Sosiaalipalvelualan TES-neuvottelut jatkuivat

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin 20.3.2020 Soten (ent. TSN), JHL:n, Talentian ja Allianssin kanssa.

Neuvotteluissa keskityttiin erityisesti palkkausjärjestelmän kehittämiseen HALIn uuden esityksen pohjalta. Myös TES-kokonaisuuden muita asioita käsiteltiin.

Koronatilanteessa tarvitaan vakauttavaa ratkaisua

HALI pitää tärkeänä, että koronapandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana työehtosopimusratkaisu saavutettaisiin sopimuskauden puitteissa.

- Nyt on erityisen tärkeää antaa kriittisen alan työntekijöille rauha keskittyä koronaepidemian hoitoon ja varmistaa talousvaikeuksissa olevien työnantajien toiminnan jatkuminen, toteaa HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

Neuvottelut jatkuvat tiistaina 24.3.2020.

Lisätietoja:

Tuomas Mänttäri

työmarkkinajohtaja

040 571 2330 / tuomas.manttari@hyvnivointiala.fi

HALI ry: STM oikeilla linjoilla suojamateriaalien korvausasiassa2.7.2020 14:57:17 EESTTiedote

STM julkaisi 30.6.2020 Kuntainfon, jossa se otti kantaa koronavirukselta suojautumisen aiheuttamien kustannusten korvaamiseen. Ministeriön näkemyksen mukaisesti kuntien ja kuntayhtymien pitäisi korvata myös yksityisen sektorin toimijoille koronapandemialta suojautumisen kustannuksia. STM esittää, että tarvittaessa sopimuksia on avattava ja asiasta on neuvoteltava paikallisesti. Ministeriö muistuttaa tiedotteessaan, että kunnat saivat valtion neljännessä lisätalousarviossa tukea 1,4 miljardia euroa, josta osa sisältää myös suojainkustannuksia.

Suun terveydenhuolto jätettiin turhaan kustannustuen toimialalistauksen ulkopuolelle29.6.2020 13:28:34 EESTTiedote

Suun terveydenhuollon palvelut ovat ilmeisimpien ja suurimpien kärsijöiden joukossa koronakriisissä. Ei-kiireellistä hammashoitoa on lykätty viranomaissuositusten mukaisesti, mikä on pienentänyt suun terveydenhuollon palvelujen liikevaihtoa hyvin merkittävästi. Perjantaina 26.6.2020 hyväksytystä yritysten yleistä kustannustukea koskevasta asetuksesta löytyy satoja toimialoja, mutta ei hammaslääkäripalveluja.

Rahat hoivamitoituksen nostoon varmistettava24.6.2020 13:24:50 EESTTiedote

Laki hoivahenkilöstön vähimmäismitoituksesta eli seitsemän työntekijää kymmentä vanhusta kohden on tulossa täysimääräisesti voimaan siirtymäajan jälkeen vuoden 2023 huhtikuussa. Hyvinvointiala HALI, lainsäädännön arviointineuvosto ja useat muut lausujat ovat koko ajan edellyttäneet, että hoitajamitoituksen uudistamiseen tarvittavan rahoituksen ja henkilöstöresurssin on oltava riittävä. Mitoitus ei voi nousta vielä elokuussa, kuten hallituksen alkuperäinen tarkoitus oli.