuksia valtakunnalliseen tietotekniikan palvelualan työehtosopimukseen verrattuna. Solita tarjoaa jatkossa esimerkiksi molemmille vanhemmille 36 päivän palkallisen vanhempainvapaan ja edun piirissä ovat myös adoptiovanhemmat. Samoin adoptiovanhemmalle tarjotaan synnyttävän vanhemman raskausajan palkallista lomaa vastaava, 40 päivän palkallinen adoptiovapaa.

Muita solitalaisten arvostamia, Solitan jo aiemmin tarjoamia etuja ovat mm. kaikille uusille työntekijöille tarjottava mahdollisuus lomaan, monipuoliset henkisen hyvinvoinnin palvelut ja harrastusyhteisöt, vapaus olla sairauslomalla neljä ensimmäistä päivää ilman lääkärintodistusta sekä palkkakeskustelujen käyminen vuosittain jokaisen työntekijän kanssa henkilökohtaisesti.

Viime vuosina kansainvälistynyt Solita työllistää nyt noin 1700 ohjelmistokehityksen, data-analytiikan ja tekoälyn, pilvi- ja integraatiopalvelujen sekä konsultoinnin osaajaa kuudessa maassa. Suomessa Solitalla on toimipisteet yhdeksällä paikkakunnalla: Helsingissä, Tampereella, Turussa, Oulussa, Lahdessa, Jyväskylässä, Porissa, Kuopiossa ja Joensuussa. Lisäksi yhtiöllä on etätyösopimuksella toimivia työntekijöitä eri puolilla Suomea.

Tutustu Solitan yrityskohtaiseen työehtosopimukseen:

Solitan työehtosopiimus

Katso avoimet työpaikkamme:
www.solita.fi/hae-meille

Solita Oy, henkilöstöjohtaja Terhi Jaakonsaari,
p. 044 339 8629, terhi.jaakonsaari@solita.fi

Solita Oy, maajohtaja Timo Honko,
p. 040 545 4878, timo.honko@solita.fi

Solita Oy, luottamushenkilö Sanu Hellsten

p. 050 428 2199, sanu.hellsten@solita.fi

Solita ja ISS tutkimushanke: Miten Gen AI muuttaa ohjelmistokehityksen tulevaisuutta?15.5.2024 08:05:00 EEST | Tiedote

Solita ja ISS Palvelut ovat käynnistäneet uraauurtavan generatiivisen tekoälyn hankkeen, jossa kaksi itsenäistä tiimiä kehittävät yhtäaikaisesti samaa asiakasyrityksen ratkaisua – toinen modernin, ketterän ohjelmistokehityksen metodeilla, toinen hyödyntämällä generatiivisen tekoälyn työkaluja kaikissa digitaalisen palvelukehityksen vaiheissa. Hanke on yksi maailman ensimmäisiä vertailututkimuksia todellisessa asiakashankkeessa. Hankkeen tarkoituksena on löytää laajasti generatiivisen tekoälyn soveltamiskohteita, tutkia niitä käytännön liiketoimintaympäristössä, verrata eri kehitystapoja sekä jakaa opit laajasti yritysten ja teknologiayhteisön hyödyksi.