SOSTE esittää lähes 3 miljardin euron hyvinvointi-investointeja EU:n elpymisrahoista

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry vaatii, että EU:n elpymis- ja palautumisvälineen rahat käytetään sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Tämä edellyttää rakenteita muuttavia hyvinvointi-investointeja sekä sosiaali-, terveys-, koulutus-, energia- että elinkeinopolitiikan alueille.

Suomen kansalliseen ohjelmaan kolmelle vuodelle saama rahoitus EU:n eri rahastoista on noin 3 miljardia euroa. Panostuksella tavoitellaan mahdollisimman suurta vaikuttavuutta, jolloin on tärkeää, että ohjelma ei pirstaloidu liikaa.

”Keskeistä ohjelmaan valituissa hankkeissa on, että niillä muutetaan suomalaisen yhteiskunnan rakenteita, jotta ne jatkossa mahdollistavat sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävän elämäntavan. Näin lyhyen aikavälin elvytyshyöty yhdistyy pitkän aikavälin kestävyyshyötyyn, jota kaikessa politiikassa tulisi tällä hetkellä tavoitella”, kuvaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTEn ehdotukset pitävät huolen siitä, että myös yhteiskunnassa haavoittuvassa asemassa olevat huomioidaan kansallisessa ohjelmassa ja myös heihin sekä heitä tukeviin rakenteisiin tehdään elpymis- ja palautumisrahastosta investointeja.

Ehdotus on jaettu kahden pääteeman alle, jotka ovat ekologinen jälleenrakennus sekä terveyteen, toimeentuloon, osaamiseen ja osallisuuteen tehtävät hyvinvointi-investoinnit.

Ekologinen jälleenrakennus

Vihreällä elvytyksellä vauhditetaan ilmastonmuutoksen hillintää ja toteutetaan oikeudenmukaista ekologista jälleenrakennusta. Ekologinen jälleenrakennus on tärkeää ihmisten hyvinvoinnin kannalta, koska ilmastomuutoksen seuraukset tuovat mukanaan monia terveysriskejä ja uhkaavat kasvattaa eriarvoisuutta.

”Kestävän elvytyksen toimet ovat hyvinvointi-investointeja, joilla hillitään muun muassa sosiaali- ja terveysalan ilmastonmuutokseen sopeutumisen kustannuksia, esimerkiksi helteiden seurauksena lisääntyvistä sairaalakäynneistä. Lisäksi ne tuovat työpaikkoja ja voivat tuoda säästöjä, ja turvaavat siten esimerkiksi kuntien hyvinvointipalveluita. Ilmastotoimet edistävät terveyttä myös esimerkiksi vähentämällä ilmasaasteiden terveyshaittoja. Ekologisen jälleenrakennuksen toimenpiteitä ovat muun muassa investoinnit julkisten rakennusten energiatehokkuuteen, joukkoliikenteeseen, sähköautojen lataamiseen, kasvisruokailuun ja energiaremontteihin”, kertoo SOSTEn erityisasiantuntija Ansku Holstila.

Hyvinvointi-investoinnit terveyteen, toimeentuloon, osaamiseen ja osallisuuteen

SOSTE esittää, että yhdessä ekologisen jälleenrakennuksen toimenpiteiden kanssa tehdään 1 870 miljoonan euron hyvinvointi-investoinnit, jotka muodostavat polkuja oikeudenmukaiseen vihreään siirtymään. Hyvinvointi-investoinneilla vaikutetaan suoraan ihmisten hyvinvoinnin tekijöihin. Samalla vahvistetaan yhteiskunnan ja talouden rakenteita pitkällä aikavälillä. Hyvinvoiva, osaava ja siten tuottava väestö on tulevaisuudessakin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kulmakivi.

”Esitetyt toimenpiteet vastaavat sekä koronakriisin myötä syntyneisiin lyhytaikaisiin tarpeisiin että luovat rakenteita, jotka mahdollistavat korkeamman työllisyyden ja kestävän kasvun tulevina vuosikymmeninä. Paketissa esitetään toimenpiteitä esimerkiksi terveydenhuollon tietojärjestelmiin ja hoitovelan lyhentämiseen sekä lisätään eri alojen ammattilaisten koulutusta ja parannetaan osallisuutta mahdollistamalla digitalisaation hyödyntäminen suuremmalle osalle suomalaisia”, kertoo SOSTEn pääekonomisti Jussi Ahokas.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen noin 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE: Rahoitusratkaisu sumensi sote-järjestöjen tulevaisuutta, työllisyyden hoidossa merkittäviä linjauksia, terveysverossa ei vieläkään edistytty 18.9.2020 09:59:56 EESTTiedote

Oli tärkeää, että ensi vuotta uhannut järjestötoiminnan avustamisen merkittävä alasajo ei toteutunut, vaan työ ihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi voi jatkua. Hallituksen budjettiriihen viestinnästä on kuitenkin saattanut syntyä käsitys, että hallitus kompensoi sote-järjestöille Veikkauksen tuoton aleneman budjettivaroin. Näin ei kuitenkaan ole. Sote-järjestöjen osalta kyse ei ole kompensaatiosta, koska tuottojen alenema paikataan valtaosin rahapelifuusion yhteydessä säästyneillä rahastoilla. Rahastoja on tähän saakka käytetty muun muassa nuorten työllistämiseen, mikä ei jatkossa ole samalla tavalla mahdollista. Rahastoja puretaan nyt arpajaislain hengen vastaisesti niin, että käytännössä syödään tulevien vuosien työhön säästettyjä rahoja kerralla. Tämä heikentää merkittävästi järjestöjen toimintamahdollisuuksia tulevaisuudessa. Ratkaisu ei myöskään kohtele edunsaajia tasapuolisesti, sillä muille edunsaajille rahoitus kompensoitiin budjettivaroista. ”Keskustelu tulevista r

Ennakkotietoa Järjestöbarometri 2020:sta: Yhdistysten vapaaehtoiset paikkaavat julkisen palvelun neuvonnan puutteita2.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Ennakkotiedot tuoreesta Järjestöbarometri 2020:sta osoittavat, että kansalaiset eivät aina löydä tai saa julkisia palveluita ja etuuksia koskevaa tietoa julkiselta puolelta, vaan paikalliset sosiaali- ja terveysyhdistykset paikkaavat neuvonnallaan tiedonsaannin puutteita. Myös esimerkiksi eri sairauksia ja niiden kanssa elämistä koskevaa tietoa haetaan paljon yhdistyksistä.

SOSTE: Sosiaali- ja terveysjärjestöjen tekemän työn tulevaisuus vaakalaudalla – Budjettiriihessä löydettävä kestävä rahoitusratkaisu toiminnan turvaamiseksi19.8.2020 14:55:58 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä (13.8.) sosiaali- ja terveysjärjestöiltä aiotaan ensi vuonna leikata peräti 127 miljoonaa euroa, mikä on 33 prosenttia tähän vuoteen verrattuna. VM:n esityksessä esitetään myönnettäväksi 253 miljoonaa euroa avustuksina yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen, kun vastaavasti tänä vuonna myönnetty summa oli 380 miljoonaa euroa. SOSTEn valtuusto keskusteli asiassa kokouksessaan 19.8.2020. ”Toteutuessaan leikkaukset vaikuttaisivat merkittävällä tavalla monien, erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tai muuten tukea ja apua tarvitsevien ihmisten elämään: lasten, nuorten, iäkkäiden, päihde- ja mielenterveysongelmaisten, vähemmistöjen, vammaisten, pitkäaikaissairaiden ja pitkäaikaistyöttömien. Tätä työtä yhteiskunnalla ei ole varaa menettää, eikä myöskään mahdollisuutta paikata. Valtioneuvoston on ratkaistava sote-järjestöjen tekemän yleishyödyllisen toiminnan rahoitusongelma syksyn budjettiriihessä. Kysymy