SOSTE palkitsi Syöpäyhdistysten saattohoidon vapaaehtoistoiminnan

Suomen Syöpäyhdistyksen saattohoidon vapaaehtoistoiminta palkittiin keskiviikkona vuoden SOSTE-palkinnolla Oulussa järjestetyssä SOSTEtalk-tapahtumassa. Tämänvuotisella palkinnolla haluttiin antaa tunnustusta tärkeälle ja arvokkaalle työlle, jota sadat vapaaehtoiset tekevät saattohoitopotilaiden kanssa. Palkitsemisella nostetaan esiin järjestöissä ja yhdistyksissä tehtävä vapaaehtoistyö ja sen moninaisuus.

"Vapaaehtoistyö saattohoito-osastolla on yksi vaativimmista vapaaehtoistyön muodoista. Se edellyttää työhön tulijalta taitoa olla läsnä, kuunnella ja välittää myötätuntoa. Vapaaehtoisten pyyteetöntä työtä potilaiden ja heidän läheistensä hyväksi arvostetaan suuresti" SOSTE-palkinnon palkintoraati korostaa.

Syöpäyhdistysten vapaaehtoiset toimivat saattohoidossa mm. tukihenkilöinä, turvana ja seurana potilaille. Lisäksi vapaaehtoiset keskustelevat potilaiden ja läheisten kanssa sekä auttavat arjen asioissa. He antavat potilaiden läheisille mahdollisuuden omaan vapaahetkeen. Vapaaehtoiset ovat tärkeä voimavara ja apu myös saattohoidossa työskenteleville ammattilaisille.

Kuoleville potilaille annettava saattohoito on eri toimijoiden välistä yhteistyötä, jolla pyritään tarjoamaan eettisesti arvokasta ja tärkeää saattohoitoa. Saattohoidosta on Suomessa keskusteltu vilkkaasti viime vuosina.

SOSTE-palkinto myönnettiin tänä vuonna neljättä kertaa. Palkinto on jaettu vuodesta 2014 tunnustuksena hyvinvointitalouden edistämisestä ja sen myöntää sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE. Palkinto jaettiin keskiviikkona Oulussa järjestetyssä SOSTEtalk-seminaarissa.

Tämänvuotiseen palkintoraatiin kuuluivat sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, OP-Pohjola-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen, Etlan viestintäpäällikkö Tytti Sulander sekä SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen Näkövammaisten liitosta.

Lisätietoa Suomen Syöpäyhdistyksestä:

Tukihenkilötoiminta ja sen organisointi maanlaajuisesti: Hannele Arvekari, järjestökoordinaattori, Syöpäjärjestöt, p. 050 4655553

Syöpäjärjestöjen toiminta ja historia: Sakari Karjalainen, pääsihteeri, Syöpäjärjestöt,

Lisätietoa SOSTE-palkinnosta:

Vertti Kiukas, pääsihteeri, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, p. 040 592 4287, vertti.kiukas@soste.fi

SOSTE-palkinnon luovutustilaisuudessa esitetty Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen tuottama video

Kiitos saattohoidon vapaaehtoisille, Pohjois-Savon Syöpäyhdistys (kesto 3:49)

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.

SOSTE liittyy Sociala Oy:n perustajaosakkaaksi25.5.2018 14:16Tiedote

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on liittynyt alustapalvelu Sociala Oy:n kantaosakkaaksi. SOSTEn hallitus päätti osakkuudesta kokouksessaan 23.5. Sociala Oy toimii yhteiskunnallisena, yleishyödyllisenä ja voittoa tavoittelemattomana yrityksenä sosiaali- ja terveysalalla. Yhtiö toimii alustatoimijana sote-palveluita tuottaville järjestöille ja muille pienille palveluntuottajille. ”SOSTE tukee sosiaali- ja terveysjärjestöjä kehittämään toimintaansa muuttuvassa toimintaympäristössä. Tähän tähtää myös kantaosakkuus Sociala Oy:ssä. Järjestöjen palveluita on koottava yhteen ja tehtävä näkyväksi. Digitaalisilla alustoilla ja niitä käyttävillä palveluekosysteemeillä on tässä ratkaiseva rooli”, SOSTEn johtaja, varapääsihteeri Anne Knaapi kertoo. ”Järjestöjen odotetaan ottavan paikkansa tasavertaisena kumppanina sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisessä. Uusien avauksien aika on nyt”, SOSTEn Knaapi lisää. Maakunta- ja soteuudistus korostaa järjestöjen välisen yhteistyön tärkeyttä. Sosiaali

Köyhyyden ja eriarvoisuuden vähentäminen nostettava Suomen talouspolitiikan keskeiseksi tavoitteeksi23.5.2018 15:57Tiedote

SOSTE ja EAPN-Fin vaativat Suomea tarttumaan aktiivisesti köyhyys- tai syrjäytymisriskin vähentämiseen, panostamaan laaja-alaisesti työllisyyspolitiikkaan sekä investoimaan hyvinvointiin, koulutukseen ja asuntoihin. Järjestöjen suosituksia noudattamalla suomalaisesta yhteiskunnasta voidaan tehdä entistä yhdenvertaisempi, eheämpi ja taloudellisesti kestävämpi. Euroopan komission maakohtaiset suositukset Suomelle julkistettiin tänään.