SOSTE kräver: penningspelspolitiken behöver ansvarstagare – nu är det dags för regeringen att fånga bollen

SOSTE har nyss publicerat sitt penningspelspolitiska program som en förlängning på senaste tids diskussioner om Veikkaus roll.

Läs hela programmet här.

I SOSTEs program lyfter man på bred front fram olika synvinklar på penningspelspolitikens smärtpunkter. I beredningen har man hört olika parter, i synnerhet SOSTEs medlemsorganisationer som arbetar med spelproblem. I programmet granskas de nuvarande penningspelspolitiska problemen och presenteras metoder att förebygga spelskador och åtgärda spelproblem.

- Till exempel kan man förpliktiga Veikkaus att vara i kontakt med identifierade problemspelare och styra dem till stöd, eller rentav förhindra spelandet om det handlar om ett faktiskt spelberoende, konstaterar SOSTEs generalsekreterare Vertti Kiukas

Ska Veikkaus monopol avvecklas?

På sistone har det förts diskussioner om penningspelsverksamhetens problem och man har till och med fört fram avvecklingen av monopolsystemet som en möjlig lösning. På basis av SOSTEs kartläggning är det ändå klart att ett monopolsystem är den bästa lösningen, med tanke på att penningspelandet inte kommer att upphöra.

Juridiska grunder för ett spelmonopol är effektivt förebyggande av spelskador, förhindrandet av grå ekonomi och kriminalitet samt garanterandet av spelarnas rättskydd. De här målsättningarnas förverkligande sker effektivast genom styrning och övervakning av en enskild framom flera licensinnehavare. Veikkaus intäkter riktas dessutom till allmännyttig verksamhet, så som organisationernas finansiering.

- Det är väldigt kortsiktigt att man direkt diskuterar en total avveckling då fort man upptäcker brister i det nuvarande systemet. Vi borde nu fokusera på hur vi kan göra det nuvarande systemet bättre, säger Kiukas.

Regeringen måste ta ansvar

I nuläget kommer en alltför stor andel av Veikkaus intäkter från en liten, mycket och ofta problematiskt spelande grupp. Regeringen borde omgående göra upp ett penningspelspolitiskt program, vars mål skulle vara att minska problemspelandet.

-Penningspelspolitikens ledstjärna borde vara ansvarsfullhet. Det penningspelspolitiska programmet kunde ge rätt impuls till att korrigera problemen, konstaterar Kiukas.

SOSTE föreslår att åtminstone följande problem i penningspelssystemet åtgärdas:

• Ett nationellt penningspelspolitiskt program görs upp
  • Monopolsystemet bibehålls och bidragssystemet förnyas
  • Penningspelsverksamhet som bryter mot lotterilagstiftningen förhindras
  • Ansvarstagandet i Veikkaus Oy: s verksamhet förbättras
  • Penningspelsverksamhetens övervakning utvecklas
  • Förebyggandet av spelskador och vården av spelproblem effektiveras
  • Strukturerna för vård, forskning och förebyggande av spelskador utvecklas

Också SOSTEs verksamhet finansieras med Veikkaus intäkter

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Kutsu SOSTEn rahapelipoliittisen ohjelman julkistustilaisuuteen24.9.2019 06:00:00 EESTKutsu

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry julkistaa keskiviikkona 25.9. ensimmäisen rahapelipoliittisen ohjelmansa. Ohjelmassa tuomme laajasti esiin eri näkökulmia rahapelaamiseen – pelihaittojen ehkäisyn ja ongelmapelaamisen vähentämisen ollessa pääpainona. Rahapelipoliittinen ohjelma julkistetaan keskiviikkona 23.9. klo 12 SOSTEn tiloissa (Yliopistonkatu 5, 6 krs). SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas esittelee ohjelmaa sekä vastaa kysymyksiin. Rahapelipoliittinen ohjelma on myös kello 12 kokonaisuudessaan saatavilla SOSTEn verkkosivuilta. Materiaali- ja haastattelupyyntöihin vastaa viestintäpäällikkö Milla Halme milla.halme@soste.fi, 0505676361. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Miten käy paikallisten sote-järjestöjen? Varsinais-Suomen ja Satakunnan järjestöt kokoontuvat pohtimaan tulevaisuuttaan Turkuun 24.9.23.9.2019 09:00:44 EESTTiedote

Sote-uudistuksen uusi kierros pohjaa edelleen maakuntamalliin. 18 maakunnassa toteutettavat sosiaali- ja terveyspalvelut tarkoittavat monien paikallisten sote-järjestöjen kannalta sitä, että toiminnalle on löydettävä uusia kumppanuuksia ja ehkä myös rahoittajia. Paikalliset ja alueelliset sote-järjestöt ovat täydentäneet kuntien sote-palveluiden valikoimaa, tarjonneet erityisten kohderyhmien tuntemusta ja vertaistukea. Järjestöjen ja kuntien yhteistyö voi olla pienimuotoista, esimerkiksi että kunta tarjoaa toiminnalle maksuttomat tilat. Pienellä budjetilla toimiville järjestöille kunnan tuki on elintärkeää. Yhteistyö voi tarkoittaa myös yhteistyösopimuksiin perustuvaa sote-palveluiden tilaamista ja ostamista järjestöiltä, esimerkiksi päihdehuollon palveluja. Tarve järjestöjen toiminnalle on kiistaton. Ketterinä toimijoina järjestöt kehittävät uusia tapoja tukea ihmisiä monenlaisissa elämäntilanteissa, mihin julkinen sektori ei pysty. Järjestöt kulkevat ihmisen rinnalla tarjoten vertais