Sosiaalipalvelualan TES-neuvottelut jatkuivat

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusneuvotteluja jatkettiin 20.3.2020 Soten (ent. TSN), JHL:n, Talentian ja Allianssin kanssa.

Neuvotteluissa keskityttiin erityisesti palkkausjärjestelmän kehittämiseen HALIn uuden esityksen pohjalta. Myös TES-kokonaisuuden muita asioita käsiteltiin.

Koronatilanteessa tarvitaan vakauttavaa ratkaisua

HALI pitää tärkeänä, että koronapandemian aiheuttaman poikkeustilan aikana työehtosopimusratkaisu saavutettaisiin sopimuskauden puitteissa.

- Nyt on erityisen tärkeää antaa kriittisen alan työntekijöille rauha keskittyä koronaepidemian hoitoon ja varmistaa talousvaikeuksissa olevien työnantajien toiminnan jatkuminen, toteaa HALIn työmarkkinajohtaja Tuomas Mänttäri.

Neuvottelut jatkuvat tiistaina 24.3.2020.

Lisätietoja:

Tuomas Mänttäri

työmarkkinajohtaja

040 571 2330 / tuomas.manttari@hyvnivointiala.fi

Hyvinvointiala HALI: Työntekijöiden koronatestit korvattava valtion varoista5.4.2020 14:02:46 EESTTiedote

Työntekijöiden laaja testaaminen koronavirukselta on erittäin tärkeää kansalaisten suojelemiseksi. Etusijalla ovat palveluammateissa olevat työntekijät, esimerkiksi sote- ja suojelualoilla työskentelevät. Testaus pitäisi tehdä heti, jos on pienikin epäily tartunnasta. Mitä nopeammin saamme parannettua testien kattavuutta, sitä nopeammin voimme purkaa liikkumisrajoituksia ja pääsemme palaamaan normaaliin arkeen. Koronatestien korvaaminen valtion varoista on perusteltua.

Koronakriisistä selvitään vain yhteistyöllä3.4.2020 10:47:48 EESTTiedote

Suomalaisissa asumispalvelua ja ympärivuorokautista hoitoa ja kuntoutusta tarjoavissa kodeissa asuu noin 85 000 ihmistä. Näistä hauraista vanhuksista, vammaisista ja lapsista noin puolet on julkisen ja puolet yrityksen tai järjestön asiakkaita. On kuitenkin väistämätöntä, että osa suomalaisista ja Suomessa asuvista sairastuu toimenpiteistä huolimatta vakavasti. Koko toimiala tekee kaikkensa, ettei näin tapahtuisi. Virallisesta tiedottamisesta tartuntoihin liittyen vastaavat sairaanhoitopiirit.