Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Sortti-asemilla on kerätty poistotekstiiliä lähes vuoden ajan. Tekstiiliä on tuotu keräykseen lähes 120 000 kiloa eli noin 50 kuorma-autollista. Suurin osa asemalle tuodusta tekstiilistä voidaan viedä jatkojalostettavaksi uusien tuotteiden raaka-aineeksi, mutta peräti 30 prosenttia ei voida hyödyntää materiaalina.

- Sortti-asemille on tuotu vuoden aikana paljon hyvää tekstiiliä, joka voidaan kierrättää uusioraaka-aineeksi. Valitettavan paljon on myös märkää, homeista tai haisevaa tekstiiliä, jota ei voida käyttää. Olisikin erittäin tärkeää, että keräyslaatikkoon tuotaisiin vain puhtaat ja kuivat käyttökelvottomat vaatteet ja tekstiilit, toivoo HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen.

Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit, kuten takit, housut, hameet ja paidat sekä lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat. Tärkeätä on, että tekstiilit ovat kuivia, hajuttomia ja homeettomia, mutta niiden ei tarvitse olla pestyjä tai tahrattomia. Märkä ja homeinen tekstiili saattaa pilata suuren erän, joten niitä keräysastiaan ei saa tuoda. Keräykseen ei saa tuoda myöskään peittoja, tyynyjä, mattoja eikä alusvaatteita tai sukkia.

- Tekstiilien kierrätys on vaativa ja monivaiheinen prosessi ja on tärkeää, että materiaali säilyy riittävän hyvänä koko käsittelyprosessin, Mäntynen painottaa.

HSY esilajittelee kerätyn tekstiilin, jonka jälkeen se viedään Turkuun odottamaan jatkokäsittelyä. Lounais-Suomen Jätehuolto Oy käsittelee materiaalina hyödynnettäväksi kelpaavat poistotekstiilit pilottilaitoksessa Paimiossa kierrätyskuiduksi teollisuuden tarpeisiin.

Poistotekstiili maksaa Sortti-asemalle tuotuna 10 euroa kuutiolta tai kaksi euroa parinsadan litran säkiltä. Hinta on vain puolet sekajätteen hinnasta. Jätesäkki kannattaa jättää hieman vajaaksi, jotta se mahtuu paremmin poistotekstiilien keräyssäiliöön. Maksulla katetaan tekstiilin käsittelykuluja. Poistotekstiilin kierrättäminen on yksi lukuisista toimenpiteistä, joiden avulla HSY tavoittelee pääkaupunkiseudulla kotien jätteille 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä.

Hyväkuntoiset vaatteet ja kodintekstiilit kannattaa toimittaa suoraan Kierrätyskeskukselle tai muille vaatekerääjille, joiden kautta ne päätyvät vielä uudelleen käyttöön alkuperäisessä tarkoituksessaan.

Vaatteiden ja tekstiilin lajitteluohjeet löytyvät HSY:n verkkosivuilta.

Sortti-asemien sijainnit ja aukioloajat löytyvät verkkosivuilta www.hsy.fi/sorttiasemat

HSY:n käyttöpäällikkö Marjut Mäntynen, marjut.mantynen@hsy.fi, puh. 040 0609 493.

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA