SOSTE: Budjettiriihestä odotettiin enemmän investointeja osaamiseen ja työllisyyden vahvistamiseen – myös terveysperusteisen verotuksen kehittäminen jäämässä torsoksi

Hallitus kävi neuvottelut vuoden 2022 valtion talousarviosta suotuisissa talousnäkymissä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n mukaan hallitus ei käyttänyt talouspolitiikan liikkumavaraa parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt olisi pitänyt investoida tarvelähtöisiin työllisyyspalveluihin ja osaamisen vahvistamiseen paljon voimakkaammin, kuin mihin hallitus oli valmis. Myös terveysperusteisen verotuksen eteneminen on jäämässä vähäiseksi.

Hallituksen panostukset työllisyyteen ja osaamiseen eivät ole tarpeeksi kunnianhimoisia

Työmarkkinoiden polarisaatio on tällä hetkellä suuri haaste. Pitkäaikaistyöttömyys on noussut suhdanteen paranemisesta huolimatta. Osaavan työvoiman riittävyys on myös muodostumassa aidoksi ongelmaksi. Hallitus teki suomalaisessa keskusteluilmapiirissä vaikean, mutta hyvin perustellun ja oikeudenmukaisen ratkaisun olla tekemättä uusia sosiaaliturvaleikkauksia työllisyyden parantamisen nimissä. Sen sijaan päätökset tuottavuuden nostamisesta osaamiseen ja hyvinvointiin panostamalla olisivat saaneet olla rohkeampia.

”Työmarkkinoiden polarisaation torjunnassa kohdennetut tarvelähtöiset toimet ovat kaikki kaikessa. Heikommassa työmarkkina-asemassa olevien tukeminen oikeanlaisilla ja oikea-aikaisilla palveluilla on edelleen keskeistä.”, muistuttaa SOSTEn pääekonomisti Jussi Ahokas.

Hallitus on lisäämässä työvoimapalveluiden resursseja ja panostaa osatyökykyisten työllistämiseen, mutta edelleenkään tarvelähtöistä tukea ei tule olemaan tarjolla kaikille sitkeästi työttöminä oleville. Myös nopeavaikutteiset toimet työvoiman saatavuuden parantamiseksi jäivät hallituksen esityksessä vähäisiksi.

Varsinaisia uusia panostuksia inhimilliseen pääomaan ei tehty. Nopeammin osaamistasoon vaikuttavia panostuksia koulutustarjonnan laajentamiseksi ei nähty, vaikka Suomi on jäämässä hallituksen asettamasta koulutustasotavoitteesta. Kiireellisen sote-alan koulutuksen lisäämisen sijaan rajoituttiin asiaa koskevan ohjelman käynnistämiseen.

Terveysperusteinen verotus edistyy vain vähän

SOSTE on tyytyväinen, että sote-järjestöjen pitkään ajamaa terveysveroa aletaan valmistella vaiheittain. Tämä on merkittävä periaatepäätös kansanterveyden edistämiseksi. Harmillista kuitenkin on se, että ensi vaiheessa se tarkoittaisi pelkän virvoitusjuomaveron muuttamista terveysperusteiseen suuntaan.

“Vasta toisessa vaiheessa on tarkoitus valmistella veromallia, jolla olisi laajempi veropohja ja jossa veropohjaa laajennettaisiin muihin tuoteryhmiin. Virvoitusjuomaveron muuttaminen terveysperusteisempaan suuntaan tehdään vasta vuonna 2023 ja terveysveron laajennuksen valmistelun ajankohta jätettiin kokonaan avoimeksi”, harmittelee SOSTEn yhteiskuntasuhdepäällikkö Ulla Kiuru.

Oikein kohdennettu ja porrastettu vero, joka iskee sokeriin, suolaan ja kovaan rasvaan, olisi todellinen terveysteko. “Epäterveellinen ruokavalio lisää väestön sairastavuutta ja aiheuttaa kustannuksia sekä yksilöille että yhteiskunnalle erityisesti julkisen terveydenhuollon menojen kasvuna. Tähän haasteeseen pitää tarttua ripeämmin”, Kiuru jatkaa.

Ilmastopaketti vahvistaa vihreää kasvua ja tulevaisuuden hyvinvointia

SOSTE on tyytyväinen panostuksista vihreään kasvuun, joilla paitsi edistetään hiilineutraalia yhteiskuntaa, myös mahdollistetaan hyvinvointia tulevaisuudessa.

Päätökset sisältävät kannusteita konkreettisiin ilmastotekoihin, kuten sähköautojen hankintaan ja energiaremontteihin, joita myös SOSTE nosti esille omissa tavoitteissaan.

"SOSTE pitää erityisen tärkeänä, että hallitus tulee myös seuraamaan ja arvioimaan ilmastotoimien vaikuttavuutta, mikä on keskeinen osa uskottavaa ilmastopolitiikkaa,” SOSTEn ilmastopolitiikan ja kestävän kehityksen erityisasiantuntija Simo Rissanen korostaa.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 240 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yli 70 muuta toimijaa. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTEn hallitus: Kustannustason nousu uhkaa järjestöjen apua ja tukea – toiminta-avustuksiin tarvitaan indeksikorotus15.6.2022 09:10:00 EEST | Tiedote

Yleinen kustannustason nousu uhkaa sosiaali- ja terveysjärjestöjen toimintaa. Järjestöjen kustannuksista 4/5 muodostuu työsuhteissa olevien ihmisten palkoista. Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat jo tehostamassa esimerkiksi kiinteistöjen käyttöä ja hallintoa, mutta näistä syntyvät säästöt eivät riitä. Työehtosopimusten perusteella nousevien palkkojen ja esimerkiksi palveluiden ja matkakulujen kallistuessa ensi vuodelle suunniteltu valtionavustusten taso ei riitä nykyisen laajuiseen järjestötoimintaan. Järjestöjen tarjoaman tuen ja avun turvaamiseksi tarvitaan toiminta-avustuksiin kustannustason nousua vastaava indeksikorotus vuodelle 2023. SOSTE esittää, että ellei asiaa voida muutoin ratkaista tarvittaessa hankeavustuksia vähennetään, jotta järjestöjen perustoiminta varmistetaan. Lisäksi pitää huolehtia siitä, että avustuskäytäntöjä kehitetään sujuvampaan ja autonomisempaan suuntaan, jotta järjestöt voivat käyttää niille myönnettyjä avustuksia tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti ilma

Hiilineutraali Suomi voidaan toteuttaa sosiaalisesti oikeudenmukaisesti – Vasta hintojen kallistuminen nosti energiahaavoittuvuuden puheenaiheeksi13.6.2022 15:44:55 EEST | Tiedote

Ilmastopolitiikka koskettaa kaikkia suomalaisia. Siirtyminen kohti hiilineutraalia Suomea vaatii isoja toimia ja muutoksia, jotka näkyvät myös suomalaisten arjessa. SOSTEn maksuton webinaari pureutuu ilmastonmuutoksen oikeudenmukaisuuteen. Miten varmistetaan, että ilmastopolitiikkaa toteutetaan sosiaalisesti oikeudenmukaisesti ja kaikki pidetään muutoksessa mukana?

Vaikuttava kuntoutus säästää rahaa –kuntoutustoimijoiden verkosto vaatii Suomeen kuntoutustakuuta30.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yli 100 toimijan Kuntoutusverkosto muistuttaa, että hyvin suunniteltu ja toteutettu kuntoutus säästää tulevaisuuden menoja. Vaikuttava kuntoutus vahvistaa ihmisten osallisuutta, terveyttä, arjessa pärjäämistä ja työ- ja toimintakykyä sekä nostaa työllisyysastetta. Kuntoutuksella on myös keskeinen merkitys parantumattomasti sairaan ja pysyvästi vammautuneen elämänlaadulle.

Sosiaalibarometri: Hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ vaarassa hyvinvointialueilla – osa ihmisistä jäämässä katveeseen12.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Tuoreen Sosiaalibarometrin 2022 mukaan peräti kolmannes kuntien sote-johtajista ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattoreista näkee riskin, että joidenkin väestöryhmien hyvinvointia ja terveyttä edistävä työ heikkenee hyvinvointialueiden käynnistyessä. 2023 alussa vastuu hyvinvointia ja terveyttä edistävästä työstä jakautuu kuntien ja hyvinvointialueiden kesken. Vastaajien mukaan vastuunjako ja yhteistyön rakentuminen käytännössä ovat vielä epäselvät.

Järjestöbarometri 2022: Sosiaali- ja terveysjärjestöt ovat huolissaan riippumattomuudestaan – “Riippumaton kansalaisyhteiskunta on demokratian ja avoimen yhteiskunnan perusta”9.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallisista sosiaali- ja terveysjärjestöistä 71 prosenttia on huolissaan järjestöjen autonomian tulevaisuuden näkymistä. Vaikka nykytilanne nähdään varsin hyvänä, selvä enemmistö järjestöistä tunnistaa autonomiaansa eli riippumattomuuttaan uhkaavia riskejä. Tieto käy ilmi SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n tammi-helmikuussa tekemän Järjestöbarometri-kyselyn ennakkotiedoista. Järjestöbarometri 2022 julkaistaan lokakuussa.