Sosiaalibarometri 2021: Marinin hallituksen sote-uudistus saa edeltäjiään myönteisemmän vastaanoton sosiaali- ja terveysjohtajilta

Tuoreen Sosiaalibarometri 2021 mukaan eduskunnan käsittelyssä oleva sote-uudistus saa sosiaali- ja terveysjohtajilta myönteisemmän arvion kuin mikään aiemmista sote-esityksistä vuosina 2016–2019. Yli puolet vastaajista piti Marinin hallituksen uudistusesitystä erittäin hyvänä tai hyvänä ja vain kuusi prosenttia huonona tai erittäin huonona.

Myönteisimmin suhtauduttiin sote-uudistuksen mahdollisuuksiin turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sote-palvelut sekä palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantumiseen. Kaikkein kriittisimmin sosiaali- ja terveysjohtajat suhtautuivat kustannusten hallintaan, jonka uskoi toteutuvan melko hyvin tai hyvin vain joka kuudes ja melko huonosti tai huonosti vajaa puolet vastaajista.

”Kustannusten nousun hillintä koettiin haastavaksi toteuttaa myös edellisessä sote-uudistusesityksessä. Marinin hallituksen esitys on edellistä yksinkertaisempi, mikä selittänee, miksi se saa edeltäjiään myönteisemmän vastaanoton”, toteaa SOSTEn erityisasiantuntija Minttu Ojanen.

Valtaosa vastaajista arvioi uudistuksen kehittyneen myönteisempään suuntaan edellisvuosista. Esimerkiksi selkeämpään sote-hallintoon, palvelujen selkeyttämiseen asiakkaan kannalta ja palvelujen integraatioon luotti nyt edellisvuosia suurempi osuus.

”Vaikka sosiaali- ja terveysjohtajien yleisarvio sote-uudistuksesta on hyvä, niin kyllä sieltä vielä korjattavaa löytyy. Epäilevimmin suhtaudutaan lähipalvelujen turvaamiseen ja sosiaalipalvelujen kustannustehokkuuteen. Kaiken lisäksi palvelujen kehittäminen on hyytynyt ja myös arvio asukkaiden osallistumismahdollisuuksista on heikentynyt Sipilän hallituksen mallista. Uudistuksen onnistuminen edellyttää, että tulevilla hyvinvointialueilla osallistamisen keinot otetaan laajasti käyttöön nimenomaan asiakasnäkökulman vahvistamiseksi”, vaatii SOSTEn johtaja Anne Knaapi.

Lähes kolme neljästä (72 %) sosiaali- ja terveysjohtajasta arvioi, että sote-uudistuksen pitkittyminen on vaikuttanut palvelujen kehittämiseen omalla alueella. Hieman alle puolet vastaajista kertoi sote-uudistuksen pitkittymisen johtaneen joidenkin ratkaisujen siirtämiseen tai perumiseen ja runsas neljäsosa taas tiettyjen ratkaisujen kiirehtimiseen.

Terveydenhuollon maksukattojen yhdistämiselle laaja kannatus

Tuoreessa Sosiaalibarometrissä sosiaali- ja terveysjohtajista peräti kolme neljästä kannattaa maksukattojen yhdistämistä ja tason alentamista. Maksukattojen yhdistämisellä helpotettaisiin etenkin paljon sairastavien ja pienituloisten tilannetta.

”Yhdistämällä nykyiset maksukatot lääkkeissä, palveluissa ja terveydenhuollon matkoissa sekä samalla alentamalla yhteisen maksukaton tasoa helpotettaisiin merkittävästi monien terveyden ja taloushuolien kanssa painivien kansalaisten elämää. Olemme SOSTEssa ehdottaneet, että yhteinen maksukatto sidottaisiin takuueläkkeen tasoon”, kertoo SOSTEn edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti.

Sosiaalibarometri 2021 julkaistaan viidessä osassa maalis-kesäkuun aikana. Tulokset koottiin tammi-helmikuun taitteessa 2021 sähköisellä kyselyllä.
13.4.2021 julkaisu perustuu 92:n sosiaali- ja terveysjohtajan vastaukseen. Vastaukset tulevat 81 eri kunnasta tai yhteistoiminta-alueelta. Näihin alueisiin kuuluu 172 kuntaa ja siten vastaukset kattavat 59 prosenttia Manner-Suomen kunnista.

Lue Sosiaalibarometri 2021 sivulla: soste.fi/sosiaalibarometri.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

117 järjestöä vetoaa hallitukseen - Järjestörahoituksen tulevaisuus on turvattava nyt16.4.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

Rahapelitoiminnan tuotot laskevat. Sillä on suuri merkitys sosiaalisen hyvinvoinnin ja terveyden, liikunnan ja nuorison, kulttuurin ja taiteen sekä tieteen toimintaedellytyksille. Yhteensä 117 sosiaali- ja terveysalan järjestöä jättivät tänään hallitukselle vetoomuksen, jotta järjestötoiminnan tulevaisuus ratkaistaan ensi viikon hallituksen puoliväliriihessä kestävästi ja järjestöjen autonomiaa kunnioittaen.