Someri − Jatkosodan saaritaistelu kesti 36 rajua tuntia, päättyen suomalaisten täydelliseen voittoon

Vuonna 2022 tulee kuluneeksi 80 vuotta Itämeren suurimmasta meritaistelusta sitten Ruotsinsalmen taistelun vuonna 1790. Ne molemmat myös käytiin osin samoilla, Kotkan eteläpuolisilla merialueilla ja samoilla päivämäärillä. Harri V. Hietikon kirjoittama ja Readme.fi:n kustantama Someri – Jatkosodan saaritaistelu on kertomus saaritaistelun ehdottomuudesta, suomalaisten sotilaiden ja sotilaskotisisarten rohkeudesta ja ihmiskohtaloista noiden dramaattisten tuntien aikana.

kansi_hires

Varhain heinäkuun 8. päivän aamuna 1942 Itämeren punalippuinen laivasto aloitti maihinnousun suomalaisten hallussa olleelle strategisesti tärkeälle Somerin linnakesaarelle.

Alivoimaiset suomalaisjoukot puolustivat saarta upottaen lähietäisyydeltä lukuisia Neuvostoliiton aluksia sekä taistelemalla mies miestä vastaan jo maihin päässeitä merijalkaväen joukkoja vastaan. Yön hämärässä alkanut kamppailu paisui aamun valjetessa uusiin mittasuhteisiin. Lopulta Somerista taistelivat saarella olleiden joukkojen lisäksi lähes koko Suomen laivasto tukenaan useita saksalaisaluksia ja Neuvostoliiton Itämeren laivasto kymmenien alusten voimin. Molempien osapuolien ilmavoimat olivat myös paikalla.

Kestettyään 36 rajua tuntia, taistelu päättyi suomalaisten täydelliseen voittoon. Menestyksen avaimia olivat paitsi lannistumaton taistelutahto, myös johtaminen, rohkeat ja häikäilemättömät yksittäistaistelijat ja kaikkien kolmen puolustushaaran yhteistoiminta.

Somerin taistelu on ensimmäisiä, ellei ensimmäinen suomalaisen sotahistorian taistelu, jossa on selvästi nähtävissä nykypäivän menestyksekkäästä sodankäynnistä tutuiksi tulleiden joint- eli yhteisoperaatioiden piirteitä. Sen oppeja eteentyönnetyn tukikohdan puolustamisesta on käsitelty myös ulkomaisissa sotakorkeakouluissa ja hyödynnetty omaa rannikkojääkärikoulutustamme suunniteltaessa.

Tutustu kirjaan: www.readme.fi/kirja/someri-jatkosodan-saaritaistelu/

Lisätietoja:

Readme.fi Oy, Ari Sahanen, ari.sahanen@readme.fi

kansi_hires

UUTUUSKIRJA: KALASTAJAN TÄRPIT – ONNISTU KALASTUKSESSA PAREMMIN6.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kalastus on yksi Suomen suosituimmista harrastuksista, sillä 1,5 miljoonaa suomalaista ilmoittaa kalastavansa vuosittain. Alkuun pääseminen tässä jännittävässä ja hyödyllisessä luontoharrastuksessa saattaa kuitenkin olla haasteellista. Kalastusmuotoja, välineitä ja jopa sanastoa on alussa vaikea tulkita. Readme.fi:n kustantamassa Kalastajan tärpit -kirjassa pyritään taklaamaan kalastajanalun eteen tulevia haasteita, mutta myös antamaan vinkkejä jo kalastusta harrastaneille.

Ruokakasvatusyritys Vennerin kasvisreseptikirja Vegentäjä tekee monipuolisesti hyvää niin kokkailijalle, ilmastolle kuin yhteiskunnallekin2.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Ruokakasvatusyritys Venner on tuonut maukkaat, kasvisrikkaat reseptinsä yksiin kansiin, luoden vegentämiseen kannustavan, värikkään ja kasvisten ilosanomaa pursuavan kokonaisuuden. Readme.fi:n kustantama Vegentäjä inspiroi kasvisten lisäämiseen rennoin ottein. Kirja pyrkii tuomaan ruokavaliokeskusteluun sallivuutta sekä kannustaa pieniinkin askeliin, samalla kuitenkin tarjoten valmiita ateriasuunnitelmia ja päiväkokonaisuuksia pitempäänkin vegentämiseen.