Sortti-asemilla testataan poistotekstiilien keräystä

Poistotekstiilin keräyskokeilu alkaa 1. marraskuuta. Tavoitteena on kehittää tekstiilijätteen kierrättämistä. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kokeilee käyttöön kelpaamattomien tekstiilien keräystä  Sortti-asemillaan kolmen kuukauden ajan 1.11.2019–31.1.2020. Materiaalia otetaan vastaan maksutta Sortti-asemien aukioloaikoina.

• Kokeilussa selvitämme keräyksen järjestämiseen ja lajitteluun liittyviä asioita sekä kerätyn materiaalin määrää ja laatua. Jatkamme poistotekstiilien keräystä Sortti-asemilla todennäköisesti kokeilun jälkeenkin, kun keräys- ja käsittelyketju saadaan toimivaksi, HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen kertoo.

Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit, kuten takit, housut, hameet ja paidat sekä lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat. Esilajittelu tehdään käsin, joten hygieniasyistä keräyksessä ei oteta vastaan alusvaatteita ja sukkia. Lajittelusta vastaavat kokeilun aikana Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy, UFF ja Recci Oy.

• Tekstiilien kierrätys on vaativa prosessi, sillä materiaali pilaantuu helposti. Sitä joudutaan lajittelemaan käsin, kuljettamaan sekä välivarastoimaan. Tekstiilien kierrätettävyyden kannalta on tärkeää, että materiaali säilyy riittävän hyvänä koko käsittelyprosessin. Tästä syystä keräykseen ei oteta vastaan märkiä, haisevia tai homeisia tekstiilejä, Mäntynen selvittää.

Poistotekstiilin vastaanotto jatkuu todennäköisesti kaikilla HSY:n viidellä Sortti-asemalla myös kokeilun jälkeen, mutta käsittelyyn liittyvien kustannusten vuoksi maksullisena. Helmikuun alusta 2020 hinta on kaksi euroa per 200 litran säkki tai 10 €/m3.

Turkuun valmistuu poistotekstiilin jalostuksen pilot-laitos syksyllä 2020

HSY osallistuu Telaketju TEM -hankkeeseen, jossa kehitetään poistotekstiilien keräystä, lajittelua, materiaalien tunnistusta, uudelleenkäyttöä ja kierrätystä. Osana hanketta Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) valmistelee parhaillaan tekstiilien kiertotaloutta vauhdittavaa, testivaiheen jalostuslaitosta, jossa kotitalouksilta kerätty poistotekstiili jalostetaan mekaanisesti kierrätyskuiduksi. Myös muita Suomen kunnallisia jätelaitoksia on mukana hankkeessa.

Kierrätysmahdollisuuksia on monenlaisia, esimerkiksi laadukkaimmat kuidut voivat kelvata langan ja uusien vaatteiden valmistukseen. Lisäksi kierrätyskuidusta voidaan tehdä esimerkiksi komposiittituotteita ja eristemateriaalia. Kierrätystä tekeviä ja kierrätysmateriaaleista tuotteita valmistavia yrityksiä tarvitaan kuitenkin lisää.

• Olemme jo aloittaneet arvoketjupilotoinnit yritysten kanssa, LSJH:n kiertotalousasiantuntija ja hankkeen vetäjä Sini Ilmonen kertoo .

Myös HSY:n Sortti-asemilla kerätystä poistotekstiilistä materiaalina kierrätettävä osuus toimitetaan Turun pilot-laitokseen siltä osin kuin se soveltuu prosessiin.

Vaatteiden ja tekstiilin lajitteluohjeet HSY:n verkkosivuilla

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Lisätietoa tekstiilien kiertotaloutta edistävistä hankkeista ja Telaketju -verkostosta: www.telaketju.fi

Lisätietoa poistotekstiilin jalostuslaitoksesta

Asiantuntijoiden yhteystiedot:

HSY:n poistotekstiilin keräyksestä: käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, marjut.mantynen@hsy.fi, puh. 040 0609 493.

LSJH:n pilottilaitoksesta: Marko Kokkonen, marko.kokkonen@lsjh.fi, puh. 020 728 2180.

Telaketju-hankkeesta: kiertotalousasiantuntija ja hankkeen vetäjä Sini Ilmonen, sini.ilmonen@lsjh.fi, puh. 040 867 0139.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.12.201911.12.2019 10:25:18 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.12.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan Kruunusillat -hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavan konsortion valinnasta. Hallitus päättää myös vuonna 2020 sovellettavien valtion tukemassa asuntotuotannossa olevien tonttien enimmäishintojen esittämisestä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Etelä-Espooseen - Finnoo III tekniikkaurakan urakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 syksyn 2019 seurantakatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Finnoo III tekniikkaurakasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.12.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seud

Asemanseudut kaupunkikehityksen ytimessä – Uusi suunnittelutyökalu ilmastoviisauden kehittämiseen25.11.2019 09:56:21 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on julkaissut Ilmastoviisas alue -suunnittelutyökalun, joka tukee ilmasto- ja kestävän kehityksen tavoitteiden konkretisoitumista kaupunkisuunnittelussa. Työkalu sisältää 70 konkreettista toimenpidettä asemanseutujen kehittämiseen muun muassa kävelyn ja pyöräilyn, kaupunkirakenteen energiatehokkuuden ja kiertotalouden edistämiseksi. Se on vapaasti hyödynnettävissä osoitteessa ilmastoviisasalue.fi.