Viestintätoimisto Manifesto Oy

Somevaikuttajabarometri 2022: TikTokin suosio kasvussa, Instagram edelleen suosituin media

Jaa
Viestintätoimisto Manifeston somebarometrin mukaan TikTokin merkitys on kasvussa ja Instagram on edelleen suosituin media vaikuttajien keskuudessa. Yritykset ovat ahkerasti yhteydessä vaikuttajiin, mutta lähes jokainen vaikuttaja on jossain vaiheessa kieltäytynyt yhteistyöstä. Somevaikuttajat odottavat hitaampien sisältöjen, kuten blogien merkityksen kasvavan tulevaisuudessa.

Viestintätoimisto Manifeston julkaisemaa somevaikuttamista syväluotaava barometri on verkkopohjainen kyselytutkimus, johon vastasi 68 sosiaalisen median vaikuttajaa touko-kesäkuussa 2022. Vastaajiksi kutsuttiin bloggaajia, tubettajia ja Instagram-vaikuttajia sekä muita suosittujen somekanavien sisällöntuottajia.

TikTokin merkitys kasvussa, Instagram suosituin media

Vuonna 2022 ylivoimaisesti eniten käytetty kanava sisällöntuotantoon on Instagram, jota hyödyntää työssään 93 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituin kanava on Facebook, jota käyttää 65 prosenttia vastanneista, ja seuraavaksi käytetyin kanava on blogi, jota hyödyntää 62 prosenttia vastaajista.

Somevaikuttajat uskovat erityisesti TikTokin merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Vuonna 2022 64 prosenttia uskoo TikTokin kasvavan, kun vuonna 2020 vastaava luku oli 42 prosenttia. Vastaajista TikTokiin tekee sisältöä 23 prosenttia, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Myös Instagramin merkityksen uskotaan edelleen kasvavan. Vastanneista 55 prosenttia uskoo Instagramin hyödyntämisen kasvavan tulevaisuudessa. 

Lisäksi YouTuben (27 %) ja podcastien (19 %) merkitysten uskotaan kasvavan vaikuttamisen kanavina edelleen. Vaikka blogin käyttö on viime vuosina vähentynyt, 15 prosenttia vastaajista uskoo myös blogien kasvuun tulevaisuudessa. Tämä korostuu erityisesti avoimissa vastauksissa, joissa ennustettiin hitaamman sisällön uudelleentulemista vastapainona nopeasti kulutettaville visuaalisille videoille ja kuville.

Yritykset ovat ahkeraan yhteydessä – lähes kaikki vaikuttajat kieltäytyneet yritysyhteistyöstä

Yritykset ovat ottaneet yhteyttä kaikkiin kyselyyn vastanneisiin somevaikuttajiin. Yli puolet (58 %) vastanneista saa yrityksiltä yhteydenottoja päivittäin tai useita kertoja viikossa.

Lähes kaikki somevaikuttajat ovat jossain vaiheessa myös kieltäytyneet yritysyhteistyöstä. Keskeisin syy kieltäytymiselle on ollut, että tarjottu tuote tai palvelu ei ole sopinut somevaikuttajan omaan brändiin (94 %). Toiseksi yleisin kieltäytymisen syy on ollut se, että tarjottua korvausta on pidetty työmäärään nähden liian pienenä (82 %). Usein kieltäytyminen on johtunut myös siitä, että korvauksena tarjottiin vain tuotteita tai palveluita (80 %).

Myös tarjotun tuotteen tai palvelun puutteelliseksi koettu vastuullisuus tai luotettavuus ovat olleet keskeisiä syitä yhteistyöstä kieltäytymiselle.

”Yrityksen ja vaikuttajan välisen kaupallisen yhteistyön A ja O on se, että brändit ja arvot kohtaavat. Molemminpuoleisen arvostuksen ollessa aito, yhteistyö tuottaa parhaan tuloksen. Vaikuttajat ovat yhä tarkempia siitä, minkä brändien kanssa he tekevät yhteistyötä, ja myös heidän seuraajansa vaativat läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Seuraajat äänestävät jaloillaan tai ainakin kertovat mielipiteensä hyvin selvästi kommenttikentissä”, sanoo Manifeston partneri Jonna Varhama.

Hitaamman sisällön paluu?

Somevaikuttajat uskovat, että somevaikuttaminen ammattimaistuu edelleen. Lisäksi erityisesti videosisältöjen määrän uskotaan kasvavan, samoin nopeasti kulutettavan sisällön. Kentän koetaan myös kaupallistuvan entisestään ammattimaistumisen myötä.

Moni barometriin vastannut uskoo, että blogeille ja muulle hitaalle sisällölle on tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää nopean ja visuaalisen sisällön vastapainona. Ihmisten koetaan arvostavan aiempaa enemmän aitoutta sekä hitaampaa ja rauhallisempaa sisältöä, jossa korostuvat vastuulliset arvot.

Tämä on linjassa myös somevaikuttajien omien ammatillisten motiivien kanssa. Kyselyn perusteella kolme keskeisintä somevaikuttajien tavoitetta ovat toimeentulon saaminen, tiedon ja kokemusten jakaminen sekä ihmisten asenteisiin ja tietoisuuteen vaikuttaminen.

Moni kyselyyn vastannut vaikuttaja uskoo, että nopean ja visuaalisen sisällön vastapainona myös blogeille, podcasteille ja muulle hitaalle sisällölle on tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää. Ihmisten koetaan arvostavan aiempaa enemmän aitoutta sekä hitaampaa ja rauhallisempaa sisältöä, jossa korostuvat vastuulliset arvot. Myös sisällöntuotannon ammattimaisuuden uskotaan edelleen kehittyvän, kun yritysyhteistyö jatkuvasti lisääntyy ja monipuolistuu. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Jonna Varhama, partneri
jonna.varhama@manifesto.fi
puh. 050 543 2926


Sofia Manninen, viestintäkonsultti
sofia.manninen@manifesto.fi
puh. 046 600 3540



www.manifesto.fi

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Manifesto Oy
Siltasaarenkatu 18–20 C
00530 Helsinki

https://www.manifesto.fi

Olemme viestintätoimisto kunnianhimoisille organisaatioille, jotka haluavat tehdä tunnettuudesta liiketoiminnan menestystekijän.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Syksyn kurakelit likaavat auton sisätilat – näin pidät auton sisätilat helposti puhtaina10.9.2025 11:18:33 EEST | Tiedote

Syksyn sateet ja kurakelit tuovat mukanaan haastetta autoilijan arkeen. Moni muistaa pestä säännöllisesti auton ulkopinnat, mutta vaatteiden ja kenkien mukana sisätiloihin kulkeutunut kura, kosteus ja lika jäävät helposti huomiotta. On hyvä muistaa, ettei pinttynyt lika ole vain epäsiistin näköistä, vaan se voi myös kuluttaa pintoja ja aiheuttaa epämiellyttäviä hajuja. Oikeilla tuotteilla auton sisätilojen siistiminen onnistuu nopeasti ja vaivattomasti ja jopa ilman vettä.

Ecovacs lanseeraa uuden siivousrobottien lippulaivamallin – esittelyssä Deebot X11 entistä nopeammalla latauksella5.9.2025 06:00:00 EEST | Tiedote

Kotitalousrobottien johtava brändi ECOVACS ROBOTICS lanseeraa uuden Deebot X11 Omnicyclon -lippulaivamallin, joka on markkinoiden ensimmäinen PowerBoost-teknologian omaava siivousrobotti. Uuden PowerBoost-teknologian myötä laite latautuu nopeammin ja voi siivota yhdellä latauskerralla pidempään. Lisäksi Deebot X11 sisältää parannellun rullamopin, täysin uuden mekaanisen kiipeämisjärjestelmän sekä pölypussittoman muotoilun.

Kodin sisustukseen tyyliä valaistuksella – uudet OSRAM-lamput ja -valaisimet Habitaressa1.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

Sisustustrendeissä on havaittavissa muutosta, kun neutraalit sävyt saavat nyt piristystä värikkäistä elementeistä ja yllättävistä muodoista. Sisutuksesta halutaan persoonallinen ja kodin halutaan tuovan esiin entistä enemmän omaa tyyliä. Tämä näkyy myös valaistusvalinnoissa. LEDVANCE esittelee OSRAM-tuotemerkin trendikkäitä lamppu- ja valaisinuutuuksia Habitare-messuilla 10.–14. syyskuuta. Paljon odotettu uutuusvalaisimien valikoima sisältää esimerkiksi paperimassasta, rottingista ja terrazzosta valmistettuja valaisimia.

Eroon aurinkovoidetahroista ja sormenjäljistä – Näin puhdistat autosi sisätilat tehokkaasti kesän jäljiltä30.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Kesä ja pitkät automatkat jättävät usein jälkensä auton sisätiloihin. Aurinkovoiteet, hiekka, pöly ja rasvaiset sormenjäljet näkyvät erityisesti pinnoilla, joita kosketetaan ahkerasti, kuten ovien kahvoissa, näyttöruuduissa, penkeillä ja ratissa. Oikeilla tuotteilla auton sisätilojen siistiminen onnistuu nopeasti ja vaivattomasti ja jopa ilman vettä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye