SOSTE: Maakunnille riittävästi aikaa valmistautua muutokseen

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry toivoo ratkaisua sote- ja maakuntauudistukseen kevään eduskuntakäsittelyssä. Nykyinen pirstaleinen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmä ei turvaa perustuslain mukaisia riittäviä sote-palveluita asuinpaikasta riippumatta. SOSTEn mielestä uudistus on tärkeä saada aikaan - mutta ei hinnalla millä hyvänsä.

”Eduskunnan on huolellisesti arvioitava, toteuttaako sote-lakikokonaisuus valinnanvapauksineen uudistukselle asetetut tavoitteet hyvinvointi- ja terveyserojen kaventamisesta, palvelujen saatavuuden parantamisesta, integraation vahvistamisesta ja kustannusten nousun hillinnästä. Jos näin ei käy, on mietittävä keinoja korjata esitystä”, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi toteaa.

SOSTEn mielestä merkittävimmät ongelmat liittyvät edelleen järjestelmän monimutkaisuuteen, palveluketjujen pirstoutumiseen, maakuntien järjestämisvastuun toteuttamisen vaikeuksiin, asiakassetelien velvoittavuuteen, toimeenpanon aikataulujen kireyteen ja tietojärjestelmien keskeneräisyyteen. Lisäksi palveluntuottajien korvausperusteilla on keskeinen merkitys osaoptimoinnin sekä ali- ja ylihoidon hillitsemiseen, ja näiden viilaus vie oman aikansa.

SOSTE katsoo, että valinnanvapauden laajentamista on jatkettava rakenneuudistuksen jälkeen maakuntien päättämällä tavalla - mahdollisimman joustavasti mutta valtakunnallisella ohjauksella.

”Olennaista on saada perusterveydenhuolto toimimaan ja löytää tarkoituksenmukaisimmat tavat rakentaa asiakaslähtöistä integraatiota. Paukut on laitettava nyt tähän. Eriarvoisuus palvelujen saannissa on taltutettava”, Knaapi painottaa.

SOSTEn mielestä sekä rakennemuutoksen että valinnanvapauden siirtymäaikojen tulee olla riittävän pitkät, jotta muutos on mahdollisimman hallittu. Maakuntien muutostukeen on varattava riittävästi voimavaroja.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Sosiaalibarometri 2018: Sote-uudistuksen edetessä usko tavoitteiden toteutumiseen heikkenee26.4.2018 10:30Tiedote

Julkaisuvapaa 26.4. klo 10.30 Samalla, kun sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelu etenee maakunnissa, arviot sen tavoitteiden toteutumisesta ovat heikentyneet. Tämä selviää vuoden 2018 Sosiaalibarometrin ennakkotuloksista. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt sosiaali- ja terveysjohtajien, järjestöjohtajien sekä sosiaalityöntekijöiden arvioita sote-uudistuksesta ja sen tavoitteiden toteutumisesta. Useat sote-arviot heikentyneet viime vuodesta Sote-uudistusta kokonaisuudessaan huonona pitävien sosiaali- ja terveysjohtajien osuus on noussut 36 prosentista 45 prosenttiin viime vuoteen verrattuna. Arvioiden heikentyminen näkyy myös useimmilla sote-uudistuksen osa-alueilla verrattuna vuoden 2017 tuloksiin: Sote-johtajien enemmistön arvioiden mukaan uudistus epäonnistuu eriarvoisuuden vähentämisessä (2017 47%, 2018 56%) ja sosiaali- ja terveydenhuollon integraation lisäämisessä (2017 40%, 2018 61%). Uudistuksen ei myöskään uskota selkiyttävän nykyistä palvelujen t

SOSTE kehysriihestä: Oikeat toimet eivät auta ilman riittävää rahoitusta11.4.2018 23:18Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkaissut tänään kehysriihineuvotteluiden lopputuloksen. Kohenevan taloustilanteen myötä budjettikehys sisältää lukuisia positiivisia päätöksiä. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa, että perusturvan indeksijäädytys ja aiemmat leikkaukset vesittävät kuitenkin suotuisaa kehitystä. Kehysriihen tulos ei vahvista riittävästi perusturvaa ja terveyden tasa-arvoa.