Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry: EI lukukausimaksuille!

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry on tyrmistynyt Vihriälän työryhmän ehdotuksesta ottaa käyttöön lukukausimaksut ja vaatii hallitusta torjumaan ehdotuksen.

"On pöyristyttävää, että työryhmä vaatii samassa yhteydessä suomalaisten osaamisen nostamista ja esittää kaikille lukukausimaksuja. On positiivista, että koulutukseen panostaminen nähdään taloutta tehostavana toimena, mutta ei ole oikein, että opiskelijat joutuvat maksajiksi. Tämä asettaa jo muutenkin niukalla toimeentulolla elävät opiskelijat epätasa-arvoiseen asemaan sosio-ekonomisen taustan eroavaisuuksien kautta”, SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen huomauttaa.

Kevään koronapandemia on tuonut entistä vahvemmin esiin hyvinvointivaltion tärkeyden - esimerkiksi julkinen terveydenhuolto on tehokas toimija pandemiatilanteessa. Myös maksuton koulutus on keskeinen osa hyvinvointivaltiota ja koulutuksellista tasa-arvoa.

“Tämä vuosi on toki poikkeuksellinen ja hallitus on vaikeassa tilanteessa pyrkiessään hyviin päätöksiin koko yhteiskunnan kannalta. Vetoamme kuitenkin pääministeri Sanna Mariniin ja tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kososeen: hyvinvointivaltiotamme tulee kehittää entistä paremmaksi, eikä romuttaa sitä lyhytnäköisillä päätöksillä, jotka uhkaavat yhteiskuntamme keskeisiä arvoja”, Miettinen korostaa.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis