Sosiaali- ja terveysjärjestöjen lomautusnäkymät yli viisinkertaistuneet alkuvuodesta – Jo 41 prosenttia järjestöistä on sulkenut toimipisteitään

Koronaepidemia on muuttanut sosiaali- ja terveysjärjestöjen tilannetta suuresti. Vielä tammi-helmikuussa vain kuusi prosenttia järjestöistä ennakoi kuluvalle vuodelle lomautuksia. Nyt määrä on jo yli viisinkertainen.

1: SOSTEn kysely Todennäköisyys lomautuksille ja irtisanomisille

SOSTEn jäsenjärjestöilleen tekemä kysely osoittaa, että valtakunnallisissa sosiaali- ja terveysjärjestöissä lomautukset ovat jo käynnistyneet. Jatkossa lomautuksiin arvioi päätyvänsä vielä useampi järjestö. Jo nyt 41 prosenttia järjestöistä on sulkenut toimintapisteitään, palvelujaan keskeyttänyt 30 prosenttia ja peräti 80 prosenttia on perunut kasvokkaiset ryhmä- ja vertaistukitapaamiset.

”Nämä ovat järjestökentällä niin isoja muutoksia, että väistämättä näillä tulee olemaan kielteisiä vaikutuksia niin järjestöjen henkilöstöön kuin avun ja tuen kohteina oleviin kansalaisiin”, sanoo SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Lomautukset koskevat etenkin palveluita tuottavia järjestöjä

Kyselyn mukaan maaliskuun lopussa jo kuusi prosenttia järjestöistä oli lomauttanut henkilöstöään. Tämän lisäksi peräti 26 prosenttia järjestöjohdosta piti lomautuksia todennäköisinä.

”Lomautusuhka koskee erityisesti palveluja, esimerkiksi leirejä, kuntouttavaa työtoimintaa ja sopeutumisvalmennusta, tuottavia järjestöjä”, kertoo tutkija Anne Eronen SOSTEsta.
”Palveluja tuottavista järjestöistä peräti 47 prosenttia on joko jo lomauttanut tai pitää lomautuksia todennäköisinä. Vastaava osuus muissa järjestöissä on 18 prosenttia. Lomautuksista kertoneet järjestöt ovat henkilöstömäärältään keskimäärin muita suurempia”, jatkaa Anne Eronen.

Näkövammaisten liitossa tappiota lähes miljoona euroa

Kelan kuntoutustoiminnan ja lähikuntoutuksen keskeytykset ovat johtaneet henkilöstön lomautuksiin. Näkövammaisten liitossa on laskettu, että tappio voi nousta tänä vuonna lähes miljoonaan euroon. Liitto on päättänyt, että irtisanomisia ei tehdä.
Lähtökohtaisesti toimintaa on muokattu tilanteeseen sopivaksi. Myös uusia tarpeita ja siten työtehtäviä on poikkeustilanteessa syntynyt. Kaikkia toimintoja, kuten kuntoutusta, ei ole kuitenkaan mahdollista sopeuttaa etätyöskentelyyn.

”Näkövammaiskuntoutusta on tärkeää olla tarjolla jatkuvasti. Monille näkövammaisille palvelut ovat välttämättömiä, jotta he voivat esimerkiksi jatkaa työskentelyään työpaikoillaan. Meillä on suuri huoli Kelan suosituksista, koska kaikessa kuntoutuksessa etäkuntoutus ei ole mahdollista", kertoo Näkövammaisten liiton toimitusjohtaja Jukka Tahvanainen.

”Kuntoutustoiminnan keskeytyksellä on hyvin suuret vaikutukset näkövammaisten arjen elämään ja hyvinvointiin. On myös muistettava, etteivät toiminnan alasajo ja uudelleen käynnistäminen tapahdu hetkessä. Lisäksi meillä on tietenkin huoli siitä, miten asiakkaamme reagoivat tilanteeseen, miten he jatkossa tulevat kuntoutukseen ja missä aikataulussa esimerkiksi Kela tekee uusia kuntoutuspäätöksiä. Koko koronatilanteessa on arvioitava vahvasti myös epidemian sosiaaliset vaikutukset ja jarrutettava syrjäytymis- ja eriarvoistumisen kierrettä”, sanoo Tahvanainen.

Irtisanomisia tulee välttää

Sosiaali- ja terveysjärjestöt tavoittavat haavoittuvissa elämäntilanteissa eläviä ihmisiä. Poikkeustilanteessa tarvitaan järjestöjen erityistä asiantuntemusta omista kohderyhmistään ja järjestöjen kykyä mukauttaa toimintaansa yllättävissä tilanteissa.

”Kyselyn valossa on myönteistä, että järjestöt eivät näytä sopeuttavan heikentynyttä taloutta toistaiseksi irtisanomisten kautta. Maalis-huhtikuun taitteessa irtisanomisia piti todennäköisenä vain viisi prosenttia järjestöistä. Jotta tilanne ei huonone tästä, on valtion yrityksille tarjoamat taloudelliset tukitoimet ulotettava myös järjestöjen palvelutoiminnan rahoittamiseen”, vaatii SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Vertti Kiukas, SOSTEn pääsihteeri, 040 592 4287
Anne Eronen, SOSTEn tutkija, 040 6789 441
Jukka Tahvanainen, Näkövammaisten liiton toimitusjohtaja, SOSTEn hallituksen puheenjohtaja, 040 900 4875

Koronaepidemian vaikutuksia kartoittavan kyselyn toteutti SOSTE. Vastaukset koottiin 26.3–1.4.2020 SOSTEn jäsenjärjestöiltä, jotka ovat valtakunnallisia sosiaali- ja terveysjärjestöjä. Kyselyyn vastasi 140 järjestöä, mikä on 61 prosenttia kyselyn saaneista.
Alkuvuoden 2020 tulokset ovat ennakkotietoja SOSTEn Järjestöbarometri 2020 -kyselystä, johon vastasi 107 valtakunnallista sosiaali- ja terveysjärjestöä 7.1–10.2.2020.

1: SOSTEn kysely Todennäköisyys lomautuksille ja irtisanomisille
2: SOSTEn kysely Lomautusten todennäköisyys eri järjestöissä
3: SOSTEn kysely Poikkeustilan vaikutuksia järjestöissä

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri 2020: Korona vahvisti kolmannen sektorin roolia viranomaistoiminnan kumppanina3.7.2020 08:00:00 EESTTiedote

Tuore Sosiaalibarometri 2020 osoittaa, että muun muassa seurakuntien, järjestöjen ja kansalaisten omalla aktiivisuudella oli tärkeä rooli kevään koronaponnisteluissa. Viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyö toimi Sosiaalibarometrin mukaan erinomaisesti. Vastauksissa korostettiin erityisesti kolmannen sektorin toimijoiden nopeutta, ketteryyttä ja aitoa auttamisen halua.

Ennakkotieto Sosiaalibarometri 2020: Kävelykokouksia ja perheiden kanssa ulkoilua – korona mullisti sosiaalityön asiakkaiden palvelua17.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronaepidemia näkyy sosiaalityön asiakkailla yksinäisyytenä sekä talouden- ja elämänhallinnan ongelmina. Tuoreen Sosiaalibarometrin mukaan eniten sosiaalityöntekijöitä huolettavat tukea tarvitsevat lapsiperheet, nuoret ja ihmiset, joiden elämäntilanteessa on monia ongelmia. Kasvokkaisten tapaamisten estyminen johti siihen, että asiakkaisiin on pidetty yhteyttä tavanomaisesta poikkeavilla tavoilla. Lisäksi käyttöön on otettu uusia ratkaisuja ruoka- ja asiointiapuun. Koronaepidemia vaikeuttaa sosiaalityön asiakkaiden asiointia, kun palveluita keskeytettiin ja siirrettiin esimerkiksi verkkoon. Moni sosiaalityössä asioiva jäi varsin neuvottomana kotiin. Sosiaalityöntekijöiden mukaan asiakkaiden keskeisin ongelma koronaepidemian aikana on yksinäisyys, jonka nosti esiin jopa 45 prosenttia vastaajista. Myös asiakkaiden taloudelliset ja elämänhallinnan ongelmat huolettavat vastaajia. Jäävätkö korona-ajan uudet tukitoimet pysyviksi? Sosiaalityössä tilanteeseen reagoitiin tehostamalla kotiin ta

Järjestöt tarvitsevat tarkempia ohjeita – Ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien lähitoiminta pysyy kiinni16.6.2020 09:10:46 EESTTiedote

SOSTE selvitti kesäkuun alussa, miten lähitoimintojen hallittu avaaminen on onnistunut järjestöissä 1.6. muutettujen koronarajoitusten jälkeen. Pääsääntöisesti vastaajat olivat erittäin tyytyväisiä viranomaisten ohjeistuksiin. Peräti 71 prosenttia vastasi, että viranomaisten ohjeistukset olivat riittäviä. SOSTEssa ollaan kuitenkin hyvin huolestuneista ikäihmisten ja riskiryhmiin kuuluvien lähitoiminnan tulevaisuudesta. Suurin osa näistä lähitoiminnoista pysyy edelleen kiinni. Kiinni pysyvät myös toimintamuodot, joissa vapaaehtoisina toimivat yli 70-vuotiaat. ”Kyselyn perusteella yli 70-vuotiaille ja riskiryhmille suunnattua toimintaa ei ole juuri avattu. Järjestöjen on tällä hetkellä mahdoton edes harkita toiminnan avaamista, koska ei ole mitään tietoa, että millä ehdoilla lähitoiminnassa voidaan toimia riskiryhmiin kuuluvien kanssa”, sanoo SOSTEn järjestöpäällikkö Riitta Kittilä. ”Tilanne näyttää nyt siltä, että ikäihmisten yhteiset aktiviteetit on peruttu siihen saakka, kunnes korona

Ennakkotieto Sosiaalibarometri 2020: Koronaepidemia kärjistänyt toimeentulo-ongelmia8.6.2020 06:00:00 EESTTiedote

Taloudelliset ongelmat, kuten ruoka-avun tarve ja velkaongelmat, ovat sosiaalityöntekijöiden arvioiden mukaan lisääntyneet koronaepidemian aikana, selviää Sosiaalibarometri 2020 -julkaisusta. 73 prosenttia sosiaalityöntekijöistä arvioi ruoka-avun tarpeen lisääntyneen ja reilut 40 prosenttia sanoo vuokrarästien ja muiden velkaongelmien yleistyneen poikkeustilan aikana.

SOSTE vaatii oikeuskansleria selvittämään, miksi Business Finland on rajannut säätiöt ja yhdistykset koronatukien ulkopuolelle7.5.2020 09:59:01 EESTTiedote

Suomessa on noin tuhat yhdistystä ja säätiötä, jotka tuottavat sosiaali- ja terveyspalveluja liiketoiminnan muodossa. Tältä osin ne toimivat markkinoilla samalla tavoin kuin yhtiömuotoiset palveluntuottajat. Koronaepidemian vuoksi talousvaikeuksiin ajautuneet toimijat ovat tiedustelleet Business Finlandilta mahdollisuutta hakea liiketoiminnan kehitysrahoitusta koronaepidemian aiheuttamassa häiriötilanteessa. Järjestöjen saama yksiselitteinen vastaus on, että rahoitusta ei myönnetä yhdistyksille ja säätiöille.