Tampereen ammattikorkeakoulu

Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyysvalmiudet tarjolla Tampereen ammattikorkeakoulusta

Jaa
Murros sosiaali- ja terveysalalla on jo nostanut esille kasvavan tarpeen laadukkaalle palvelulle eri puolilla Suomea. Sosiaali- ja terveysalan toimijoiden resurssit vaihtelevat suuresti alueellisesti Suomessa. Syrjäseuduilla palveluja ei ole saatavilla samalla tavalla kuin suuremmissa kaupunkikeskittymissä. Kasvava palvelutarve lisää myös yrityspalvelujen kysyntää.
Opiskelun tarkoituksena on antaa opiskelijalle eväitä oman yritysidean kirkastamiseen ja uusia mahdollisuuksia urapolulle. Kuvassa yliopettajat Hannele Laaksonen (vas.) ja Marjo Räsänen sekä lehtori Minna Törnävä.
Opiskelun tarkoituksena on antaa opiskelijalle eväitä oman yritysidean kirkastamiseen ja uusia mahdollisuuksia urapolulle. Kuvassa yliopettajat Hannele Laaksonen (vas.) ja Marjo Räsänen sekä lehtori Minna Törnävä.

Tampereen ammattikorkeakoulun syksyn lisähakuun tuleva sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyteen keskittyvä YAMK-tutkinto on vastaus tähän tarpeeseen. Tutkinto on erittäin harvinainen Suomessa, sillä yrittäjyyden tutkinto on yleensä suunnattu pääasiassa vain liiketalouden alalle.

— Innovatiivista ajattelua tarvitaan tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan palveluissa, esimerkiksi etäpalveluiden suunnittelussa. Opiskelun tarkoituksena on antaa opiskelijalle eväitä oman yritysidean kirkastamiseen ja uusia mahdollisuuksia urapolulle, kertovat lehtori Minna Törnävä ja yliopettajat Hannele Laaksonen sekä Marjo Räsänen Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Tutkinto takeena osaamisen tasosta

Sosiaali- ja terveysala on lailla säädeltyä, joten koulutuksessa otetaan huomioon yrittäjyyteen liittyvät erityisvaatimukset, kuten yritystoiminnan näyttöön perustuvuus, lakisääteisyys ja kestävä kehitys. Tutkinto on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7) ja se painottuu yrittäjyyden johtamis- ja kehittämisosaamiseen ja mahdollistaa kansainvälisen liikkuvuuden. 

Tutkinto on tae osaamisen ja laadukkaan palvelun tasosta esimerkiksi palvelusetelin ostajalle. Tarvittavat palvelut voitaisiin ostaa yksityisiltä palveluntarjoajilta palvelusetelillä.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen toimijoiden kilpailu lisää puolestaan palvelujen laatua ja saatavuutta. 

— Palveluntuottajien lisääntyvä ja monipuolinen palvelutarjonta auttaisi hillitsemään hintoja ja yhdenvertaistamaan paikkakuntaeroja, sillä esimerkiksi työnohjaus tai terapiapalvelut etävastaanottoina voidaan järjestää pienemmillekin paikkakunnille, Laaksonen ja Törnävä sanovat.

Opiskelijan intressit henkilökohtaisessa opetussuunnitelmassa

Opiskelija voi suunnitella yrittäjyyteen painottuvan tutkinnon sisältöä pitkälti omien intressiensä mukaisesti. Sosiaali- ja terveysalan laajalta alueelta voi löytyä uusi urapolku mahdollisuuksineen esimerkiksi kevytyrittäjänä tai osapäiväyrittäjänä. Opiskelija voi myös valita opintoihinsa sosiaali- ja terveysalan johtajuus- tai kehittämisopintoja. Opiskelijat voivat tulla erilaisista työ- ja toimintaympäristöistä, joten heidän tietämystään ja alueellista tuntemustaan hyödynnetään ja laajennetaan oppimistehtävien avulla opintojen edetessä.

— TAMKin opettajilla on hyvät verkostot, kontaktoimme alueiden vastuuhenkilöitä ja tavoitamme yhteistyökumppaneita. Pyrimme pestaamaan koulutusohjelmaan vapaaehtoisuuteen perustuvat yrityskummit. Mentorointitapaamiset yrityskummien kanssa tarjoavat konsultointiapua uuden urapolun rakentamisessa, Räsänen kertoo.

— Ikäihmisten määrän kasvaessa erilaisten palvelujen tarve kasvaa entisestään, mikä avaa uusia mahdollisuuksia ja innovaatioita. Opiskelija voi tehdä opintoihinsa liittyvät oppimistehtävät palvellen omaa yrittäjyysintressiänsä esimerkiksi ikäihmisten hoiva- tai kuntoutuspalveluihin, Laaksonen, Räsänen ja Törnävä sanovat.

— Myös kansainvälisiä yrittäjyysopintoja voi valita tutkinnon osaksi esimerkiksi Avoimen korkeakoulun tai HUBSin kautta, vinkkaa Törnävä.

Tutkinto antaa vahvan perustan yrittäjyydelle, vaikka se ei velvoita yrityksen perustamiseen.

Sisäisen yrittäjyyden näkökulmaa tarvitaan myös julkisen sektorin sosiaali- ja terveyspalveluissa, joten tutkinto avaa näkökulmia uusien uramahdollisuuksien lisäksi.

Lisätietoja:

Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma

YAMK-lisähaku
Hakuaika 28.11.—8.12.2022

Minna Törnävä, sosiaali- ja terveysalan lehtori, Tampereen ammattikorkeakoulu
p. 050 4770 047, minna.tornava@tuni.fi

Hannele Laaksonen, sosiaali- ja terveysalan yliopettaja, Tampereen ammattikorkeakoulu
p. 040 6613 450, hannele.laaksonen@tuni.fi

Marjo Räsänen, sosiaali- ja terveysalan yliopettaja, Tampereen ammattikorkeakoulu
p. 050 3119 705, marjo.rasanen@tuni.fi


Kuva: Saara Lehtonen

Avainsanat

Kuvat

Opiskelun tarkoituksena on antaa opiskelijalle eväitä oman yritysidean kirkastamiseen ja uusia mahdollisuuksia urapolulle. Kuvassa yliopettajat Hannele Laaksonen (vas.) ja Marjo Räsänen sekä lehtori Minna Törnävä.
Opiskelun tarkoituksena on antaa opiskelijalle eväitä oman yritysidean kirkastamiseen ja uusia mahdollisuuksia urapolulle. Kuvassa yliopettajat Hannele Laaksonen (vas.) ja Marjo Räsänen sekä lehtori Minna Törnävä.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Tampereen ammattikorkeakoulu
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuntokatu 3
33520 TAMPERE

p. 0294 5222https://www.tuni.fi/tamk

Tampereen ammattikorkeakoulu on monialainen työelämäkorkeakoulu, joka vastaa työ- ja elinkeinoelämän muuttuviin osaamistarpeisiin tuottamalla parasta ammatillista korkeakoulutusta ja innovaatioita. Toimimme aktiivisessa yhteistyössä korkeakouluyhteisön ja työelämän kumppaneiden kanssa, kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Kärkiosaamisemme suuntautuu oppimisen edistämiseen, uusien teknologioiden hyödyntämiseen, ekologisiin innovaatioihin ja sosiokulttuurisiin haasteisiin. TAMKissa on yli 10 000 opiskelijaa ja vakituista henkilöstöä noin 700.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen ammattikorkeakoulu

Traumainformoitu työote opettaa kohtaamaan ihmisen ihmisenä8.5.2025 12:57:10 EEST | Tiedote

Traumainformoidun työotteen koulutuksessa opetellaan luomaan turvaa ja luottamusta sosiaali- ja terveysalan asiakas- ja työyhteisösuhteisiin. Sen sijaan, että keskityttäisiin trauman hoitoon, asiakkaalle annetaan tilaa tutkia, miten koettu trauma näyttäytyy senhetkisessä elämässä. ESR+-rahoitteisen Traumainformoitu työote -hankkeen tavoitteena on kehittää koulutusmalli, jonka sisältöjä on pilotoitu syksyllä 2024 ja keväällä 2025 koulutuskokonaisuuksissa neljän hyvinvointialueen työntekijöille.

Opiskelijoiden hyvinvointipalvelut tukevat kokonaisvaltaisesti jaksamista ja menestystä16.4.2025 10:52:32 EEST | Tiedote

Opiskelijoiden hyvinvointi on avain onnistuneisiin opintoihin. Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) tukee opiskelijoiden jaksamista ja opiskelukykyä kokonaisvaltaisesti tarjoamalla monipuolisia palveluita aina oppimisen tuesta mielenterveyspalveluihin ja vertaistukitoiminnasta liikuntamahdollisuuksiin. Jokainen opiskelija ansaitsee tulla kohdatuksi ja saada tarvitsemansa tuen, oli kyse sitten opinnoista, arjesta tai elämänmuutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye