SOSTE palkitsi Syöpäyhdistysten saattohoidon vapaaehtoistoiminnan

Suomen Syöpäyhdistyksen saattohoidon vapaaehtoistoiminta palkittiin keskiviikkona vuoden SOSTE-palkinnolla Oulussa järjestetyssä SOSTEtalk-tapahtumassa. Tämänvuotisella palkinnolla haluttiin antaa tunnustusta tärkeälle ja arvokkaalle työlle, jota sadat vapaaehtoiset tekevät saattohoitopotilaiden kanssa. Palkitsemisella nostetaan esiin järjestöissä ja yhdistyksissä tehtävä vapaaehtoistyö ja sen moninaisuus.

"Vapaaehtoistyö saattohoito-osastolla on yksi vaativimmista vapaaehtoistyön muodoista. Se edellyttää työhön tulijalta taitoa olla läsnä, kuunnella ja välittää myötätuntoa. Vapaaehtoisten pyyteetöntä työtä potilaiden ja heidän läheistensä hyväksi arvostetaan suuresti" SOSTE-palkinnon palkintoraati korostaa.

Syöpäyhdistysten vapaaehtoiset toimivat saattohoidossa mm. tukihenkilöinä, turvana ja seurana potilaille. Lisäksi vapaaehtoiset keskustelevat potilaiden ja läheisten kanssa sekä auttavat arjen asioissa. He antavat potilaiden läheisille mahdollisuuden omaan vapaahetkeen. Vapaaehtoiset ovat tärkeä voimavara ja apu myös saattohoidossa työskenteleville ammattilaisille.

Kuoleville potilaille annettava saattohoito on eri toimijoiden välistä yhteistyötä, jolla pyritään tarjoamaan eettisesti arvokasta ja tärkeää saattohoitoa. Saattohoidosta on Suomessa keskusteltu vilkkaasti viime vuosina.

SOSTE-palkinto myönnettiin tänä vuonna neljättä kertaa. Palkinto on jaettu vuodesta 2014 tunnustuksena hyvinvointitalouden edistämisestä ja sen myöntää sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE. Palkinto jaettiin keskiviikkona Oulussa järjestetyssä SOSTEtalk-seminaarissa.

Tämänvuotiseen palkintoraatiin kuuluivat sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, OP-Pohjola-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen, Etlan viestintäpäällikkö Tytti Sulander sekä SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen Näkövammaisten liitosta.

Lisätietoa Suomen Syöpäyhdistyksestä:

Tukihenkilötoiminta ja sen organisointi maanlaajuisesti: Hannele Arvekari, järjestökoordinaattori, Syöpäjärjestöt, p. 050 4655553

Syöpäjärjestöjen toiminta ja historia: Sakari Karjalainen, pääsihteeri, Syöpäjärjestöt,

Lisätietoa SOSTE-palkinnosta:

Vertti Kiukas, pääsihteeri, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, p. 040 592 4287, vertti.kiukas@soste.fi

SOSTE-palkinnon luovutustilaisuudessa esitetty Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen tuottama video

Kiitos saattohoidon vapaaehtoisille, Pohjois-Savon Syöpäyhdistys (kesto 3:49)

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

Sosiaalibarometri 2017: TE-palvelujen johtajat eivät usko sanktioiden voimaan työllisyyden lisäämisessä12.6.2017 06:59Tiedote

Nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työllistymiseen vaikuttaa eniten se, ettei kokopäivätyötä ole tarjolla. Näin arvioivat TE-palvelujen johtajat, jotka vastasivat alkuvuonna SOSTEn Sosiaalibarometriin. Kun työtä ei ole, työttömyysturvan alentamisella ja sen keston lyhentämisellä on TE-johdon mielestä vain vähäisiä vaikutuksia työllisyyteen. He eivät myöskään odota, että työllisyys paranisi lisäämällä sanktioita työttömille.