SOSTE haastaa hallituksen hyvinvointitalkoisiin: hallituskauden aikana on alennettava sairastamisen hintaa sekä edistettävä kansanterveyttä verottamalla herkkuja

On tärkeää, että hallituskauden aikana sairastamisen kustannuksia kohtuullistetaan, jotta kaikilla on varaa tarvitsemaansa hoitoon ja lääkkeisiin. Nykyistä laaja-alaisempi terveysperusteinen verotus on kansanterveyden edistämisen näkökulmasta tarpeen. Perusturvan tasoa on korotettava, etteivät liian alhaiset etuudet pakota ketään pitkäksi aikaa toimeentulotuelle.

Edistetään kansanterveyttä verouudistuksella

Valtiovarainministeriön budjettiehdotuksessa esitetyn virvoitusjuomaveron korottamisen sijaan pitäisi ottaa käyttöön laaja-alaisempi kansanterveyttä edistävä vero. Tällaista terveysperustaista verouudistusta suosittelee myös Maailman terveysjärjestö (WHO).

“Lisätyn sokerin, suolan ja tyydyttyneen rasvan verottaminen on toimiva tapa edistää kansanterveyttä. Laaja-alainen “herkkuvero” muuttaisi parhaassa tapauksessa sekä kuluttajien että tuottajien käyttäytymistä ja tekisi saatavilla olevista elintarvikkeista terveellisimpiä”, maalailee SOSTEn pääekonomisti Jussi Ahokas.

Kansanterveyttä edistävällä verolla voitaisiin kerätä veron tasosta sekä verokannan laajuudesta riippuen aluksi noin 500-1000 miljoonan euron lisätulot vuositasolla. Vaikuttavan verotason määrittäminen edellyttää sellaisen hintatason löytämistä, johon kuluttajat alkavat reagoida kulutustaan muuttamalla.

Sairastamisen hintaa on alennettava terveydenhuollon asiakasmaksuja kohtuullistamalla

Suomessa terveyspalveluiden käyttö jakautuu epätasaisesti tulojen mukaan, ja hoidon sekä hoivan hinta on lähtökohtaisesti kansalaiselle korkea. Myös OECD on raportissaan todennut, että Suomella on terveydenhuoltoon pääsyssä enemmän ongelmia kuin muissa Pohjoismaissa, ja haavoittuvassa elämäntilanteessa olevat ja pienituloiset jäävät usein ilman tarvitsemiaan palveluja. Kohtuulliset asiakasmaksut ovat keskeinen keino torjua eriarvoisuutta. Sote-uudistuksen kariutumisen myötä rauennut asiakasmaksulain kokonaisuudistus on saatettava pikaisesti loppuun ja samalla käynnistettävä jatkotyö maksukattojen yhdistämiseksi.

“Palvelu-, matka- ja lääkemaksujen maksukattojen pitäisi suojata ihmisiä kohtuuttomilta kustannuksilta, mutta maksukattojen taso on tällä hetkellä Suomessa aivan liian korkea. Maksukatot pitää yhdistää palvelu-, matka- ja lääkemaksuissa, ja taso puolittaa 785 euroon vuodessa. Se vastaisi takuueläkkeen tasoa”, huomauttaa SOSTEn edunvalvontapäällikkö Anne Perälahti.

Nopea ja suoraviivainen tapa sairastamisen hinnan kohtuullistamiseksi on terveyskeskusmaksujen poistaminen. Terveyskeskusmaksujen poistamisen nettovaikutus julkiselle taloudelle on vuositasolla korkeintaan 70 miljoonaa euroa.

“Mistään valtavista summista ei siis ole kysymys”, muistuttaa Perälahti.

Perusturvan matala taso aiheuttaa pitkittynyttä toimeentulotuen tarvetta

Tämän vaalikauden aikana perusturvaan tulee panostaa vuositasolla 300 miljoonaa euroa. Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä esitetyt korotukset pienimpiin päivärahoihin ja eläkkeisiin ovat oikeansuuntaisia toimia. Ensisijaisten etuuksien tason nostamista tulee jatkaa pitkäjänteisesti niin, että päästään asteittain kohti viitebudjettien määrittelemää kohtuullisen minimin tasoa.

“Viimeaikaiset etuuksien korotukset eivät korjaa kaikkia tehtyjä heikennyksiä. Esimerkiksi työttömyyspäiväraha on nyt esitetyn korotuksen jälkeen edelleen matalammalla tasolla kuin se olisi ilman tehtyjä indeksileikkauksia ja -jäädytyksiä”, muistuttaa SOSTEn erityisasiantuntija Anna Järvinen.

Valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksessa olevat korotukset monilapsisten perheiden lapsilisiin, lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen, elatustukeen sekä opintotuen huoltajakorotukseen parantavat lapsiperheiden taloudellista tilannetta.

“Korotuksia lapsiperheiden etuuksiin tulee kuitenkin jatkaa. Lapsilisä on sidottava indeksiin, jotta sen taso ei jää jatkuvasti jälkeen yleisestä kustannuskehityksestä”, vaatii Järvinen.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Pohjamaan sekä Etelä- ja Keski-Pohjanmaan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Kokkolaan 19.9.12.9.2019 14:17:28 EESTTiedote

Sote-uudistuksen uusi kierros pohjaa edelleen maakuntamalliin. 18 maakunnassa toteutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut tarkoittavat monien paikallisten sote-järjestöjen kannalta sitä, että toiminnalle on löydettävä uusia kumppanuuksia ja ehkä myös rahoittajia. Paikalliset ja alueelliset sote-järjestöt ovat täydentäneet kuntien sote-palveluiden valikoimaa, tarjonneet erityisten kohderyhmien tuntemusta ja vertaistukea. Järjestöjen ja kuntien yhteistyö voi olla pienimuotoista, esimerkiksi että kunta tarjoaa toiminnalle maksuttomat tilat. Pienellä budjetilla toimiville järjestöille kunnan tuki on elintärkeää. Yhteistyö voi tarkoittaa myös yhteistyösopimuksiin perustuvaa sote-palveluiden tilaamista ja ostamista järjestöiltä, esimerkiksi päihdehuollon palveluja. Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertais

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Pohjois-Karjalan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Joensuuhun 17.9.12.9.2019 14:05:38 EESTTiedote

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Keski-Suomen järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Jyväskylään 16.9.12.9.2019 13:57:57 EESTTiedote

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Kymenlaakson, Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Kouvolaan 10.9.6.9.2019 08:00:00 EESTTiedote

SOSTE: Veikkauksen rahapelihaittoja ehkäisevät toimet ehdottoman tarpeellisia5.9.2019 11:58:43 EESTTiedote

Veikkaus Oy ilmoitti tänään merkittävistä kehittämistoimista, joiden tarkoitus on vahvistaa yhtiön vastuullisuutta. SOSTE kannattaa esityksiä ja pitää niiden toteuttamista erittäin tärkeinä rahapelihaittojen ehkäisemiseksi. Vastuullisuus on yksinoikeusjärjestelmän perusta. “Rahapelaamisesta aiheutuvat ongelmat ovat Suomessa onneksi vähenemässä, ja tätä trendiä on syytä vahvistaa. Järjestelmää on edelleen kehitettävä niin, että rahapelejä pelaava pystyy asettamaan rajoituksia pelaamiselleen ja saa tarvittaessa apua sekä hoitoa mahdolliseen peliongelmaansa”, toteaa SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen. Haittojen vähentämisen pitää perustua tehokkaaksi arvioituihin keinoihin. Jos haittoja saadaan tehokkaasti vähennettyä, on hyväksyttävää, että se johtaa myös pelituottojen ja sen myötä edunsaajien tuoton vähentymiseen. “Tuottojen laskiessa järjestöjen väheneviä avustuksia tulee kompensoida esimerkiksi alentamalla arpajaisveroa”, ehdottaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.