Sortti-asemilla testataan poistotekstiilien keräystä

Poistotekstiilin keräyskokeilu alkaa 1. marraskuuta. Tavoitteena on kehittää tekstiilijätteen kierrättämistä. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit.

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kokeilee käyttöön kelpaamattomien tekstiilien keräystä  Sortti-asemillaan kolmen kuukauden ajan 1.11.2019–31.1.2020. Materiaalia otetaan vastaan maksutta Sortti-asemien aukioloaikoina.

• Kokeilussa selvitämme keräyksen järjestämiseen ja lajitteluun liittyviä asioita sekä kerätyn materiaalin määrää ja laatua. Jatkamme poistotekstiilien keräystä Sortti-asemilla todennäköisesti kokeilun jälkeenkin, kun keräys- ja käsittelyketju saadaan toimivaksi, HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen kertoo.

Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit, kuten takit, housut, hameet ja paidat sekä lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat. Esilajittelu tehdään käsin, joten hygieniasyistä keräyksessä ei oteta vastaan alusvaatteita ja sukkia. Lajittelusta vastaavat kokeilun aikana Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus Oy, UFF ja Recci Oy.

• Tekstiilien kierrätys on vaativa prosessi, sillä materiaali pilaantuu helposti. Sitä joudutaan lajittelemaan käsin, kuljettamaan sekä välivarastoimaan. Tekstiilien kierrätettävyyden kannalta on tärkeää, että materiaali säilyy riittävän hyvänä koko käsittelyprosessin. Tästä syystä keräykseen ei oteta vastaan märkiä, haisevia tai homeisia tekstiilejä, Mäntynen selvittää.

Poistotekstiilin vastaanotto jatkuu todennäköisesti kaikilla HSY:n viidellä Sortti-asemalla myös kokeilun jälkeen, mutta käsittelyyn liittyvien kustannusten vuoksi maksullisena. Helmikuun alusta 2020 hinta on kaksi euroa per 200 litran säkki tai 10 €/m3.

Turkuun valmistuu poistotekstiilin jalostuksen pilot-laitos syksyllä 2020

HSY osallistuu Telaketju TEM -hankkeeseen, jossa kehitetään poistotekstiilien keräystä, lajittelua, materiaalien tunnistusta, uudelleenkäyttöä ja kierrätystä. Osana hanketta Lounais-Suomen Jätehuolto (LSJH) valmistelee parhaillaan tekstiilien kiertotaloutta vauhdittavaa, testivaiheen jalostuslaitosta, jossa kotitalouksilta kerätty poistotekstiili jalostetaan mekaanisesti kierrätyskuiduksi. Myös muita Suomen kunnallisia jätelaitoksia on mukana hankkeessa.

Kierrätysmahdollisuuksia on monenlaisia, esimerkiksi laadukkaimmat kuidut voivat kelvata langan ja uusien vaatteiden valmistukseen. Lisäksi kierrätyskuidusta voidaan tehdä esimerkiksi komposiittituotteita ja eristemateriaalia. Kierrätystä tekeviä ja kierrätysmateriaaleista tuotteita valmistavia yrityksiä tarvitaan kuitenkin lisää.

• Olemme jo aloittaneet arvoketjupilotoinnit yritysten kanssa, LSJH:n kiertotalousasiantuntija ja hankkeen vetäjä Sini Ilmonen kertoo .

Myös HSY:n Sortti-asemilla kerätystä poistotekstiilistä materiaalina kierrätettävä osuus toimitetaan Turun pilot-laitokseen siltä osin kuin se soveltuu prosessiin.

Vaatteiden ja tekstiilin lajitteluohjeet HSY:n verkkosivuilla

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat: www.hsy.fi/sorttiasemat

Lisätietoa tekstiilien kiertotaloutta edistävistä hankkeista ja Telaketju -verkostosta: www.telaketju.fi

Lisätietoa poistotekstiilin jalostuslaitoksesta

Asiantuntijoiden yhteystiedot:

HSY:n poistotekstiilin keräyksestä: käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, marjut.mantynen@hsy.fi, puh. 040 0609 493.

LSJH:n pilottilaitoksesta: Marko Kokkonen, marko.kokkonen@lsjh.fi, puh. 020 728 2180.

Telaketju-hankkeesta: kiertotalousasiantuntija ja hankkeen vetäjä Sini Ilmonen, sini.ilmonen@lsjh.fi, puh. 040 867 0139.

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi