Somevaikuttajabarometri 2022: TikTokin suosio kasvussa, Instagram edelleen suosituin media
Viestintätoimisto Manifeston julkaisemaa somevaikuttamista syväluotaava barometri on verkkopohjainen kyselytutkimus, johon vastasi 68 sosiaalisen median vaikuttajaa touko-kesäkuussa 2022. Vastaajiksi kutsuttiin bloggaajia, tubettajia ja Instagram-vaikuttajia sekä muita suosittujen somekanavien sisällöntuottajia.
TikTokin merkitys kasvussa, Instagram suosituin media
Vuonna 2022 ylivoimaisesti eniten käytetty kanava sisällöntuotantoon on Instagram, jota hyödyntää työssään 93 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituin kanava on Facebook, jota käyttää 65 prosenttia vastanneista, ja seuraavaksi käytetyin kanava on blogi, jota hyödyntää 62 prosenttia vastaajista.
Somevaikuttajat uskovat erityisesti TikTokin merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Vuonna 2022 64 prosenttia uskoo TikTokin kasvavan, kun vuonna 2020 vastaava luku oli 42 prosenttia. Vastaajista TikTokiin tekee sisältöä 23 prosenttia, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Myös Instagramin merkityksen uskotaan edelleen kasvavan. Vastanneista 55 prosenttia uskoo Instagramin hyödyntämisen kasvavan tulevaisuudessa.
Lisäksi YouTuben (27 %) ja podcastien (19 %) merkitysten uskotaan kasvavan vaikuttamisen kanavina edelleen. Vaikka blogin käyttö on viime vuosina vähentynyt, 15 prosenttia vastaajista uskoo myös blogien kasvuun tulevaisuudessa. Tämä korostuu erityisesti avoimissa vastauksissa, joissa ennustettiin hitaamman sisällön uudelleentulemista vastapainona nopeasti kulutettaville visuaalisille videoille ja kuville.
Yritykset ovat ahkeraan yhteydessä – lähes kaikki vaikuttajat kieltäytyneet yritysyhteistyöstä
Yritykset ovat ottaneet yhteyttä kaikkiin kyselyyn vastanneisiin somevaikuttajiin. Yli puolet (58 %) vastanneista saa yrityksiltä yhteydenottoja päivittäin tai useita kertoja viikossa.
Lähes kaikki somevaikuttajat ovat jossain vaiheessa myös kieltäytyneet yritysyhteistyöstä. Keskeisin syy kieltäytymiselle on ollut, että tarjottu tuote tai palvelu ei ole sopinut somevaikuttajan omaan brändiin (94 %). Toiseksi yleisin kieltäytymisen syy on ollut se, että tarjottua korvausta on pidetty työmäärään nähden liian pienenä (82 %). Usein kieltäytyminen on johtunut myös siitä, että korvauksena tarjottiin vain tuotteita tai palveluita (80 %).
Myös tarjotun tuotteen tai palvelun puutteelliseksi koettu vastuullisuus tai luotettavuus ovat olleet keskeisiä syitä yhteistyöstä kieltäytymiselle.
”Yrityksen ja vaikuttajan välisen kaupallisen yhteistyön A ja O on se, että brändit ja arvot kohtaavat. Molemminpuoleisen arvostuksen ollessa aito, yhteistyö tuottaa parhaan tuloksen. Vaikuttajat ovat yhä tarkempia siitä, minkä brändien kanssa he tekevät yhteistyötä, ja myös heidän seuraajansa vaativat läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Seuraajat äänestävät jaloillaan tai ainakin kertovat mielipiteensä hyvin selvästi kommenttikentissä”, sanoo Manifeston partneri Jonna Varhama.
Hitaamman sisällön paluu?
Somevaikuttajat uskovat, että somevaikuttaminen ammattimaistuu edelleen. Lisäksi erityisesti videosisältöjen määrän uskotaan kasvavan, samoin nopeasti kulutettavan sisällön. Kentän koetaan myös kaupallistuvan entisestään ammattimaistumisen myötä.
Moni barometriin vastannut uskoo, että blogeille ja muulle hitaalle sisällölle on tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää nopean ja visuaalisen sisällön vastapainona. Ihmisten koetaan arvostavan aiempaa enemmän aitoutta sekä hitaampaa ja rauhallisempaa sisältöä, jossa korostuvat vastuulliset arvot.
Tämä on linjassa myös somevaikuttajien omien ammatillisten motiivien kanssa. Kyselyn perusteella kolme keskeisintä somevaikuttajien tavoitetta ovat toimeentulon saaminen, tiedon ja kokemusten jakaminen sekä ihmisten asenteisiin ja tietoisuuteen vaikuttaminen.
Moni kyselyyn vastannut vaikuttaja uskoo, että nopean ja visuaalisen sisällön vastapainona myös blogeille, podcasteille ja muulle hitaalle sisällölle on tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää. Ihmisten koetaan arvostavan aiempaa enemmän aitoutta sekä hitaampaa ja rauhallisempaa sisältöä, jossa korostuvat vastuulliset arvot. Myös sisällöntuotannon ammattimaisuuden uskotaan edelleen kehittyvän, kun yritysyhteistyö jatkuvasti lisääntyy ja monipuolistuu.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonna Varhama, partneri
jonna.varhama@manifesto.fi
puh. 050 543 2926
Sofia Manninen, viestintäkonsultti
sofia.manninen@manifesto.fi
puh. 046 600 3540
www.manifesto.fi
Tietoja julkaisijasta
Salomonkatu 17 B (Autotalo, 12. krs)
00100 Helsinki
https://www.manifesto.fi
Olemme viestintätoimisto kunnianhimoisille organisaatioille, jotka haluavat tehdä tunnettuudesta liiketoiminnan menestystekijän.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Nyt on auton perusteellisen kevätpesun aika – katso Autoglymin puhdistusohjeet parhaaseen lopputulokseen13.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Talvi ja yöpakkaset ovat vihdoin takana päin, mikä tarkoittaa, että on aika laittaa auto kesäkuntoon. Olipa kyse sitten auton renkaista, maalipinnasta tai sisätiloista, huolellinen puhdistus kannattaa! Pitämällä huolen auton säännöllisestä puhtaanapidosta, liasta ei ehdi aiheutua suurempia vahinkoja ja seuraavat pesukerrat ovat helpompia. Autoglymiltä löytyy ratkaisu kaikkiin auton puhdistustarpeisiin.
3stepIT ja ExpandNow yhdistävät voimansa tuodakseen uusia kiertoteknologiapalveluita30.4.2025 10:27:39 EEST | Tiedote
Yritykset aloittavat yhteistyön edistääkseen laadukkaiden uusiolaitteiden saatavuutta ja tarjotakseen entistä parempia palveluja teknologian käyttäjille kaikkialla.
Miljoona Phishing-as-a-Service-hyökkäystä kahdessa kuukaudessa kertoo nopeasti kehittyvästä uhkasta31.3.2025 10:58:13 EEST | Tiedote
Vuoden 2025 kahden ensimmäisen kuukauden aikana tietoturvayhtiö Barracudan tunnistusjärjestelmät estivät yli miljoona kalasteluhyökkäystä merkittäviltä Phishing-as-a-Service (PhaaS) -alustoilta. Uusi raportti hyökkäyksissä käytetyistä työkaluista ja tekniikoista kertoo siitä, kuinka PhaaS- eli kalastelu palveluna -alustat kehittyvät nopeasti entistä vaarallisemmiksi ja vaikeammin havaittaviksi. Monet hyökkäykset kohdistuvat suosittujen pilvipohjaisten alustojen, kuten Microsoft 365:n, käyttäjiin. Suurin osa (89 %) havaituista hyökkäyksistä liittyi kehittyneeseen Tycoon 2FA -hyökkäykseen, jota seurasi EvilProxy (8 % hyökkäyksistä) ja uusi tulokas Sneaky 2FA, joka oli vastuussa 3 % tapauksista. Kolmella alustalla on erilaiset ja erottuvat työkalut, mutta niillä on myös yhteisiä piirteitä, kuten Telegram-viestipalvelun käyttö hyökkäysten edistämiseen. Tycoon 2FA kiertää tunnistusjärjestelmiä Barracudan uhka-analyytikot raportoivat Tycoon 2FA:sta tammikuussa 2025. Sen jälkeen alusta on jat
Virta valittiin Time Magazinen parhaiden green tech -yritysten listalle 202527.3.2025 11:12:50 EET | Tiedote
Suomalainen sähköautojen latausalustan kehittäjä Virta on valittu TIME Magazinen maailman parhaiden Green Tech -yritysten listalle vuonna 2025. Listauksessa korostetaan yritysten myönteisiä ympäristövaikutuksia, taloudellista vahvuutta ja innovaatiokykyä. Virta oli 250 yrityksen joukossa sijalla 32., ja se oli myös korkeimmalle listalla yltänyt suomalainen yritys. Viidestä listalle valitusta suomalaisyrityksestä myös Infinite Fiber ja Solar Foods nousivat sadan parhaan joukkoon.
Autoglym vahvistaa kansainvälistä kasvustrategiaansa valitsemalla uuden jakelijan Suomessa ja Baltiassa20.3.2025 09:23:52 EET | Tiedote
Iso-Britannian johtava autonhoitotuotteiden valmistaja Autoglym on valinnut AS Baltoilin tuotteidensa eksklusiiviseksi jakelijaksi Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. AS Baltoil, jonka tytäryhtiö Suomessa on Nextoil Oy, vastaa jatkossa Autoglym-tuotteiden jakelusta ja markkinoinnista Suomessa. Yhteistyö aloittaa merkittävän vaiheen Autoglymin kansainvälisessä kasvustrategiassa ja vahvistaa yrityksen asemaa tärkeillä Pohjois-Euroopan markkinoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme