SOSTE selvitti kansalaistoiminnan byrokratiaa – raportointi kuormittavinta

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt eri viranomaisten aiheuttamaa hallintokuormaa sosiaali- ja terveysjärjestöille. Tulosten mukaan yhdistys- ja säätiörekisteri sekä verottaja saavat lähes puhtaat paperit. Suurimmat byrokratiaongelmat liittyvät järjestöavustuksia hallinnoivan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn toimintaan. Selvitys on osa myöhemmin tänä vuonna julkaistavaa Järjestöbarometri 2018 -tutkimusta.

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on selvittänyt eri viranomaisten aiheuttamaa hallintokuormaa sosiaali- ja terveysjärjestöille. Tulosten mukaan yhdistys- ja säätiörekisteri sekä verottaja saavat lähes puhtaat paperit. Suurimmat byrokratiaongelmat liittyvät järjestöavustuksia hallinnoivan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn toimintaan. Selvitys on osa tänä vuonna julkaistavaa Järjestöbarometri 2018 -tutkimusta.

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEAn osalta 65 prosenttia järjestöistä koki STEAn raportointikäytäntöjen kuormittavan paljon tai erittäin paljon toimintaa ja 31 prosenttia vastaajista koki STEAn kuormituksen kohtalaiseksi. Ongelmattomaksi STEAn hallintokuormaa ei kokenut yksikään vastaaja.

Rahapelifuusion yhteydessä syntynyt uusi Veikkaus aloitti toimintansa vuoden 2017 alussa. Rahapelifuusion valmistelun yhteydessä tehtiin periaatepäätös myös rahapelituotoista maksettavien ja STEAn hallinnoimien avustusten avustuskäytäntöjen uudistamisesta. Uudistustyö ei ole päätöksistä huolimatta käynnistynyt.

”Avustusuudistuksen viivästyminen aiheuttaa epätietoisuutta, joka näkyy STEAn tuloksissa. Lähes kaksi kolmasosaa järjestöistä kokee STEAn toiminnan erittäin kuormittavana. Tämä hallintotyö on kaikki pois järjestöjen varsinaisesta toiminnasta eli tuesta, jota järjestöt tarjoavat. Siksi on välttämätöntä, että avustusuudistus käynnistetään viipymättä”, toteaa pääsihteeri Kiukas.

Verottajan ja yhdistys- ja säätiörekisterin osalta tulokset ovat valoisampia. 73 prosenttia vastaajista koki, että verottajan toiminta aiheuttaa vain vähän tai ei lainkaan hallinnollista kuormaa. Erittäin kuormittavaksi verottajan toiminnon kokee ainoastaan viisi prosenttia vastaajista. Yhdistys- ja säätiörekisterin osalta ongelmattomaksi asioinnin koki 81 prosenttia ja kohtalaisen kuormittavaksi 18 prosenttia vastaajista.

Yhteiskunnallinen kehitys turhan byrokratian purkamiseksi vahvistaa päätöksentekoa lähellä ihmistä ja mahdollistaa ketterän toiminnan. Ei ole perusteltua kulkea tätä kehitystä vastaan sote-järjestöjen ja laajemmin kansalaisyhteiskunnan toiminnassa.

”Verottajan ja yhdistysrekisterin osalta tulokset osoittavat, että matala byrokratia on tahdon asia. Yleishyödyllisen toiminnan verotukseen liittyvät käytännöt voivat olla monimutkaisia. Tästä huolimatta järjestöt eivät koe verottajan kanssa asiointia kuormittavaksi. Tämä on erinomainen esimerkki myös muulle valtionhallinnolle”, toteaa SOSTEn pääsihteeri Vertti Kiukas.

Liitteenä tutkimuksen graafeja sekä avovastauksia.

pääsihteeri Vertti Kiukas, puh. 040 592 4287

erikoistutkija Juha Peltosalmi, puh. 040 829 8959

SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry on valtakunnallinen kattojärjestö, joka kokoaa yhteen yli 290 sosiaali- ja terveysalan järjestöä ja yhteisöä. SOSTEn tavoitteena on sosiaalisesti eheä, terve ja aidosti osallistuva yhteiskunta, jossa järjestöillä on vahva rooli. Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii 1,3 miljoonaa jäsentä, 0,5 miljoonaa vapaaehtoista, 260 000 vertaistukijaa ja 50 000 ammattilaista.

Kutsu toimituksille: MS SOSTE 2018 avajaistilaisuuteen ja risteilylle 9.-10.10.5.10.2018 17:28Kutsu

M/S SOSTE avajaiset Aika: tiistai 9.10. klo 13 - 15 Paikka: Tennispalatsin Finnkino (Salomonkatu 15, Helsinki) M/S SOSTEn avajaisissa tapahtuman suojelija Juha Sipilä puhuu tulevaisuuden yhteiskunnasta. Toimittaja, tuottaja Arman Alizad pitää puheenvuoron arjen hyvinvoinnista, hyvän tekemisestä ja ihmisten tukemisesta. Lisäksi toimittaja ja tietokirjailija Anu Partanen pohtii puheenvuorossaan, millainen on yhteiskunta todella tarjoaa asukkailleen eniten vapautta ja millainen on hyvinvointivaltion tulevaisuus. Avajaisissa jaetaan myös vuoden 2018 SOSTE -palkinto. Palkinnon tarkoituksena on kiinnittää myönteisellä tavalla huomiota hyvinvoinnin ja talouden tasavertaisen suhteen rakentumiseen sekä hyvinvointi-investointien merkitykseen. Avajaisten juontajana toimii Jasmin Hamid. M/S SOSTE -tapahtuman avajaiset pidetään Tennispalatsin Finnkinossa (Salomonkatu 15, Helsinki) ti 9.10.2018 klo 13.00 alkaen. Tilaisuus on maksuton. M/S SOSTE 2018 Horisontissa hyvinvointi - Välfärd i sikte Aika: t

SOSTE budjettiriihen päätöksistä: Työllisyyteen oikeat lääkkeet, eriarvoisuuden torjunta jää puolitiehen29.8.2018 16:07Tiedote

Pääministeri Juha Sipilän hallitus on julkistanut budjettiriihineuvotteluiden lopputuloksen. Riihen tulos sisältää runsaasti hyviä päätöksiä, jotka tukevat työllisyyttä ja ihmisten osallisuutta yhteiskuntaan. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys muistuttaa kuitenkin budjettiesityksen taustalla olevasta vakavasta valuviasta. Aiemmin päätetyt perusturvan indeksijäädytykset leikkaavat edelleen vähimmäisturvaa noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Sosiaalibarometri 2018: Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä12.6.2018 08:00Tiedote

Sosiaalibarometrin vastaajista valtaosa (55–79 prosenttia) katsoo, että Sipilän hallitus on epäonnistunut eriarvoisuuden vähentämisessä. Vastaajat arvioivat, että eriarvoisuus on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n Sosiaalibarometri selvittää kuntien sosiaali- ja terveysjohtajien ja sosiaalityöntekijöiden sekä Kelan johtajien näkemyksiä eriarvoisuudesta ja toimeentuloturvajärjestelmän kehittämisestä.