Sortti-asemilla testataan poistotekstiilien keräystä

Poistotekstiilin keräyskokeilu alkaa 1. marraskuuta. Tavoitteena on kehittää tekstiilijätteen kierrättämistä. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kokeilee käyttöön kelpaamattomien tekstiilien keräystä  Sortti-asemillaan kolmen kuukauden ajan 1.11.2019–31.1.2020. Materiaalia otetaan vastaan maksutta Sortti-asemien aukioloaikoina.

• Kokeilussa selvitämme keräyksen järjestämiseen ja lajitteluun liittyviä asioita sekä kerätyn materiaalin määrää ja laatua. Jatkamme poistotekstiilien keräystä Sortti-asemilla todennäköisesti kokeilun jälkeenkin, kun keräys- ja käsittelyketju saadaan toimivaksi, HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen kertoo.

Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit, kuten takit, housut, hameet ja paidat sekä lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat. Esilajittelu tehdään käsin, joten hygieniasyistä keräyksessä ei oteta vastaan alusvaatteita ja sukkia. Lajittelusta vastaavat kokeilun aikana Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy, UFF ja Recci Oy.

• Tekstiilien kierrätys on vaativa prosessi, sillä materiaali pilaantuu helposti. Sitä joudutaan lajittelemaan käsin, kuljettamaan sekä välivarastoimaan. Tekstiilien kierrätettävyyden kannalta on tärkeää, että materiaali säilyy riittävän hyvänä koko käsittelyprosessin. Tästä syystä keräykseen ei oteta vastaan märkiä, haisevia tai homeisia tekstiilejä, Mäntynen selvittää.

Poistotekstiilin vastaanotto jatkuu todennäköisesti kaikilla HSY:n viidellä Sortti-asemalla myös kokeilun jälkeen, mutta käsittelyyn liittyvien kustannusten vuoksi maksullisena. Helmikuun alusta 2020 hinta on kaksi euroa per 200 litran säkki tai 10 €/m3.

Turkuun valmistuu poistotekstiilin jalostuksen pilot-laitos syksyllä 2020

HSY osallistuu Telaketju TEM -hankkeeseen, jossa kehitetään poistotekstiilien keräystä, lajittelua, materiaalien tunnistusta, uudelleenkäyttöä ja kierrätystä. Osana hanketta Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) valmistelee parhaillaan tekstiilien kiertotaloutta vauhdittavaa, testivaiheen jalostuslaitosta, jossa kotitalouksilta kerätty poistotekstiili jalostetaan mekaanisesti kierrätyskuiduksi. Myös muita Suomen kunnallisia jätelaitoksia on mukana hankkeessa.

Kierrätysmahdollisuuksia on monenlaisia, esimerkiksi laadukkaimmat kuidut voivat kelvata langan ja uusien vaatteiden valmistukseen. Lisäksi kierrätyskuidusta voidaan tehdä esimerkiksi komposiittituotteita ja eristemateriaalia. Kierrätystä tekeviä ja kierrätysmateriaaleista tuotteita valmistavia yrityksiä tarvitaan kuitenkin lisää.

• Olemme jo aloittaneet arvoketjupilotoinnit yritysten kanssa, LSJH:n kiertotalousasiantuntija ja hankkeen vetäjä Sini Ilmonen kertoo .

Myös HSY:n Sortti-asemilla kerätystä poistotekstiilistä materiaalina kierrätettävä osuus toimitetaan Turun pilot-laitokseen siltä osin kuin se soveltuu prosessiin.

Vaatteiden ja tekstiilin lajitteluohjeet HSY:n verkkosivuilla

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Lisätietoa tekstiilien kiertotaloutta edistävistä hankkeista ja Telaketju -verkostosta: www.telaketju.fi

Lisätietoa poistotekstiilin jalostuslaitoksesta

Asiantuntijoiden yhteystiedot:

HSY:n poistotekstiilin keräyksestä: käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, marjut.mantynen@hsy.fi, puh. 040 0609 493.

LSJH:n pilottilaitoksesta: Marko Kokkonen, marko.kokkonen@lsjh.fi, puh. 020 728 2180.

Telaketju-hankkeesta: kiertotalousasiantuntija ja hankkeen vetäjä Sini Ilmonen, sini.ilmonen@lsjh.fi, puh. 040 867 0139.

HSY jatkaa pientalojen päävesimittareiden vaihtoja 17.8.2020 alkaen3.8.2020 09:00:00 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY jatkaa omakoti-, rivi- ja paritalojen päävesimittareiden määräaikaisvaihtoja 17.8.2020 alkaen. Koronarajoitusten vuoksi pientalojen päävesimittareiden vaihdot jäivät maaliskuussa poikkeuksellisesti tauolle. HSY:n toimialueella on yhteensä yli 80 000 vesimittaria, joista vuosittain vaihdetaan noin 8 000. Pientalon vesimittarin kunto kannattaa myös tarkistaa itse vuosittain.