Sorateiden kunnostusta tehdään sääolosuhteiden mukaan (Keski-Suomi, Itä-Suomi)

Tämä kesä on ollut vähäsateisuudesta ja helteistä johtuen vaikeaa aikaa sorateiden kunnostuksille. Teiden höyläämistä ei ole järkevää toteuttaa ilman riittävää sitovaa kosteutta ja pölyntorjunnassa suolaliuoksen vaikutus on helteillä hyvin lyhytaikainen. Nyt näyttää kuitenkin jo paremmalta sateiden myötä.

Sorateille on muodostunut kesän mittaan nimismiehen kiharoita ja pöly on lentänyt myös Keski- ja Itä-Suomessa. Kovin pienet sademäärät ovat pitäneet kuitenkin tasauskaluston pääosin varikoilla.

Tienkäyttäjät ovat ymmärrettävästi olleet tilanteesta harmissaan ja valituksia on tullut. Elokuun sateet näyttäisivät kuitenkin tuovan parannusta tilanteeseen. Jonkun verran tasausta on pystytty jo tekemäänkin.

– Tasauskalusto on ollut koko ajan lähtövalmiina. Kun sateita saadaan siinä määrin, että teitä on järkevää ryhtyä tasaamaan, niitä myös tasataan, kunnossapitovastaava Marja Bäck ELY-keskuksesta vakuuttaa.

Sorastuksia priorisoidaan kiireellisyyden ja liikenteen määrän mukaan

Osalla sorateistä kulutuskerros on päässyt niin ohueksi, ettei pelkällä tien tasaamisella saavuteta tyydyttäviä tuloksia. Näitä teitä sorastetaan vuosittaisen määrärahan puitteissa siten, että ELY-keskus arvioi kiireellisyyden tien kunnon ja liikennemäärän mukaisesti.

Valitettavasti määrärahat eivät riitä jokaisen valtion omistaman soratien ylläpitoon niin hyvin, että koko soratieverkko olisi poikkeuksetta moitteettomassa kunnossa.

Väyläviraston tiedote sorateiden kuivumisesta 26.7.2021

Kunnossapitovastaava
Marja Bäck
ELY-keskus

Pilotprojekt ger nya tjänster till arbetsgivare i omställningssituationer20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Omställningsskyddet är samverkan i personalminskningssituationer och service som TE-byråerna bjuder på som har som mål att underlätta sysselsättning för personer som förlorar sina jobb. I omställningsskyddets regionala pilotprojekt utvecklas nya tjänster som förutser omställningssituationer för arbetsgivare. Genom att förutse omställningssituationer och med rätt stödåtgärder vill man undvika personalminskningssituationer och minimera följderna av dessa.

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.