SOSTE: Hallitukselta odotetaan kunnianhimoisia ja oikeudenmukaisia ilmastotoimia

SOSTE vaatii hallitukselta määrätietoisia päätöksiä Suomen päästöjen vähentämiseksi sekä sosiaalisesti kestävän siirtymän varmistamiseksi.

Vaikka hallitus on sitoutunut kunnianhimoisiin ilmastotavoitteisiin, ei riittäviä toimia ole vielä lyöty lukkoon päästöjen vähentämiseksi. Ilmastonmuutos aiheuttaa merkittäviä uhkia paitsi ympäristölle, myös ihmisille, eikä Suomi ole näiltä seurauksilta turvassa. SOSTE pitääkin tärkeänä, että hallitus tekee tarvittavat päätökset tukemaan hiilineutraaliustavoitteita ja pitää samalla huolta, että ilmastopolitiikkaa toteutetaan sosiaalisesti oikeudenmukaisesti.

”Vaikka kunnianhimoinen ilmastopolitiikka on perusteltua, on muistettava, että monilla ilmastotoimilla on myös sosiaalisia vaikutuksia. Uusien verojen ja muiden ohjauskeinojen tulee olla oikeudenmukaisia. Jokaisella suomalaisella tulee olla myös mahdollisuus tehdä ilmastotekoja – varallisuudesta, elämäntilanteesta tai asuinpaikasta riippumatta”, korostaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

SOSTE on huolissaan erityisesti ilmastokeskustelun polarisoitumisesta, joka uhkaa kestävän ilmastopolitiikan toteuttamista.

”Kun ilmastopolitiikka huomioi myös sosiaaliset näkökulmat, voidaan ihmisten hyvinvointi ja arki turvata muutoksen keskellä. Sosiaalisesti kestävä ilmastopolitiikka hillitsee eriarvoistumista, tuloerojen kasvua sekä vastakkainasettelua, mikä lisää myös ilmastopolitiikan hyväksyttävyyttä”, toteaa SOSTEn ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen erityisasiantuntija Simo Rissanen.

Ilmastonmuutos myös lisää terveysriskejä ja koettelee yhteiskunnan kriisivalmiutta, mikä tulee huomioida muun muassa terveydenhuollon ja asuinympäristöjen suunnittelussa sekä poikkeustilanteisiin varautumisessa.

“Varautumisen ja sopeutumisen suunnittelussa voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysjärjestöjen laajaa osaamista ja kokemusta”, Rissanen muistuttaa.

Oikeudenmukaista ilmastopolitiikkaa voidaan edistää useilla keinoilla

SOSTE tarjoaa useita keinoja oikeudenmukaisen ilmastopolitiikan vahvistamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi. Keskeisessä roolissa ovat valtion investoinnit infrastruktuuriin sekä kansalaisten ekologisten ratkaisujen tukemiseksi. Riittävä sosiaaliturva ja koulutusmahdollisuudet varmistivat toimeentulon ja osaamisen ylläpidon muutoksen keskellä.

”Hallituksen tulee budjettiriihessä osoittaa, että se on sitoutunut hiilineutraaliustavoitteidensa toteuttamiseen. Kun Suomeen luodaan kuluttajille mahdollisuuksia ja kannusteita toimia ekologisesti, houkuttelee se myös yrityksiä kehittämään uusia ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi. Ilmastonmuutosta voidaan torjua vain, jos koko yhteiskunta saadaan mukaan muutokseen”, opastaa SOSTEn ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen erityisasiantuntija Simo Rissanen.

SOSTEn tavoitteet budjettiriiheen:
Budjettiriihi 2021: Kestävä tulevaisuus syntyy hyvinvointi-investoinneilla

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 300 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

SOSTE: Budjettiriihestä odotettiin enemmän investointeja osaamiseen ja työllisyyden vahvistamiseen – myös terveysperusteisen verotuksen kehittäminen jäämässä torsoksi9.9.2021 16:51:57 EEST | Tiedote

Hallitus kävi neuvottelut vuoden 2022 valtion talousarviosta suotuisissa talousnäkymissä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n mukaan hallitus ei käyttänyt talouspolitiikan liikkumavaraa parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt olisi pitänyt investoida tarvelähtöisiin työllisyyspalveluihin ja osaamisen vahvistamiseen paljon voimakkaammin, kuin mihin hallitus oli valmis. Myös terveysperusteisen verotuksen eteneminen on jäämässä vähäiseksi.

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies: Säätiöiden ja yhdistysten jättäminen Business Finlandin koronarahoituksen ulkopuolelle oli lainvastainen18.6.2021 11:10:27 EEST | Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry kanteli vuosi sitten keväällä Business Finlandin päätöksestä jättää koronaepidemian takia talousvaikeuksiin ajautuneet säätiöt ja yhdistykset häiriörahoituksen ulkopuolelle. 17.6. antamassaan päätöksessä Eduskunnan apulaisoikeusasiamies toteaa Business Finlandin menettelyn olleen lainvastainen.

Sosiaalibarometri 2021: Sosiaalialan ammattilaisilta laaja kannatus asumistuen korotukselle1.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Selvä enemmistö sote-johtajista, sosiaalityöntekijöistä ja Kelan esihenkilöistä kannattaa nykyistä korkeampaa asumistuen tasoa, jotta toimeentulotuen tarve vähenisi. Vain seitsemän prosenttia Sosiaalibarometrin vastaajista on sitä mieltä, että asumistuen tasoa tulisi laskea. Tuore Sosiaalibarometri selvitti muun muassa ratkaisuehdotuksia asumisen kalleuteen sekä toimeentulotuen toimeenpanon nykytilannetta neljä vuotta perustoimeentulotuen Kela-siirron jälkeen.