SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

SOSTE: Budjetissa sosiaaliturvan riittävään tasoon on pitkä matka – terveysperusteisessa verotuksessa vielä kirittävää

Parannukset perusturvaan, pienituloisten eläkeläisten toimeentuloon ja lapsiperheiden taloudelliseen asemaan vastaavat SOSTEn vaatimuksia, mutta edelleen on paljon tehtävää.

“Viime vuosien perusturvan heikon kehityksen valossa on erittäin hyvä asia, että sosiaaliturvaa parannetaan, mutta matkaa riittävään tasoon on edelleen. Sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistus on aloitettava ripeästi”, muistuttaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas

SOSTEn näkökulmasta kunnille osoitettavat määrärahat varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen pienentämiseen ja varhaiskasvatusoikeuden laajentamiseen ovat tärkeitä hyvinvointi-investointeja. Ryhmäkokojen pienentäminen edistää jokaisen lapsen yksilöllistä ja lapsiryhmän tarpeenmukaista kohtaamista sekä lisää lasten fyysistä turvallisuutta. Esitys edistää myös henkilöstön työssä jaksamista.

Järjestöjen palkkatuen katon poistaminen auttaa heikossa työmarkkina-asemassa olevia

SOSTE on tyytyväinen, että järjestöjen työllistämiseen tarkoitetusta palkkatuesta poistettiin siinä ollut enimmäismäärä. Tämä on ollut SOSTEn pitkäaikainen tavoite, sillä se parantaa heikossa työmarkkina-asemassa olevien mahdollisuuksia työllistyä.

Työllisyydenhoidossa hallitus lisää resursseja sekä palkkatukeen että TE-palveluihin. SOSTE huomauttaa, että palkkatuen osalta määrärahan lisäyksen lisäksi on pidettävä huoli siitä, että resurssit tulevat tehokkaasti käytettyä. Viime vuosina määrärahoja on jäänyt vuosittain käyttämättä.

“On tärkeää, että lisäpanostukset TE-palveluihin johtavat siihen, että työttömille on tarjolla enemmän aidosti yksilöllistä palvelua. Siten ihmisten vaihtuviin tarpeisiin löydetään nopeasti oikeanlaiset ratkaisut”, toivoo pääkonomisti Jussi Ahokas

Lisäveroja sokerille, suolalle ja rasvalle?

SOSTE kiittelee muutoksista sekä tupakka- että virvoitusjuomaverotukseen. Terveysperusteisista veromuutoksista kiristykset eivät kuitenkaan ole riittäviä.

“Yksittäisiin elintarvikkeisiin kohdistetuista veroista pitäisi siirtyä laajempaan terveysperustaiseen verottamiseen mahdollisimman nopeasti. Tupakka- ja alkoholiveron korotuksia on jatkettava läpi hallituskauden”, vaatii Vertti Kiukas

Maailman terveysjärjestö (WHO) on suositellut ottamaan käyttöön lisättyyn sokeriin, suolaan ja tyydyttyneeseen rasvaan kohdistuvan haittaveron käyttöönottoa väestön terveiden elintapojen tukemiseksi. SOSTE kannustaa hallitusta laajentamaan haittaveroa pikaisesti, sillä sen käyttöönotto tuottaisi mittavia terveyshyötyjä myös Suomessa.

“Jatkossa myös suolan, kaiken lisätyn sokerin ja tyydyttyneiden rasvojen käyttöä elintarvikkeissa tulisi verottaa, ja tällaisen verouudistuksen valmistelu tulisi käynnistää välittömästi”, vaatii Kiukas

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
Yliopistonkatu 5

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Lue lisää julkaisijalta SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

SOSTEn laskelmat: Näin sosiaaliturvan kumuloituvat leikkaukset vaikuttavat käteen jääviin tuloihin – köyhyys lisääntyy18.9.2023 08:18:54 EEST | Tiedote

SOSTEn tuoreet laskelmat osoittavat, että hallituksen suunnittelemat indeksijäädytykset sekä työttömyysturvaan ja asumistukeen kohdistuvat leikkaukset lisäävät köyhyyttä. Pienituloisten määrä tulee kasvamaan vuonna 2024 noin 40 000 henkilöllä. Heistä noin 12 700 on lapsia. Ensisijaisten etuuksien leikkaukset kasvattavat toimeentulotuen saajien määrää noin 47 000 henkilöllä. Toimeentulotuki on kaikkein byrokraattisin etuus ja siihen liittyy suurimmat kannustinloukut.