SOSTE palkitsi Syöpäyhdistysten saattohoidon vapaaehtoistoiminnan

Suomen Syöpäyhdistyksen saattohoidon vapaaehtoistoiminta palkittiin keskiviikkona vuoden SOSTE-palkinnolla Oulussa järjestetyssä SOSTEtalk-tapahtumassa. Tämänvuotisella palkinnolla haluttiin antaa tunnustusta tärkeälle ja arvokkaalle työlle, jota sadat vapaaehtoiset tekevät saattohoitopotilaiden kanssa. Palkitsemisella nostetaan esiin järjestöissä ja yhdistyksissä tehtävä vapaaehtoistyö ja sen moninaisuus.

"Vapaaehtoistyö saattohoito-osastolla on yksi vaativimmista vapaaehtoistyön muodoista. Se edellyttää työhön tulijalta taitoa olla läsnä, kuunnella ja välittää myötätuntoa. Vapaaehtoisten pyyteetöntä työtä potilaiden ja heidän läheistensä hyväksi arvostetaan suuresti" SOSTE-palkinnon palkintoraati korostaa.

Syöpäyhdistysten vapaaehtoiset toimivat saattohoidossa mm. tukihenkilöinä, turvana ja seurana potilaille. Lisäksi vapaaehtoiset keskustelevat potilaiden ja läheisten kanssa sekä auttavat arjen asioissa. He antavat potilaiden läheisille mahdollisuuden omaan vapaahetkeen. Vapaaehtoiset ovat tärkeä voimavara ja apu myös saattohoidossa työskenteleville ammattilaisille.

Kuoleville potilaille annettava saattohoito on eri toimijoiden välistä yhteistyötä, jolla pyritään tarjoamaan eettisesti arvokasta ja tärkeää saattohoitoa. Saattohoidosta on Suomessa keskusteltu vilkkaasti viime vuosina.

SOSTE-palkinto myönnettiin tänä vuonna neljättä kertaa. Palkinto on jaettu vuodesta 2014 tunnustuksena hyvinvointitalouden edistämisestä ja sen myöntää sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE. Palkinto jaettiin keskiviikkona Oulussa järjestetyssä SOSTEtalk-seminaarissa.

Tämänvuotiseen palkintoraatiin kuuluivat sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, OP-Pohjola-ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen, Etlan viestintäpäällikkö Tytti Sulander sekä SOSTEn hallituksen puheenjohtaja Jukka Tahvanainen Näkövammaisten liitosta.

Lisätietoa Suomen Syöpäyhdistyksestä:

Tukihenkilötoiminta ja sen organisointi maanlaajuisesti: Hannele Arvekari, järjestökoordinaattori, Syöpäjärjestöt, p. 050 4655553

Syöpäjärjestöjen toiminta ja historia: Sakari Karjalainen, pääsihteeri, Syöpäjärjestöt,

Lisätietoa SOSTE-palkinnosta:

Vertti Kiukas, pääsihteeri, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, p. 040 592 4287, vertti.kiukas@soste.fi

SOSTE-palkinnon luovutustilaisuudessa esitetty Pohjois-Savon Syöpäyhdistyksen tuottama video

Kiitos saattohoidon vapaaehtoisille, Pohjois-Savon Syöpäyhdistys (kesto 3:49)

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 280 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli.

SOSTE: Valinnanvapausesityksen asiakasseteli valmisteltava uudelleen1.12.2017 13:08Tiedote

Valinnanvapausesityksen mukaan asiakasseteleitä on tarkoitus ottaa käyttöön laajasti ja maakuntia velvoittavasti. ”Erityisesti tämä kohta lakiesityksessä on ongelmallinen. Lainsäädännöllä ei pidä rajoittaa maakunnan itsemääräämisoikeutta esimerkiksi erikoissairaanhoidon järjestämisessä. Sairaaloiden päivystysvalmius tai kiireellisen hoidon saatavuus ei saa vaarantua sen perusteella, että julkista toimintaa halutaan avata yksityisille markkinoille”, SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas korostaa.

Kuntoutusjärjestöt vaativat vastuuta väliinputoajista sote- ja maakuntapalveluissa9.11.2017 12:02Tiedote

"Kuntoutuksella on tärkeä rooli tulevissa maakunnissa. Nykyisin kuntarahoitusta saavien järjestöjen toiminnat ovat vaarassa supistua tai loppua kokonaan, jos maakuntien ja järjestöjen yhteistyötä ei varmisteta sote- ja maakuntauudistuksissa", kuntoutusverkoston puheenjohtajat Kuuloliiton toiminnanjohtaja Pekka Lapinleimu ja Kuntoutussäätiön toimitusjohtaja Soile Kuitunen varoittivat.